Betalen bij Rotterdam: ‘Waarom moet de Hoofdklasse gratis zijn?’

Toegangskaarten en een seizoensabonnement. In heel veel andere sporten is dat al jaren de normaalste zaak van de wereld. In de hockeywereld nog niet. Rotterdam pioniert door als eerste club het hele seizoen entree te vragen. De achterban van de stadionclub moet nog even wennen aan het controversiële besluit.

‘Dit is een cultuuromslag in het hockey’, stelt Rotterdam-voorzitter Diederik Chevalier midden in het gesprek. ‘En dat maakt het supermoeilijk. Iedereen heeft jaren zonder te betalen naar dames en heren 1 gekeken. Dan voelt het nieuw en misschien wel gek, wanneer dat verandert. Maar als wij topsport willen bedrijven op onze club – en dat willen we – is dit wel een stap die we moeten zetten om onze ambities met de eerste teams waar te maken.’

Een volwassene betaalt op Rotterdam 8,50 euro voor een los ticket en 75 euro voor een seizoenskaart. Die prijzen liggen hoger dan tijdens de pilot die vorig seizoen werd uitgevoerd. Wat toen een experiment was, is nu onderdeel geworden van het vaste clubleven. Wil je Hoofdklasse kijken, dan moet je betalen. Zo simpel is het. ‘Wij verschillen van andere Hoofdklasseclubs’, stelt Chevalier, daags na seizoensopener aan de Hazelaarweg.

‘Wij krijgen minder donaties van vermogende vrienden of gulle gevers dan andere clubs. We zijn voor onze topsporttak voornamelijk afhankelijk van sponsoren. That’s it. In Rotterdam wordt eerder geld gestoken in Feyenoord of het museum Boijmans Van Beuningen. We hebben dus een uitdaging als we hier onze eerste teams op hoog niveau willen laten spelen. Daarnaast willen we de rest van de club niet laten opdraaien voor de topteams.’ 

Dames 1 van Rotterdam promoveerde afgelopen lente naar de Hoofdklasse. Foto: Wessel Dekker/Orange Pictures

Geen uitzonderingsposities of vrijkaartjes

Het geld dat wordt opgehaald gaat naar de topteams toe, vertelt Chevalier. ‘Daarvan betalen we spelers, investeren we in begeleiding, innovatie en trainingen. Een professionalisering. Bovendien: we hebben het hier over topsport. In de weet-ik-veel-welke-klasse van het amateurvoetbal is het normaal dat je betaalt om binnen te nemen. Sterker nog: mensen gunnen hun club dat geld, ze dragen graag bij. Waarom zit het in de hockeycultuur dat de Hoofdklasse gratis moet zijn, terwijl tophockey allang geen amateursport meer is? In de play-offs vragen clubs toch ook entree?’

Rotterdam heeft ervoor gekozen om geen uitzonderingsposities te creëren. Spelers krijgen bijvoorbeeld geen vrijkaartjes om uit te delen aan familie of vrienden, zoals in andere sporten wel geregeld gebeurt. Dat roept vragen op. ‘Wie laat je wel en wie laat je niet gratis naar binnen?’, vraagt Chevalier zich hardop af.

‘Dat is natuurlijk superlastig’, erkent hij. ‘Ergens moet je een grens trekken. Uitzonderingen maken, dat is bijna niet te doen. Spelers die op onze club een andere wedstrijd hebben gespeeld op het complex, die moet je niet laten betalen. Dat is logistiek ook compleet onhaalbaar. Maar bezoekers die alleen voor de eerste teams komen, die moeten wel een kaartje kopen. Dus ook wij als bestuursleden, ook ereleden en ouders.’

Chevalier in het stadion van Rotterdam.

‘Als Verstappen niet in Zandvoort rijdt, wordt het drukker’

De onwennigheid is ook zijn ontstaan door te late communicatie, erkent Chevalier. ‘We hebben hier pas vorige week onze leden over ingelicht. Dat had veel eerder gemoeten. Na afloop van vorig seizoen bijvoorbeeld. Zo doet Feyenoord dat ook met zijn seizoenskaarthouders. Zondag, bij de eerste wedstrijd, waren de kaartencontroleurs tijdelijk afwezig. Slordig, moeten we de volgende ronde beter doen.’ 

De vlaggenschepen van Rotterdam speelden op de openingsdag allebei tegen HDM. Met name bij de dames waren flink wat lege plekken op de tribunes voor het clubhuis. Toch is Chevalier niet teleurgesteld over de seizoensopening. ‘Ik denk dat er uiteindelijk zo’n vierhonderd toeschouwers waren. Maar ik weet niet of dat aantal representatief is. Als hier een topteam op bezoek is, er minder mensen op het strand zijn en Max Verstappen niet in Zandvoort rijdt, wordt het veel drukker. Op onze club is het aantal voor- en tegenstanders van betaald wedstrijden kijken in evenwicht. Alleen hoor je natuurlijk veel meer geluid vanuit de negatieve hoek.’

Vooralsnog is Rotterdam de enige club die wekelijks entree vraagt. Chevalier: ’Ik denk dat er meer gaan volgen. De vraag is alleen wanneer. Want je moet dit als club ook willen en durven. Veranderingen leiden zelden tot alleen maar positieve reacties.’  


5 Reacties

  1. thierryvanderweijden

    Hele logische stap voor topsportclubs: had allang moeten gebeuren in de heleHK. Hoop dat bijv. Kampong ook volgt.

  2. MichielDeBoer

    Wat een slecht verhaal: als je je aan voetbalclubs wil spiegelen zal je ook moeten kijken naar contributie; deze ligt bij voetbalclubs significant lager. Het " gunnen" van de omzet voor de club is volgens mij nooit een issue geweest, het lijkt mij dat R'dam de financiele huishouding niet op orde heeft en creatief (en licht in paniek getuige de late communicatie) op zoek is naar extra omzet. Dit kan echt beter, met nog geen 400 man publiek (dus niet 400 betalend!) haal je ook het laatste beetje sfeer en ambiance uit deze club

  3. JoostSchlatmann

    Het gaat in ieder geval geen positieve bijdrage leveren aan het immer schraler wordende club gevoel.

  4. jochenvanwestendorp

    Persoonlijk denk ik wel dat de ommekeer gaat komen, gezien de professionalisering van het hockey. Dus ja, geld vragen voor toegangskaartje is dan niet vreemd. De vraag is; moet je dit initiatief alleen trekken op dit moment? Feit is dat niet alle HK clubs kunnen voorzien in een afgeschermd veld 1 met voldoende tribunecapaciteit. En waarschijnlijk nu de noodzaak dus niet zien of hebben. Ik vind het raar dat er gewezen wordt op de beperkte oncurrentiepositie. HC Rotterdam is de enige hoofdklasse club uit die stad, de grootste stad van Nederland. In Den Haag + Wassenaar hebben we 3 clubs die HK spelen bij zowel de dames als de heren. En die draaien echt niet allemaal op grote gulle gevers. De uiteindelijk vraag is; hoeveel wil men met deze maatregel ophalen? En weegt dat op tegen de negatieve effecten (bijv. minder baromzet vanwege lagere opkomst)? Of zoals de Engelsen zouden zeggen; penny-wise but pound-foolish.

  5. Sander Duin

    En dan kopen we een kaartje voor Rotterdam en was er geen controle bij de ingang !


Wat vind jij? Praat mee...