Het clublogo van Schiedam: de molen en de leeuw

Een kangoeroe, een kasteel of een mees die bovenop een stick is geklommen: hockeyclubs hebben de meest uiteenlopende clublogo’s. Soms rechttoe rechtaan, soms een mysterie dat moet worden ontrafeld. Hockey.nl gaat op zoek naar het bijzondere verhaal erachter. Deze aflevering: Schiedam, waarvan Dames 1 uitkomt in de Overgangsklasse en Heren 1 in de Eerste Klasse.

Het logo is een schild dat in vier vlakken is verdeeld, waarbij de witte vlakken met de leeuw en de molen het meest in het oog springen. In de zwarte vlakken staan de initialen HCS van de club en het jaartal 1936. Het schild is in zijn geheel goud omrand.

Fusie

Ondanks het jaartal in het logo is de club van recentere datum. In 2016 fuseerden Spirit en Asvion met elkaar tot Schiedam, maar omdat beide fusiepartners stammen uit 1936 wordt dit jaartal in het logo gevoerd.

De molen in het logo staat symbool voor de stad Schiedam, dat namelijk de vijf hoogste molens ter wereld binnen de stadsgrenzen heeft. De leeuw komt niet alleen uit het stadswapen maar ook uit het logo van Asvion. Het schild is een verwijzing naar het logo van de andere fusiepartner, Spirit.

Kleuren

De ontwerpers van het logo van de fusieclub hebben gekozen voor de kleuren zwart en goud. Goud staat voor succes en het hoogst haalbare. Daarnaast moet deze kleur worden gezien als een mengkleur van oranje en geel, waarbij geel afkomstig is van Asvion en oranje van Spirit. De zwarte kleur verwijst naar een inmiddels in onbruik geraakte bijnaam van Schiedam, dat bekend stond als Zwart Nazareth. De met steenkool gestookte jeneverbranderijen zorgde in de stad, dat in de 19de eeuw het centrum van de jenever-industrie was, voor een enorme vervuiling.

Lees meer:


Wat vind jij? Praat mee...