Handleiding: zo voer je de livescores van de hockey.nl-app in

In deze handleiding leggen we stap voor stap uit hoe je als manager, coach of wedstrijdofficial de scores, doelpuntenmakers en kaarten kunt toevoegen en verwijderen in de fluitkoolkit van de hockey.nl-app.

De nieuwe functie van hockey.nl verkeert nog in de bèta-fase. Dat betekent dat hij werkt, maar dat er hier en daar nog wat fouten (bugs) in kunnen zitten. We werken er hard aan de komende periode die fouten zo snel mogelijk te herstellen. Kom je een fout tegen of heb je een suggestie voor een verbetering, mail die naar redactie@hockey.nl.

Wedstrijd selecteren

  • Zorg ervoor dat je de laatste versie van de hockey.nl-app hebt (zie kader)
  • Start de hockey.nl-app op.
  • Log in op de hockey.n-app en koppel je bondsnummer of account van je vereniging aan de app (zoals je die ook gebruikt om het DWF te kunnen benaderen).
  • Ga naar de tap: Mijn Hockey
  • Klik bovenin op Wedstrijden
  • Let op: als je jouw wedstrijd niet ziet staan, gebruik dan de verificatiecode die je wekelijks ontvangt.
  • Kies de wedstrijd die zo wordt gespeeld

Wedstrijd/kwarten starten en stoppen

  • Een wedstrijd bestaat uit vier kwarten. Elk kwart moet worden gestart en worden afgesloten als de scheidsrechter heeft gefloten.
  • Druk op start wedstrijd als het duel begint. De tijd loopt terug.
  • Pauzeren: druk op pauze als de scheidsrechters de wedstrijd en de tijd hebben stilgelegd. Vergeet niet weer te starten als de wedstrijd verder gaat.
  • Einde kwart: het kwart stopt in principe automatisch. Als het nodig is, kun je het kwart ook handmatig stoppen.
  • Bevestig het stoppen.
  • Ben je vergeten een gepauzeerd kwart te hervatten? Geen nood. Druk dan op Stop Kwart als het kwart is beëindigd. Je kunt de tijdwaarneming dan weer oppakken vanaf het volgende kwart.
  • Ben je vergeten het kwart op tijd te starten. Jammer, maar zet hem snel aan. De minuten lopen niet meer gelijk, maar het scoreverloop is nog prima te volgen.
  • Let op: als het laatste kwart is beëindigd, kun je geen wijzigingen meer doorvoeren. Zie ‘Verstuur naar DWF’ voor het vervolg.

Toevoegen doelpunten

  • Heeft jouw team gescoord en weet je zeker dat het doelpunt is toegekend, voeg dan een doelpunt toe.
  • Druk bovenaan op het plus je bij de score.
  • Je kunt nu kiezen: wil je het doelpunt aan speler toekennen of een anonieme goal toevoegen.
  • Anoniem:
    • Kies het soort goal: Veldgoal, Strafcorner, Strafbal
    • Druk op Doelpunt toevoegen.
  • Naam toevoegen:
    • Kies het soort goal: Veldgoal, Strafcorner, Strafbal
    • Druk op Speler kiezen
    • Kies een speler uit de lijst
    • Druk op Doelpunt toevoegen

Let op dit zijn de screenshots van iOS. De schermen van Android zijn vergelijkbaar.

Verwijderen/corrigeren doelpunten

Heb je onterecht een doelpunt toegevoegd of de verkeerde doelpuntenmaker? Geen probleem, maar corrigeer dit zo snel als je kunt. Het is nog niet mogelijk achteraf doelpuntenmakers of het scoreverloop aan te passen. Aan die functionaliteit wordt gewerkt.

  • Een doelpunt of doelpuntenmaker kun je op twee manieren verwijderen:
    • Druk bij de score op de min. Het laatste doelpunt en de doelpuntenmaker zijn verdwenen.
    • Swipe het doelpunt dat je wilt verwijderen naar links.
    • Je kunt nu opnieuw een doelpunt toevoegen.

Toevoegen gele, groene of rode kaart

  • Druk op kaarten als bij jouw team iemand een kaart krijgt.
  • Geef de kleur van de kaart aan
  • De kleur verschijnt duidelijk in beeld 🙂
  • Selecteer de naam van de speler die de kaart heeft gekregen (optie)
  • Geef de reden van de kaart
  • Geef de duur van de tijdstraf
  • Druk op bewaar

Verwijderen kaart

Heb je of onterecht een kaart ingevoerd of de verkeerde naam of de verkeerde kleur ingevoerd? Geen probleem, dit kun je meteen aanpassen.

  • Swipe de naam naar links en de kaart is verwijderd
  • Je kunt indien nodig nu een nieuwe kaart toevoegen.
  • Let op: de naam van de betreffende speler wordt alleen getoond in de fluittoolkit en op het DWF. De naam is niet zichtbaar voor andere gebruikers van de app.

Verstuur naar DWF

Als je het laatste kwart is geëindigd, zie je het volgende scherm.

  • Druk op ‘Verstuur naar DWF’ om de eindstand door te sturen naar het DWF, daar kun je het wedstrijdformulier voor jouw team afronden zoals je dat bent gewend.
  • De eindstand van de wedstrijd wordt pas meegenomen in de actuele stand als het wedstrijdformulier is afgerond.
  • Help elkaar herinneren om dit zo snel mogelijk na afloop van de wedstrijd te doen, zo is de stand altijd actueel.
  • Voor de duidelijkheid: de KNHB werkt voor de officiële uitslagen alleen met de door scheidsrechters en teams bevestigde uitslag op het DWF.

Reacties op dit bericht zijn gesloten.