Het Spelregelantwoord: de glijpartij in de cirkel van Laren

Ging Laren-goalie Karlijn Adank nou in de fout met haar enthousiaste glijpartij? Of was er vrij weinig aan de hand? We kregen weer veel reacties op de Spelregelvraag, die we woensdag stelden.

Even terug naar de situatie. Een bal schiet de cirkel van Laren in. Adank is er eerder bij dan haar tegenstander van hdm. Ze raakt de bal, maar ook de tegenstander. Dus ja, wat dan? Het verlossende antwoord komt van Merijn Goezinne, scheidsrechter in de Tulp Hoofdklasse.

‘De keepster van Laren speelt hier duidelijk de bal’, constateert Goezinne. ‘Door de sliding is zij als eerste bij de bal en speelt deze mooi weg richting de zijlijn.’

‘De aanvalster van hdm komt ten val door de keepster maar dat komt omdat zij te laat bij de bal is. Deze actie van de goalie is niet gevaarlijk of roekeloos en op de bal gericht. Oftewel perfect uitgevoerd en daarom is het ook geen overtreding.’


15 Reacties

  1. Freekie

    Deze regel moet 80% van de scheidsrechters even uitgelegd worden

  2. Flyingdutch

    "Het eerst bij de bal" is natuurlijk niet genoeg (zie briefing). Het gaat erom dat de keeper op het moment van contact (bijna) stilligt, dan valt de aanvaller namelijk gewoon over de keeper heen en is er niks aan de hand. Als een speler een sliding maakt en als eerst bij de bal is en vervolgens een speler raakt is het ook geel10, voor een keeper is dat niet anders. In deze situatie dus doorspelen, maar de uitleg van deze hoofdklassescheidsrechter is niet gelijk aan de uitleg van de briefing (zowel schriftelijk als mondeling door leden van de spelregelcommissie) aan het begin van het seizoen.

  3. Folmer

    @Flyingdutch, waar in de briefing staat dit? Ik kan het namelijk niet vinden (in de briefing van de KNHB). Als een keeper een sliding maakt om de bal af te pakken, dus als een aanvaller balbezit heeft, dan moet de keeper stil liggen. Bij een losse bal, waar niemand balbezit heeft, geldt dit niet. Daar is het echt eerst komt, eerst maalt.

    1. Eelco Houwink

      Maalt of maait ?

  4. bartherklots

    Heel lang geleden was er eens een briefing, 2015-2016. Daar staat ondermeer " Een sliding waarbij de tegenstander onderuit wordt gehaald, wordt bestraft als een opzettelijke overtreding. Dus naast de strenge spelstraf ook een gele kaart (10 min.) voor de dader. Je hier niet aan houden heeft tot gevolg dat spelers niet meer weten waar de grenzen zijn. ". Wie wat bewaart heeft wat.

    1. SanderE

      2015-2016 is sowieso al lang verleden tijd. Maar daarbij de vraag: wordt hier de speelster onderuit gehaald met een sliding? Of blijft de speelster onbesuisd doorrennen terwijl ze had moeten inschatten dat ze te laat was? Dit is gewoon doorrennen op de keepster. Keepster is als eerst bij de bal en de speelster loopt zich zichzelf onderuit.

    2. el-puny

      Deze briefing had betrekking op de slide door spelers. Als in dit filmpje de sliding zou zijn ingezet door een speler die met zijn stick (ook als deze speler als eerst de bal zou raken) de bal wegwerkt en daarbij de tegenstander raakt - dan is er sprake van een overtreding tegen en geel voor diegene die de sliding maakt

    3. Freekie

      En deze selectieve interpretatie zorgde voor de andere kant, wat in de zaal nog steeds gebeurt, waar spelers actief contact met de keeper zoeken. Wel klassieke interpretatie van breedtesport

  5. reneclumpkens

    Merijn heeft (natuurlijk) gelijk. In het honkbal heet dit een "bang/bang play". Op naar het volgende filmpje.

  6. Folmer

    In die briefings gaat het over speler die een sliding TACKLE maken, dus de bal willen afpakken van een speler in balbezit. NIET wanneer de bal in de vrije ruimte is. Wel met de voorwaarde dat het de intentie is om alleen de bal te spelen. Als het een onbesuisde actie is, dan kan hierop wel actie worden ondernomen.

  7. Valley in the Alps

    Een hele lastige, heb het (te) vaak de herhaling bekeken. De uitleg van Merijn is correct, echter het behoeft nadere toelichting. Hier was de bal in de vrije ruimte en is de keepster duidelijk eerder. De keepster heeft in de sliding niet meer of andere rechten als een veldspeelster. Als de aanvalster met de bal aan de stick de cirkel in was gekomen en de keepster tikt de bal weg en neemt de speelster mee in de sliding dan is het oordeel anders. Belangrijk voor clubscheidsrechters die op ‘n wedstrijden staan op lager technisch kunnen. Geen vrijbrief voor acties van keepers/keepsters.

    1. Hcheck

      Hoe anders?

  8. Valley in the Alps

    FIH Rules Helaas schept de vertaling in het KNHB spelreglement niet altijd duidelijkheid. 😉

  9. jfden@hotmail.com

    De keeper heeft bij een sliding wel andere rechten dan een speler; omdat een speler met zijn lichaam geen contact mag maken met de bal en een keeper wel. Tenminste, zo wordt het uitgelegd in de video uit de link van jouw tweede post.

  10. Valley in the Alps

    Mooi voorbeeld vandaag in laatste minuut Kampong - Pinoke waar veldspeler de aanvaller al duikend voor de bal aantikt en hem tot val brengt net buiten de cirkel. SC en 10 min. straf. Beoordeling van scheidsrechter op gevaar van actie ... voorkom blessures. Discussie van internationaal niveau waar vaker flink lichamelijk contact is tussen spelers. Lastig.


Wat vind jij? Praat mee...