Het Spelregelantwoord: de lastige kwestie met de helmloze goalie

Eerder deze week lieten we een fragment zien waarin de Indiase keeper PR Sreejesh zijn helm verloor tijdens een aanval van de tegenstander, in zijn geval Japan. Vlak daarna volgde een schot op doel.

Een lastige kwestie, zo bleek ook uit de reacties. Moet je nou het spel stilleggen of kan je gewoon door laten spelen? Bovendien is dit een besluit dat je in een split second moet nemen. We deden navraag bij hoofdklasse-scheidsrechter Daniël van der Nat. Hij constateert het volgende:

‘De Indiase keeper verliest hier onopzettelijk zijn helm. Vervolgens gaat hij door en maakt hij een redding op het schot van de Japanse aanvaller. De keeper is verplicht een helm te dragen en mag zonder helm niet deelnemen aan het spel. Alleen wanneer hij een strafbal gaat nemen mag hij zijn of haar helm afdoen.’

Spelreglement

Van der Nat verwijst naar de instructies in het spelreglement van de KNHB, die betrekking heeft op deze situatie.

Wanneer een doelverdediger zonder opzet de helm verliest in een spelsituatie en hierdoor een situatie ontstaat die het spel beïnvloedt, dan wordt het spel voortgezet met een bully, behalve bij een uitspeelstrafcorner – dan wordt de corner opnieuw genomen.

‘Deze instructie is in de regels opgenomen om een zeer gevaarlijke situatie te voorkomen. Het is dus aan de scheidsrechter zaak om zo snel mogelijk te fluiten zodat je een gevaarlijke situatie voorkomt. Het spel wordt dus voortgezet met een bully,  op vijf meter van de kop van de cirkel.’

Internationaal anders

Dat zijn de regels in Nederland. Internationaal wijken de spelregels af op dit gebied. ‘Daar is geen instructie opgenomen over wat te doen wanneer een keeper zijn helm verliest. Daardoor kan je daar alleen concluderen dat de keeper een  onopzettelijke overtreding maakt, waarmee een doelpunt wordt voorkomen. De situatie die in de Nederlandse competitie een bully zou opleveren, leidt internationaal gezien – raar maar waar – tot een strafbal.

Eerder dit seizoen in deze serie:
Fantastische goal, maar telt-ie ook?
Hoe moet het verder met deze vrije bal?
De botsing met de uitloper


11 Reacties

  1. eef

    Wat mij betreft het meest duidelijke en goed onderbouwde antwoord sinds de start van deze rubriek. Kudo’s Daniel!

  2. kasparstevens

    En als de cirkelsituatie zo is dat en niet direct een doelpunt mee wordt voorkomen … is het dan internationaal een strafcorner?

    1. Freekie

      Yes

  3. ruben-bergkamp

    Waar hier aan voorbij wordt gegaan is dat de aanvaller met zijn voet de helm er af trapt en dat het dus een overtreding is van de aanvallende partij.

  4. Folmer

    @hockeyliefhebber, dat is een onbewuste, onopzettelijke actie die een samenloop is van de keeper die naar de bal duikt en de aanvaller die voorlangs kruist. Het is geen overtreding, net zoals wanneer bij een botsing 1 van de spelers zijn bitje verliest. Deze mag dan officieel ook niet verder spelen, maar daar doen we ook niets mee. Uitleg is helder en goed beargumenteerd. Enige wat ik anders zie is het doorspelen van de keeper zonder helm, dit is in mijn ogen een opzettelijke overtreding. De keeper weet dat hij niet verder mag zonder helm, maar speelt toch door. Enige gelijkenis met deze situatie is er wel: https://www.youtube.com/watch?v=ZQz-s_Zpefo&t=215s

  5. ashleyisgod

    '@hockeyliefhebber, dat is een onbewuste, onopzettelijke actie '. Dat moge zo zijn, maar het is toch bizar dat de keeper/het team daarvan dan enorme nadelen ondervindt. Wat trouwens als hij blijft liggen (wat kan die anders) en er wordt tegen hem aangeschoten ? Die bully kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar die internationale regel is op voetbalarbitrage gelijkende idiotie. Dat moeten we niet willen !

    1. Freekie

      Hij kan beginnen met zijn helm goed op doen

  6. valley-in-the-alps

    The letter of FIH rules or the spirit of the game. Vele beslissingen worden genomen op “gevaar” in spelsituaties. Keeper verliest ongelukkiger wijze zijn helm en doet waar hij voor staat... de bal blokkeren. Mijn keuze is de lange corner geven en het spel stilleggen zodat hij zijn bescherming op orde kan brengen.

    1. dusanvanleeuwen

      Onmogelijk. De FIH regels zijn duidelijk en het aanvallende team kent ze ook. Dus een lange corner zal overruled worden door de video ref, of we dat nou leuk/eerlijk/terecht vinden of niet.

  7. fh

    Het loopt gelukkig goed af maar je moet er niet aan denken dat ie vervolgens liggend in het gezicht wordt geraakt. Was er niet eerder een situatie in Ned waarbij een handschoen werd verloren met een kaart en een corner oid?

  8. Folmer

    Handschoen is niet verplicht voor een keeper, alleen helm, klompen en legguards (andere bescherming wordt wel sterk aangeraden en je zou als keeper ook wel gek zijn om het niet te gebruiken) Bedoeld je de situatie tijdens DBO-KAM een tijd geleden waarin de keeper van Den Bosch zijn stick verliest? Dat wordt besproken in de YouTube link in mijn eerdere post.


Wat vind jij? Praat mee...