Betaald parkeren bij hockeyclubs: ‘Vrees om leden kwijt te raken’

Van bijna gratis naar meer dan tientje per dagdeel. De parkeertarieven op Athena schieten sinds vorige maand door het dak. Zoals op meer stedelijke clubs moet er flink worden gelapt om de auto kwijt te kunnen. ‘We willen niet de uitwedstrijd zijn waar je minder zin in hebt.’

De foto’s bewijzen dat er wel wat moest gebeuren op Sportpark Middenmeer Voorland in Amsterdam. Een overvolle parkeerplaats, auto’s die buiten de vakken zijn geplaatst en ook in de berm zijn gezet. ‘Het terrein was een populaire stek voor langparkeerders geworden’, vertelt Bart van Asten, de voorzitter van Athena. ‘Bijvoorbeeld voor toeristen die een dagje Amsterdam gingen doen en hier hun auto neerzetten. Als je vanaf hier het openbaar vervoer pakt, ben je zo in het centrum. En parkeren was spotgoedkoop. Maar tien cent per uur.’

Dat tarief is inmiddels explosief opgeschroefd door de gemeente, de eigenaar van de parkeergrond. Sinds eind februari kost een uurtje parkeren bij Athena maar liefst 3,50 euro. ‘We snappen het probleem. Maar we zijn niet blij met de oplossing. Als club worden we ineens met een enorme kostenpost belast. Trainers – die zijn sowieso al dun gezaaid – komen geregeld niet op de fiets. Zij declareren hun kosten logischerwijs nu bij de club. Dat kost allemaal tijd en geld.’

Niet alleen voor direct betrokkenen bij Athena is het parkeren een issue. ‘Ook op zaterdag moet je betalen. Het is hier een komen en gaan van teams. Die bezoekers van buitenaf zadel je nu ook op met kosten. Daardoor krijgen wij – en de andere clubs die hier last van hebben – toch een smaakje. Het heeft iets onaantrekkelijks. ‘Oh moeten we naar Athena, daar moet je betalen.’ Zo wil je liever niet te boek staan. We willen niet de uitwedstrijd zijn waar je minder zin in hebt.’

Foto: Athena

Een tientje kwijt, voor vier uur op KZ en HDM

In Den Haag kunnen ze meepraten over de parkeerproblematiek. Bij HDM en Klein Zwitserland werden ze een jaar geleden geconfronteerd met de aangescherpte regels van de gemeente Den Haag. ‘Wij hebben zelf een klein parkeerplaatsje’, zegt KZ-voorzitter Yvonne de Liefde. ‘Daar kunnen hooguit dertig tot veertig auto’s staan. Bovendien moet we die plekken delen met de tennis- en fitnessclub die naast ons zitten. Natuurlijk moedigen we iedereen zo veel mogelijk aan om op de fiets te komen. Wanneer je om welke reden dan ook met auto hierheen gaat, moet je in de wijk parkeren. En dat is tegenwoordig allemaal betaald.’

De rekening kan ook in Den Haag flink oplopen. Een bezoek van een uur of vier aan KZ – plus looptijd – kost je een tientje. ‘Toen de regeling geïntroduceerd werd, stond er natuurlijk niemand te juichen. Er zijn nog steeds veel mensen die op zaterdag en zondag in de straten rondom de club parkeren. Die moeten nu betalen. Maar kunnen we er iets aan doen? Nee, ook dat niet, het is immers gemeentebeleid. We zitten op een prachtige plek, aan de rand van een natuurgebied. En ook in een dichtbevolkt gebied, waarin buurtbewoners niet zitten te wachten op parkeeroverlast. Ook met de beste wil ter wereld kunnen we geen andere oplossing bieden. Daar hebben we de ruimte niet voor.’

Twee kilometer verderop bij HDM, betaal je net als bij KZ 2,50 euro per uur. En toch hangt de vlag er daar heel anders bij. ‘Het dossier dat we over dit onderwerp met de gemeente hebben opgebouwd is niet te harden, zo dik’, laat Dorine Dielen, de voorzitter van HDM weten. ‘Per jaar hebben we van de gemeente een x-aantal minuten gekregen. Daarmee kunnen we tegen een gereduceerd tarief parkeren. Maar die tijd is vrij beperkt en brengt bovendien veel administratieve handelingen met zich mee. We vinden dat ze veel te kort door de bocht zijn geweest met deze regeling. Het dekt de lading niet voor onze club, met 350 vrijwilligers. We zijn ermee geconfronteerd, hebben niet mee kunnen denken aan een oplossing.’ 

De poort vanaf de parkeerplaats naar HDM. Foto: Willem Vernes

Oplossingen: blauwe zones of QR-codes?

Bij HDM, waar ook tot de zomer voor de deur kon worden geparkeerd, zijn de regels net weer wat anders dat bij de buren. ‘Hier gelden de parkeerregels alleen doordeweeks, gelukkig. Maar het gevolg is dat juist de HDM’ers en sportende senioren uit de buurt worden belast. Dan heb je het over een ouder die mini-training geeft. Maar ook de maatschappelijke kant wordt geraakt. Neem de senioren van het buurthuis hier verderop, voor wie we juist van maandag tot vrijdag verschillende sporten aanbieden, waaronder walking hockey. Zij kunnen lang niet altijd met de fiets naar de club komen. We vrezen dat we hen als leden kwijtraken door het parkeergeld.’

Dielen heeft wel een suggestie. ‘We willen heel graag naar een blauwe zone op het parkeerterrein voor onze club. Een gebied waar je drie uur gratis mag staan. Dan zijn we al zo’n eind geholpen, zeker voor de ‘come and go-doelgroepen’. De volgende brief aan het stadsdeelbestuur ligt al klaar. We willen heel graag alsnog in overleg. We bieden sport aan. Doen daarmee iets goeds voor de samenleving. Natuurlijk, onze stad is druk. Wij kunnen daarin de dans niet ontspringen. Maar we zoeken ook naar een middenweg, om zoveel mogelijk sport aan te bieden en waarbij de belastende parkeerdruk voor bewoners in de wijk toch wordt aangepakt.’

Bij Athena zijn ze druk aan het kijken naar een creatieve manier om de ongewenste kosten te tackelen. Van Asten denkt hardop: ‘Het zou toch een mooie oplossing zijn als aan spelers en trainers QR-codes kunnen worden afgeven, waarop een tijdslot zit? Of we zetten parkeerwachters namens de club in, ook goed. Ik snap dat de stad iets aan de mensen moet doen die misbruik maken van openbare parkeerplaatsen. Maar laten we alsjeblieft kijken hoe we elkaar tegemoet kunnen komen.’

 


Wat vind jij? Praat mee...