Camerasysteem breedtehockey: ‘Vraag beelden neemt vlucht’

In de hockey.nl-app zijn komend seizoen ook livestreams en samenvattingen van breedteteams te bekijken. Met dank aan de automatische camerasystemen van 360SportsIntelligence, waarmee de KNHB een vierjarig contact heeft gesloten. Hoe werkt dat systeem? Hoe zit het met de privacy? En kan de kwaliteit van de livestreams in de Hoofdklasse niet beter? Vragen waarop Frank Maathuis, directeur en een van de grondleggers van360SI, antwoord op geeft.

Je bent een van bedenkers van de automatische camerasystemen van 360SportsIntelligence. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?
‘We zijn gestart in 2014. Mijn zoon speelde landelijk bij EHV in Enschede. Hij had een fanatieke coach, die meer met analyses wilde doen om de spelers beter te maken, maar ontevreden was over het camerasysteem dat er destijds hing. Hij vroeg of wij wilden meedenken om een nieuw camerasysteem voor de club mogelijk te maken. Wij hebben toen wat camera’s opgehangen en zijn wat gaan experimenteren tot we best een aardig systeem hadden waarvan we dachten: dit is ook interessant voor andere clubs.’

Hoe werkt jullie systeem?
‘Technisch hebben we sinds 2014 grote stappen gezet, maar we hanteren nog steeds de uitgangspunten die we destijds hadden bij de ontwikkeling. Het systeem moet volledig geautomatiseerd, voor álle teams (breedte en top), betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Later is daar nog bij gekomen dat het ook een verdienmodel voor de clubs moet bevatten.

De livestreams in de Hoofdklasse worden komend seizoen significant beter. Frank Maathuis, directeur 360SI

Als clubs bij ons een systeem bestellen, brengen we de situatie bij de club in kaart, stemmen we af wie de kabels trekt, plaatsen de camera’s rond het veld en koppelen die aan een computersysteem dat de beelden kan livestreamen en automatisch een samenvatting van de wedstrijd maakt. Die samenvatting kun je vertonen waar je wil. Bijvoorbeeld online of op een beeldscherm in het clubhuis.

Wat kost het 360SI voor clubs?
‘Een basissysteem met livestream kost een eenmalig investering van ongeveer 8500 euro. Daarnaast betalen clubs een licentiefee van 199 euro per maand. Daarvoor krijgen ze 5 jaar lang onderhoud en updates. De investering kan ook in de maandfee wordt verdisconteerd, dan kost het systeem ongeveer 370 euro per maand. Wij bieden de clubs door middel van sponsorlogo’s en reclames de mogelijkheden dat bedrag terug te verdienen. Veel clubs die dit systeem hebben hangen, verdienen er per maand meer aan dan dat het kost.’

De camera’s rond de velden van Bloemendaal. Foto: Koen Suyk

Waar hangt jullie systeem nu?
‘Wij hebben inmiddels 60 hockeyverenigingen, dus zo’n twintig procent van alle clubs in Nederland, aangesloten. Onze camera’s hangen rond 150 velden. We zien dat steeds meer verenigingen onze camera’s op meerdere velden hangen. We coveren alle wedstrijden in de Hoofdklasse hockey. Verder bedienen we de hele eredivisie volleybal, de Hoofdklasse honkbal, gaan we het softbal doen en zijn we in gesprek met een aantal andere sportbonden. We hebben ook ambities in het buitenland waar we tien Belgische hockeyclubs hebben aangesloten op ons systeem, bij een Engelse privéschool hangen en we in het honkbal zaken doen met de Europese en Wereldhonkbalbond. In Italië gaan we binnenkort ook live bij de eerste honkbalclubs.’

We streven er naar om de helft van het aantal hockeywedstrijden in Nederland te kunnen livestreamen. Frank Maathuis

Jullie hebben een vierjarige verbintenis met de KNHB gesloten. Wat zijn jullie ambities in het hockey?
‘We willen naast de Hoofdklasse onder andere graag de volledige competities in de Promotieklasse en daarna de Overgangsklasse coveren. Clubs gebruiken de beelden voor verschillende doeleinden: de ene vooral voor analyse, de ander meer voor entertainment. Ik verwacht daarnaast dat we de komende periode vijftien verenigingen extra bekend kunnen maken. Het liefst zouden wij alle hockeywedstrijden in Nederland willen livestreamen. Dat is misschien te ambitieus, maar we streven naar de helft. ‘

Frank Maathuis van 360SportsIntelligence. Foto: 360SI

‘We zien dat de vraag naar beelden een vlucht neemt. Er is steeds meer behoefte om hockeybeelden op verschillende manier te bekijken. Daarom zijn we ook zo blij met de samenwerking met de KNHB en de integratie van de beelden in de standenmotor op hockey.nl. Als straks de C3 van jouw club speelt, kun je via de hockey.nl app de livestream van de wedstrijd bekijken. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders hun kinderen en opa’s en oma’s hun kleinkinderen live aan het werk zien. Vanaf het begin volgend seizoen willen we die functionaliteit klaar hebben.
Daar voegen we zo snel mogelijk ook de automatische samenvattingen van de wedstrijden aan toe. We kunnen met onze software nu al alle doelpunten, strafcorners en strafballen herkennen. Die mogelijkheden worden straks uitgebreid met bijvoorbeeld kansen. Ook werken we aan meer manieren om bijvoorbeeld doelpunten los als snack aan te bieden. Die kunnen dan ook via social media-kanalen of Whatsapp worden gedeeld.’

Op het eerste oog doen jullie hetzelfde als Voetbal TV. Dat bedrijf kreeg het aan de stok met de Autoriteit Persoonsgegevens. Kan jullie dat ook overkomen?
‘Onze aanpak is fundamenteel anders, waardoor ik ervan overtuigd ben dat we het goed geregeld hebben. Dat concluderen alle juristen die wij hebben geraadpleegd. En ook de hockeybond heeft hier natuurlijk goed naar laten kijken. Het is overigens wel goed te weten dat de rechter de uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens in deze zaak heeft vernietigd. AP heeft wel beroep aangetekend.
Een groot verschil met Voetbal TV zit hem in de eigendomsrechten van de beelden. Bij Voetbal TV werden die automatisch eigendom van het bedrijf en de partijen die daar achter zaten. Bij ons blijft de club te allen tijde eigenaar van de beelden. Wij leveren de apparatuur, de club bepaalt wat er wordt opgenomen en wat er met de beelden gebeurt.
Wij voorzien alle clubs ook van een uitgebreid pakket documenten hoe ze moeten omgaan met privacy. Hoe ze dat in hun statuten moeten vermelden, waar en hoe ze dat op de velden moeten communiceren en wat je beter wel en niet kunt opnemen.’

Stel dat ik bij een club moet spelen waar jullie systeem hangt en ik wil niet op beeld, hoe werkt dat dan?
‘Op het bordje bij het veld staan de contactgegevens van degene die daar bij de betreffende club over gaat. Je kunt daar melden dat je niet wil dat de beelden met jou erop worden verspreid. De club kan hier vervolgens op acteren. Ook als wedstrijden al zijn opgenomen, kunnen de beelden met een druk op de knop worden verwijderd.
Voor alle duidelijkheid: wij spelen daar als organisatie verder geen rol in. Maar zoals gezegd adviseren we de clubs van tevoren uitgebreid. Wij zeggen bijvoorbeeld dat je er goed over moet nadenken of je wedstrijden van de Jongste Jeugd streamt. Maar het is aan de club om te bepalen wat ze wel en niet uitzenden.’

Foto: 360SI

Veel hockeyliefhebbers waarderen het dat jullie de livestreams van de Hoofdklasse op hockey.nl verzorgen, maar de kwaliteit is geen onverdeeld succes. Kijkers klagen over het snel zwenken van de camera’s en missen soms belangrijke momenten omdat de camera’s de bal niet kunnen volgen. Wat vind je van die kritiek?
‘Ik snap het en vind ook dat de livestreams beter moeten. Ik heb wat dat betreft goed nieuws, want die beelden gaan significant beter worden in het nieuwe seizoen. De bal is straks nagenoeg niet meer uit beeld en de camera’s krijgen een veel vloeiendere beweging.’
‘We gaan dat realiseren met een nieuw hightech systeem met veel kunstmatige intelligentie (artificial intelligence).
Met de huidige techniek volgen we de bal, maar bij hockey is dat lastig. Het spel is snel en de bal ligt vaak verborgen achter een voet of een stick. Ons nieuwe algoritme heeft een totaal andere insteek: we gaan de wedstrijd interpreteren op basis van de beweging van de spelers. We passen een kansberekening toe waar de bal naar toe gaat. Dat geeft een heel andere kijkbeleving. Natuurlijk hadden we deze techniek liever eerder toegepast, maar de ontwikkeling kostte echt wel even tijd. Er is, zover wij weten, nergens op de wereld een product dat dit ook kan. Ik ben er best trots op dat dit is ooit begonnen bij mijn eigen hockeyclub in Enschede.’


7 Reacties

  1. hockey12345

    Ah super zeg, nog 4 jaar pixels tellen bij de samenvatting en livestream🥳

  2. Flyingdutch

    Het probleem is niet (alleen) dat de camera's de bal niet altijd goed volgen, maar vooral ook de kwaliteit van de camera's en van de beelden. Zoals hockey12345 terecht opmerkt: je kunt de pixels zowat tellen. Voor 8500 euro zou je toch verwachten dat je een beetje goede camera's kan plaatsen

    1. slechts-een-mening

      Jullie reageren (terecht) op de belabberde streams van Eyecons. Mijn club heeft 360SI en die beelden zijn haarscherp. Echt een topsysteem

    2. Flyingdutch

      Ahhh! Dus dit is iets anders dan de samenvattingen van de Hoofdklasse? Snel overstappen dan!

  3. goud

    Het juridisch aspect, de privacywetgeving, wordt niet juist toegelicht maar de genoemde opzet hoeft inderdaad niet het “gevaar” voor het bedrijf te brengen zoals dat voor voetbalTV is genoemd. In die situatie was het VoetbalTV dat de beelden uitzond/opnam/“in bezit had”. Zoals men het hier stelt lijkt de opzet te zijn dat de clubs “eigenaar zijn” van de beelden en dan wordt er hier bedoeld dat er in een overeenkomst tussen dit bedrijf en de hockeyclub die het systeem afneemt is geregeld dat het bedrijf geen verantwoordelijkheid heeft omdat de club de beelden opneemt/uitzend/streamt. Het gevaar van een veroordeling/uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) komt daarmee bij de clubs te liggen. Een safe business model maar groot risico voor de clubs. Daarnaast is de genoemde en geadviseerde wijze om als bezoeker van het complex (uit spelende teams/speler) bezwaar te kunnen maken tegen opname/uitzending van de wedstrijd niet conform de privacywetgeving. Het kunnen bellen naar een nummer om bezwaar kenbaar te maken gaat er vanuit dat zonder dat (telefonische)bericht opname/uitzending is toegestaan door de speler. Een impliciet akkoord ook bekend als een “opt-out”. Let wel de privacywetgeving, zowel AVG als GDPR, stelt heel duidelijk dat de natuurlijk persoon de enige “eigenaar” (betrokkene) en dus rechten houder is. Om het recht tot verwerking van de gegevens te verkrijgen is een expliciet akkoord nodig, ook bekend als een “opt-in”. De club kan dus niet als betrokkene/“eigenaar” optreden en dient een expliciet akkoord vóór opname/uitzending te krijgen. Precies op dat laatste punt is VoetbalTV nat gegaan, het enige verschil met deze hockeycase is dat het risico bij de clubs wordt gelegd

  4. tom1212

    Jammer dat de echte talenten achter de software niet worden benoemd! Hier is de website van hun: https://visionairy.nl/use-cases/automatic-highlights/

    1. jdn

      Zeker waar!


Wat vind jij? Praat mee...