Forescate krijgt ondergronds bezoek: ‘Best wel spannend’

In Voorschoten staat op Forescate deze week iets bijzonders te gebeuren. Of beter gezegd, ónder de hockeyclub. Sinds maandag wordt er onder Sportpark Adegeest een tunnel aangelegd: de RijnlandRoute. ‘Ik vind het best wel spannend’, klinkt verenigingsmanager Ad de Gruiter.

De boortunnel is een nieuwe wegverbinding vanaf de A4 bij Zoeterwoude en komt aan de andere kant van het sportcomplex achter de spoorlijn weer naar boven. ‘Precies deze week wordt er onder Forescate geboord’, vertelt De Gruiter vanuit zijn vakantiebestemming in Noorwegen. ‘Ik rijd hier de hele dag door tunnels, ik moet vaak aan die boorders denken terwijl ik het eindresultaat continu om me heen zie.’

Bestuurslid Marijn Kastelein en verenigingsmanager Ad de Gruiter (rechts) op het veld van Forescate.

Om meer leefruimte en een betere doorstroom te krijgen in met name Leiden en Katwijk moest er iets worden gedaan aan de huidige verkeerssituatie rondom de A44 en de A4. ‘Daar is jarenlang over onderhandeld’, weet De Gruiter. ‘Niemand wilde een snelweg dwars door Voorschoten hebben. Ook milieuactivisten waren geen voorstander van een snelweg, net als de omliggende dorpen. Na al die jaren discussie is er een compromis uitgekomen, met een boortunnel dat door Voorschoten gaat.’

Zorgen

De Gruiter is voorstander van de tunnel, al spreekt hij als verenigingsmanager van Forescate ook zijn zorgen uit. ‘Als er dan toch een weg moet komen, dan maar een tunnel. Maar ik maak me wel zorgen over de ligging. Ik zei zelfs: gooi er een bocht in, schuif de tunnel een beetje op. Het had een miljoen of drie, vier gekost om die bocht te maken. Dat bedrag hebben we helaas niet in de clubkas liggen, dus was dat geen optie.’

En dus wordt er precies onder het vierde veld en de noordelijke kant van Veld 3 geboord met een speciaal voor dit project ontworpen tunnelboormachine. Die machine boort zo’n dertig meter onder de grond twee tunnelbuizen – voor iedere rijrichting één – met een diameter van bijna elf meter. Elke tunnelbuis is 2250 meter lang. ‘Ze boren tussen de twintig en veertig meter per dag’, vertelt De Gruiter. ‘Ik denk dat ze eind van de week bij ons klaar zijn en onder de handbalvereniging zitten.’

Stabiliteit van velden en lichtmasten

Dat betekent niet dat de spanning volgende week meteen alweer weg is bij de verenigingsmanager. ‘Met het aanleggen van de kunstgrasvelden is rekening gehouden met een bepaalde grondwaterstand en waterstromen. Je weet natuurlijk nooit wat die tunnel met een enorme hoeveelheid beton met de waterstromen ondergronds gaat doen. Dat kan invloed hebben op de stabiliteit van de velden. Bij het vernieuwen van een veld is de bovenlaag relatief goedkoop, zo’n 150.000 euro. Voor de onderlaag ben je zo 3,5 ton kwijt, dat is een investering voor dertig jaar. Het zal echt niet morgen allemaal weggespoeld zijn, maar we weten natuurlijk nooit of we er honderdprocent vanuit kunnen gaan dat het niets doet aan de stabiliteit van de velden. De enige manier hoe we dat wel zeker kunnen weten, is door niet in de grond te gaan morrelen.’

Het gaat om miljoenen, dus zij hebben altijd de langere hand. Dat was voor ons als vereniging de reden om bepaalde aandachtspunten vast te leggen. Ad de Gruiter, verenigingsmanager Forescate

Ook over de lichtmasten uit De Gruiter zijn zorgen. ‘Die staan in grote blokken beton diep in de grond. Doordat deze palen continu in de wind staan, zijn ze de hele tijd in beweging. Alles wat boven aan de paal trekt, gaat onderaan wiebelen. Als het daaronder niet stabiel is, zou er zomaar iets kunnen gebeuren waar ik liever niet aan wil denken. Een paar jaar geleden hebben we een periodieke meting gedaan aan die masten. Dan wordt er naar de veiligheid, draagkracht en de stand van de masten gekeken. Dat kunnen we nu gebruiken als referentie voor de situatie later. Je krijgt namelijk nooit helemaal duidelijk wat nou door wie is gebeurd.’

Voordat er geboord werd, is de club door aannemer Comol5 volledig op de hoogte gesteld van alle plannen. ‘Dat hebben ze heel correct gedaan’, vindt De Gruiter. ‘Er zit een groep op die het contact onderhoudt met alle partijen bovengronds. Dat is echt goed gedaan, want toen hebben we ook onze zorgen kunnen uiten. Het probleem is alleen als er op langere termijn daadwerkelijk iets onverwachts gebeurd, wie bewijst dan dat het door het boren van die tunnel komt? Het gaat om miljoenen, dus zij hebben altijd de langere hand. Dat was voor ons als vereniging de reden om bepaalde aandachtspunten vast te leggen. Ik hoop dat ik nooit hoef te zeggen: ‘goed dat we dat als bestuur destijds gedaan hebben’, want dan betekent het dat we problemen gaan krijgen. Ik hoop dat het voor niks is gedaan en dat we als vereniging niets gaan merken van de ondergrondse verbinding.’


Wat vind jij? Praat mee...