Bloemendaal over eis ABN AMRO: ‘Nu nog geen geld voor twee topteams’

De harde eis van gelijke begrotingen bij mannen- en vrouwenteams die ABN AMRO in de toekomst gaat stellen aan de Hoofdklasseclubs die zij sponsoren, stuit op flinke bezwaren, onder meer bij de landskampioen van de mannen: Bloemendaal.

Hoofdklasseclubs die worden gesponsord door ABN AMRO moeten vanaf 2025 de begroting van het tophockey fifty-fifty verdelen over de mannen en de vrouwen. Met clubs die dat niet doen, gaat de bank geen nieuwe overeenkomst aan als partner van het tophockey. In een artikel van twee weken geleden zei Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO: ‘Hoe de clubs vervolgens de budgetten over de spelers verdelen, blijft aan hen. Maar in zijn totaliteit trekken wij hiermee het verschil tussen de mannen en de vrouwen gelijk.’

Bloemendaal is één van de zes Hoofdklasseclubs die door ABN AMRO wordt gesponsord. Hans Erik Tuijt, bestuurslid Tophockey en Sponsoring van Bloemendaal, stelt dat de club voor gelijkheid is, maar dat er vooralsnog te weinig geld binnenkomt om de begroting van de vrouwen gelijk te trekken met die van de mannen.

Landstitel

Tuijt: ‘Laat ik vooropstellen dat Bloemendaal voor gelijke beloning van gelijke prestaties is. Als wij genoeg geld binnenhalen om zowel bij de mannen als bij de vrouwen een topteam samen te stellen, trekken we de begrotingen meteen gelijk. Maar zover is het nog niet. Er zijn nu eenmaal sponsoren die willen dat al hun geld naar onze mannen gaat, omdat die om de landstitel spelen en de vrouwen om de negende plaats. We werken er dag en nacht aan om meer geld voor de vrouwen binnen te halen, maar in de praktijk is dat nog niet zo makkelijk.’

Hans-Erik Tuijt (links), bestuurslid Tophockey en Sponsoring van Bloemendaal, bij de presentatie van de contractverlenging van Jorrit Croon. Foto: Koen Suyk

 

Ik zal altijd blijven proberen om bij de mannen een topteam neer te zetten. Anders zou ik geen goede bestuurder van Bloemendaal zijn. Hans Erik Tuijt, bestuurslid Tophockey en Sponsoring van Bloemendaal

Korten op de mannen is volgens Tuijt geen optie. ‘Waarom zouden we dat doen? Dan doen we niet meer mee om de landstitel. Terwijl wij als club de beleving van de play-offs nodig hebben. Onze leden verlangen ook van ons dat we met de mannen voor de landstitel gaan. Daarom zal ik altijd blijven proberen om bij de mannen een topteam neer te zetten. Anders zou ik geen goede bestuurder van Bloemendaal zijn. Wel werken wij er hard aan om uiteindelijk ook bij de vrouwen een topteam neer te zetten.’

Tuijt benadrukt dat de begroting van de vrouwen van Bloemendaal de afgelopen jaren is toegenomen. ‘Onze vrouwen zijn de afgelopen tien jaar stapsgewijs beter geworden. Met de komst van de buitenlandse internationals Maria Granatto, Sonja Zimmermann en Tyler Lench hebben we weer een volgende stap gezet. Ik geloof heilig dat de weg die we zijn ingeslagen de juiste is. Uiteindelijk streven we ernaar zowel bij de mannen als de vrouwen in de top te spelen.’

De mannen van Bloemendaal wonnen afgelopen week voor de derde keer op rij de Euro Hockey League. Foto: Koen Suyk

Bang dat ABN AMRO zijn poot stijf houdt en het contract met Bloemendaal niet verlengt, is Tuijt niet. ‘ABN AMRO heeft er niets aan als wij met de mannen straks in de Promotieklasse spelen. ABN AMRO wil graag exposure, dus zij hebben er ook belang bij dat wij goed presteren.’

Oranje-Rood

Ook Oranje-Rood zet vraagtekens bij de fifty-fifty eis van ABN AMRO. Die geldt, na de invoering in 2025, overigens alleen voor clubs die op dat moment met beide vaandelteams in de Tulp Hoofdklasse spelen. Bij Oranje-Rood spelen momenteel alleen de mannen in de Tulp Hoofdklasse, maar de vrouwen staan bovenaan in de Promotieklasse en kunnen dus zomaar promoveren.

Oranje-Rood-voorzitter Pieter Janssen: ‘Natuurlijk ondersteunen wij het streven van ABN AMRO naar gelijke begrotingen. Op het moment dat we daar genoeg sponsoren voor vinden, regelen we dat gelijk. Maar op dit moment zie ik vooral praktische bezwaren.’

Sponsoren hebben zelf ook iets te zeggen over het geld dat ze inbrengen. Sommige bedrijven worden niet voor niets sponsor van de mannen. Oranje-Rood-voorzitter Pieter Janssen

‘Als club heb je niet de luxe om al het sponsorgeld op één hoop te gooien. Sponsoren hebben zelf ook iets te zeggen over het geld dat ze inbrengen. Sommige bedrijven worden niet voor niets sponsor van de mannen. Bijvoorbeeld omdat zij op een hoger niveau spelen, of omdat ze vinden dat hun merk beter bij mannen past dan bij vrouwen. Andersom geldt hetzelfde.’

De dames van Oranje-Rood spelen dit seizoen met Crowe Foederer op hun shirt. ‘Als wij tegen hun hadden gezegd dat de helft van hun geld naar onze mannen gaat, waren ze afgehaakt als sponsor’, zegt voorzitter Pieter Janssen. Foto: Joris Verwijst/Orange Pictures

Als voorbeeld noemt Janssen accountants- en adviesorganisatie Crowe Foederer, dat dit seizoen hoofdsponsor is geworden van de vrouwen van Oranje-Rood. ‘Met elk van onze sponsors bekijken hoe we hun business optimaal kunnen versterken en hoe we hun sponsorgelden daarvoor optimaal kunnen inzetten. Crowe Foederer wil vooral met ons samenwerken op het gebied van vrouwelijke talentontwikkeling. Zij mogen onze speelsters bijvoorbeeld inzetten voor hun social media-campagnes. Met onze mannen doen ze op hun eigen verzoek niets. Als wij tegen hun hadden gezegd dat de helft van hun geld naar onze mannen gaat, waren ze afgehaakt als sponsor.’

Wil jij iets kwijt over gelijke salarissen, gelijke behandelingen of gelijke kansen in het vrouwen- en mannenhockey? Stuur een mail naar marco@hockey.nl of redactie@hockey.nl.

Lees uit deze serie ook


2 Reacties

  1. Runa Honig

    Dit is weer zo’n staaltje van de bank om politiek correct te willen handelen. Uit angst om aangesproken te worden op dit soort in de maatschappij gevoelig liggende thema’s. Als de abn amro dit zo belangrijk vindt, zal dit moeten blijken uit daden: extra betalen! Anders wacht ons totale nivellering van het vrouwen-en mannenhockey. En dan valt er straks voor niemand meer wat te verdienen.

  2. Mark Bouwman

    Wie betaalt bepaalt.... Straks gaan sponsoren nog bepalen wie je wel en niet mag aantrekken - of sterker - mag opstellen. Money rules, wil je dat?


Wat vind jij? Praat mee...