De Spelregelvraag: hoe zit het met deze shoot-out?

Mag een keeper buiten z’n 23-metergebied komen? Met hoeveel man kun je aan een wedstrijd beginnen? En mag je een geblesseerde speler wisselen tijdens een strafcorner?

In de rubriek ‘De Spelregelvraag’ gaan we in op een spelsituatie. De opzet is simpel: we laten een fragment zien en later in de week volgt het antwoord van één van onze topscheidsrechters. Ondertussen kan je natuurlijk zelf een oordeel proberen te vellen over de situatie.

Deze week geen sliding, scoop of strafcorner. Nee, een keer wat anders. Een shoot-out. De situatie komt uit het duel van de Oranje Dames tegen Groot-Brittannië. Dat duel van oktober vorig jaar eindigde na zestig minuten in 1-1, waardoor het zenuwslopende spelletje een winnaar moest bepalen. We zoomen hier in op de shoot-out van Xan de Waard.

De Waard valt. Maar hoe zit dat? Glijdt ze uit, of ligt het aan de Engelse keepster? Wat zou jij beslissen?

We lezen het graag! Succes!


28 Reacties

  1. luchtisblauwgrasisgroen

    Strafbal. De keepster speelt de bal niet.

  2. Avdd

    Niets, speler gaat zelf op de stick van de keeper staan.

  3. vanderputt@voltadvocaten.nl

    De keepster speelt ook de aanvalster niet. De aanvalster gaat op de stick van de keeper staan. Vrije slag keepster.

    1. Eelco Houwink

      Inderdaad vrije slag keepster ! En als de Waard niet tijdig 5m ophoepelt strafverzwaring. Elke sec telt !

    2. Freekie

      @benzinewagen het zijn shootouts..

    3. luchtisblauwgrasisgroen

      De aanvalster gaat niet express op de stick van de keepster staan en haar blik is volledig op de bal. De vraag is of de overtreding van de keepster opzettelijk was (ik denk van wel, anders had ze haar stick ingetrokken). Zo niet, dan moet de shootout worden overgenomen.

  4. GlasHalfvol

    Onopzettelijke overtreding, shoot out overnieuw nemen.

    1. ErnstigeErnst

      Opnieuw* of over*

  5. olgakroese

    De keeper trekt duidelijk haar stick terug nadat ze de bal niet kan pakken. Daarna gaat de speelster op de stick staan. Wat mij betreft niks aan de hand. Geen overtreding en dus doorspelen.

    1. Badwaiter

      Simpel, niets aan de hand ....

    2. luchtisblauwgrasisgroen

      Je kunt ook argumenteren dat doordat de keepster haar stick terugtrekt de speelster onderuit gaat.. de speelster gaat niet express op de stick staan, dus op dat moment is het doorspelen, maar zodra de speelster onderuitgaat door toedoen van de keepster is het wel degelijk een overtreding.

  6. Folmer

    Strafbal (is tijdens de wedstrijd ook gegeven, ook na referral door de video umpire) De actie van de keeper is gelijk aan een sliding tackle waarbij de aanvaller de eerste tackle kan ontwijken, maar de keeper doorglijdt en de aanvaller onderuit haalt. High risk-high reward/penalty. Zie ook: https://fhumpires.com/penalty-stroke-for-shoot-out-trip-hockey-rules-and-interpretations/

    1. eef

      Bizarre beslissing. Ze gaat toch zelf op de stick vd keeper staan?

  7. bartherklots

    Moet de keeper haar stick achter haar rug plaatsen. Zij speelt reglementair met de stick. Speelster gaat in de draai met haar linker been op de stick staan en verliest daardoor haar balance. Niks aan de hand.

  8. hockey-coach

    never nooit een penalty. Gewoon doorspelen. De keepster heeft recht oim haar stick daar te laten liggen. Ook heeft ze alle recht om haar stick weer terug te trekken.

  9. olgakroese

    Het kan zijn dat ik een ander filmpje krijg te zien dan de mensen die hier een strafbal willen...want de speelster gaat toch echt duidelijk op de stick staan. De keepster heeft toch (net als iedere speler) het recht om haar stick terug te trekken. Dat de speler er dan op gaat staan is niet haar probleem...of had ze even van te voren moeten zeggen dat ze dat ging doen? ;)

  10. Freekie

    Dit is een van die situaties waar de keeper weinig fout doet, weinig aan de situatie kan doen en de spelers zelfs het contact op zoekt, maar de overtreding nog steeds tegen gaat krijgen

  11. mrme

    Moeilijk, maar mijn mening is strafbal. Keeper maakt een beweging naar de bal en mist deze. Dat de speelster op de stick gaat staan is in mijn ogen niet relevant. Als zij naast de stick gaat staan raakt de stick haar voet en krijgt ze ook de strafbal.

  12. Scoopy-Doo

    Eens met de laatste paar reacties, ben daarom heel benieuwd naar de argumenten die destijds zijn gekozen om tot de strafbal te komen. En wat de bondsscheidsrechter hierover te melden heeft: zijn de regels helder, zo niet binnen welke grenzen is er dan bijv. ruimte voor interpretatie van regels door de arbitrage.

  13. Folmer

    Wat als de keeper hier met haar voet naar de bal was gegaan? De aanvaller ontwijkt het uitgestrekte been, maar in het terughalen van de voet laat de keeper de aanvaller struikelen. Dan zou er geen discussie zijn en zou iedereen het erover eens zijn dat het een SB zou zijn. Dit is precies dezelfde situatie, maar nu met de stick. De keeper gaat voor de bal, maar mist. Door deze actie brengt ze de aanvaller ten val. Je zou kunnen beargumenteren dat het niet opzettelijk is en dus een retake, maar omdat de keeper laag zit en haar stick terugtrekt is een SB redelijk.

    1. eef

      Flauwekul. Wat als telt niet. Ook de keeper heeft een stick en kan die niet opeens wegtoveren. Welke overtreding maakt de keeper nou helemaal? Poging tot spelen van de bal?

  14. paulvandijk

    Niets aan de hand, speelster stapt zelf op stick

  15. hielkestruben

    Keepster probeert de bal te pakken met de stick en MIST de bal. Door haar stick daar te leggen en door te trekken veroorzaakt ze een val van de speelster. In mijn ogen dan ook echt een strafbal. Dat speelster zelf op de stick gaat staan is niet relevant. De val van speelster wordt veroorzaakt door de keeper

  16. Magnus Querqus

    Niets aan de hand.

  17. alexvisie

    In eerste instantie leek mij dat er niks aan de hand is. Speelster gaat op een liggende stick staan. Echter, de keeper was te laat en trekt de stick vervolgens terug waardoor de speelster valt. Toch strafbal dus.

  18. vanderputt@voltadvocaten.nl

    Ik zou echt geen strafbal geven. De sliding theorie van Folmer leidt voor mij ook niet tot een strafbal. De stick van keeper beweegt bij haar interceptie-poging nauwelijks, minder dan dat we bij een sliding zouden accepteren en ze raakt daarbij de aanvalster niet. De aanvalster gaat op de stick van de keepster staan. Dat is een overtreding. Dat de keeper vervolgens haar stick terugtrekt doet dan niet meer terzake. Mooie rubriek, keep it going.

  19. olgakroese

    We hebben in ieder geval een advocaat aan onze kant... :P

  20. Gilberts

    Geen strafbal! Aanvalster gaat op de stick van de keepster staan en dat is een overtreding! Dus vrije slag en einde shoot-out.


Wat vind jij? Praat mee...