Ambitieus doel Bovelander: 500.000 Indiase hockeykids in 2018

Oud-international Floris-Jan Bovelander is bezig met een groots en ambitieus project in India: One Million Hockey Legs. In dit ‘Sports for Developent’-programma werken sportbonden, bedrijven en overheden uit Nederland samen om de hockeysport in India een boost te geven. ‘We willen vooral schoolkinderen aan het hockeyen krijgen, maar ook in het tophockey iets betekenen.’

One Million Hockey Legs, oftewel 500.000 hockeyende kinderen. Dat wil oud-international Floris-Jan Bovelander bereiken in India. Ambitieus, want volgens schattingen zijn er nu slechts 30.000 tot 40.000 Indiase hockeyers. ‘Maarja, toen ik 18 was was het ook heel ambitieus om Olympisch kampioen te willen worden. Het is ons doel om in 2018, wanneer het WK Hockey in India plaatsvindt, 500.000 mensen in India aan het hockeyen te hebben.’ Lachend: ‘Of die allemaal blijven hockeyen weet je natuurlijk niet, maar in ieder geval die periode.’

Het idee kwam voort uit een bestaand lokaal project in India: 1000 HockeyLegs. ‘We gingen met de initiatiefnemers daarvan kletsen, en besloten toen de stoute schoenen aan te trekken en te gaan voor 1 miljoen.’

Hockeyende schoolkinderen

Bovelander wil met 1MHL vooral schoolkinderen en kinderen aan de onderkant van de samenleving aan het hockeyen krijgen. ‘Het klinkt heel zwaar, maar met sporten kun je ook levenslessen bijbrengen.’ Het project is in 2015 gestart, en support inmiddels een aantal weeshuizen, er wordt gewerkt aan een hockeyacademie in samenwerking met Tata Steel en er lopen projecten om hockeycoaches op te leiden. ‘Het omvat enorm veel’, ziet ook Bovelander. ‘Een aantal projecten lopen heel goed, sommige andere lopen dood. Maar er zijn in ieder geval enorm veel kansen in India.’

Het project blijkt ook een brug te zijn voor Nederlandse en Indiase bedrijven die zakelijke kansen zien. ‘Bedrijven zien ook dat sport een business is, die geëxporteerd kan worden. Sport kan deuren openen. 1MHL is daarin meer een middel, om mensen met elkaar in contact te brengen. Ik ben inmiddels zo’n 10 keer naar India geweest, dus dan weet je langzamerhand wel hoe je je weg het beste kunt vinden.’

Haakje aan

Maar: om over 1,5 jaar op 500.000 Indiase hockeyers en hockeysters te zitten, moet Bovelander ook meer financiering binnenhalen. Met die reden lanceerde 1MHL gisteren de ‘Haakje aan’-campagne. Clubs kunnen een pakket ‘Haakje aan’-stickers bestellen. ‘Die worden dan door de clubs verkocht voor 5 euro per sticker. Daarvan gaat 1 euro naar de club, en 4 euro rechtstreeks naar schoolhockeyprogramma’s in India.’

Robert Tigges (Amsterdam) en Eline Florie (Pinoké), ‘haakten’ als gisteren eerste aan bij de campagne, door de sticker op de haak van hun stick te plakken. Bovelander hoopt binnenkort meer stick-stickers voorbij te zien komen op de Nederlandse hockeyvelden. ‘Dat lijkt me heel leuk. Al maakt het mij niet uit waar je hem opplakt hoor.’

1MHL sticks


1 Reactie

  1. johantopteams-nl

    Top idee! Ik werk in de ICT en werk veel met mensen uit India een reis ook nog wel eens naar India. Kunnen we iets voor elkaar betekenen? Johan van Rijn


Wat vind jij? Praat mee...