Hoe kom jij terug na de zomerstop? 6 typische spelers

De 1e training na de zomerstop… Sowieso leuk om iedereen weer te zien, maar het is altijd even afwachten hoe je teamgenoten de zomer zijn doorgekomen. Deze 6 ‘na de zomerstop’-types komen je misschien wel bekend voor. Welke ben jij? 

1. Het ‘Kijk mij eens fit zijn’-type

Hij heeft – waarschijnlijk als enige – het trainingsschema voor in de zomerstop tot in detail uitgevoerd. En ja: hij is fit. Rent al in de warming-up een paar meter voor de rest uit, roept om het hardst dat hij geen enkele vorm van spierpijn heeft, terwijl de rest nauwelijks meer uit bed kan komen na de 1e training, laat staan kan traplopen.

Voor al dat eenzame getrain in de zomerstop heeft hij wel veel complimentjes nodig. Want wist je wel dat hij op vakantie in 40 graden toch ging hardlopen in de bergen? En dat hij daar ook elke dag vroeg opstond om 300 baantjes te trekken in het zwembad? Geef hem schouderklopjes en zeg daarbij: ‘Wat ontzettend knap’.

2. Het ‘Ik heb geen reet uitgevoerd en ben nog steeds fit’-type

Vertelt trots aan iedereen die het wil horen dat hij echt hélemaal niks heeft uitgevoerd in de zomer, en rent de meesten er op de 1e training alsnog uit. Ziet in zijn eigen fortuinlijke genen het bewijs dat doortrainen in de zomerstop eigenlijk helemaal niet nodig is, en vindt degenen die dat wel doen maar uitslovers.

Dit is verreweg het meest irritante ‘na de zomerstop’-type. Voor het hele team, maar vooral voor het ‘Kijk mij eens fit zijn’-type. Die begraaft het ‘Ik heb geen reet uitgevoerd en ben nog steeds fit’-type het liefst onder het kunstgras als hij door hem wordt ingehaald.

3. Het ‘Ik dacht we volgende week zouden beginnen’- type

Na de laatste training heeft hij zich ontdaan van alles wat ook maar met sport te maken heeft. Heeft een geweldige zomer gehad waarin hij zich heerlijk heeft volgevreten en oja, vrijwel elke avond heeft hij ook flink wat alcoholische versnaperingen naar binnen gegoten. Geen moment heeft hij aan hockey gedacht, tot de 1e training voor de deur stond. Daar moest hij ook nog even aan herinnerd worden door zijn teamgenoten.

Iedereen ziet dat zijn hockeyshirt een stuk strakker zit dan voor de zomerstop. En op de 1e training doet hij zijn best, maar hangt hij toch al na de warming-up kokhalzend over het hek. Gelukkig is de voorbereiding nog lang…

4. Het ‘Come-back kid’-type

Eind vorig seizoen was hij geblesseerd, ziek zwak of misselijk, speelde hij gewoon niet of zat hij totaal niet in zijn spel. Wat hij in de zomer heeft gedaan weet je niet, maar hij rent je ineens voorbij en schiet ballen in de kruising waar je bang van wordt. Verbaast zich daar zelf ook over. Deze ‘come-back kid’ vindt het weer heerlijk om te hockeyen en kan de grijns maar niet van zijn gezicht krijgen.

5. Het ‘Op karakter’-type

Nee, hij heeft weinig uitgevoerd in de zomer, en voelt ook wel dat hij niet zo fit is als hij was. Maar hij is vastberaden om niets te laten merken aan zijn team en trainer. En als hij iets in zijn hoofd haalt.. Aan de buitenkant lijkt het alsof hij prima meekomt in de 1e training, maar van binnen gaat hij kapot.

Haalt de top-5 in de shuttle run, maar heeft de hele week daarna pijn aan zijn longen wanneer hij inademt. Maakt zijn gebrek aan snelheid goed met slidings en gaat er keihard in. Stapt na de 1e training totaal gesloopt, zwetend en bloedend van het veld, alsof hij net een oorlog heeft gevoerd. Is de dagen erna op school/werk weinig waard omdat hij nog bij moet komen.

6. Het ‘Van suiker’-type

In het gesprek over hoeveel iedereen in de zomermaanden heeft gerend blijft hij opvallend stil. Vlak voordat jullie de kleedkamer verlaten en het veld betreden mompelt hij nog iets over dat het volgens Buienradar zou gaan onweren. Tijdens het warmlopen klaagt dit type al over het stroeve veld. Bij de 2e ronde shuttles stapt hij uit. ‘Last van z’n hamstring’. Iedereen weet hoe het echt zit.

Lees ook


1 Reactie

  1. edine@xs4all.nl

    edine@xs4all.nl

    4


Wat vind jij? Praat mee...