KNHB en Rabobank: vóór 2030 dertig nieuwe hockeyverenigingen in stadswijken

De KNHB en partner Rabobank hebben hun samenwerking met tien jaar verlengd. Behalve het ondersteunen van de Nationale teams en de hockey evenementen gaan Rabobank en KNHB de komende tien jaar dertig nieuwe hockeyverenigingen oprichten in stadswijken waar nu weinig gestructureerd sportaanbod is. Bij deze clubs moeten minimaal tienduizend kinderen, die nu niet op een sportvereniging zitten, in aanraking komen met de hockeysport.

Die doelstelling hebben de KNHB en Rabobank woensdag uitgesproken bij de ondertekening van een nieuwe, tienjarige verbintenis tussen de partijen die al ruim 25 jaar aan elkaar verbonden zijn. Om hun maatschappelijke ambities kracht bij te zetten, hebben de hockeybond en haar hoofdsponsor de Hockey Foundation opgericht. Die naam prijkt vanaf nu ook op de nieuwe shirts van de Oranje Dames en Oranje Heren.

De hockeybond en Rabobank willen met dit initiatief de toegankelijkheid van de hockeysport vergroten, kinderen aan het sporten krijgen en ze kennis laten maken met de meerwaarde van een vereniging.
Erik Gerritsen, directeur van de KNHB: ‘Er zijn in Nederland nog veel plekken waar voor kinderen in de buurt weinig of geen structureel sportaanbod is. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan, blijkt dat de lange (reis)afstand naar een club voor veel kinderen een voorname reden is waarom ze niet hockeyen en ook geen andere sport in verenigingsverband beoefenen. Ze hebben geen club in de buurt, kennen daardoor niemand die hockeyt en dus kennen ze ook de sport niet. Door het hockey naar die wijken te brengen, willen we daar met de Hockey Foundation verandering in brengen.’

Er zijn in Nederland nog veel plekken waar voor kinderen in de buurt weinig of geen structureel sportaanbod is. Erik Gerritsen, directeur KNHB

Grootste sociale netwerk

Volgens Tom van Kuyk, hoofd sponsoring van de Rabobank, sluit de Hockey Foundation naadloos aan op de strategie van de bank om het verenigingsleven in Nederland te versterken: ‘We zijn vier jaar geleden gestart met Rabo Clubsupport, omdat we geloven in de kracht van de vereniging. Nederland kent een unieke verenigingsstructuur. Het is het grootste sociale netwerk van het land. Daar floreren kinderen, hebben ze hun vriendjes en vriendinnetjes, leren ze hoe ze met elkaar moeten omgaan en hoe ze samen dingen kunnen bereiken.’

‘Wij zijn ervan overtuigd dat we die lokale verankering kunnen versterken met de hockeybond en hockeysport’, vervolgt Van Kuyk. ‘De KNHB heeft haar zaken goed op orde. De hockeysport kent een sterke verenigingsstructuur en een veilig sportklimaat. Bij hockeyverenigingen hangt een goede en fijne sfeer. Daar willen we meer kinderen kennis mee laten maken.’

Erik Gerritsen (links) en Tom van Kuyk tonen de nieuwe shirts van Oranje met daarop de Hockey Foundation. Foto: Willem Vernes

Als voorbeeld voor de Hockey Foundation geldt hockeyclub Feijenoord. Die club werd, vanuit een particulier initiatief, in 2010 opgericht vanuit de gelijknamige Rotterdamse wijk. Feijenoord is uitgegroeid tot een van de weinige multiculturele hockeyverenigingen van Nederland waar leden vanuit alle lagen van de bevolking spelen. Gerritsen: ‘Feijenoord heeft bewezen dat als je een hockeyclub naar de wijk brengt, er ook kinderen gaan hockeyen, die de weg naar de bestaande hockeyverenigingen niet weten te vinden.’

Professionals inhuren

De Hockey Foundation is een initiatief van de KNHB dat los van de bond opereert en is gepositioneerd. De Rabobank zorgt tien jaar lang voor de financiële basis. Met dat geld worden professionals ingehuurd die de initiatiefnemers van de nieuwe hockeyclubs helpen bij het opzetten van de hockeyverenigingen. Daarnaast zet de bank haar netwerk in.
Van Kuyk: ‘Bij het oprichten van een nieuwe club komen veel facetten kijken. We gaan daarom geen zak geld geven, maar willen met behulp van experts en de inzet van ons lokale netwerk de clubs een vliegende start geven.’

De kinderen van hockeyclub Amsterdam Dynamics met de internationals Margo van Geffen en Eva de Goede. Foto: Willem Vernes

Gerritsen: ‘Naast de Hockey Foundation blijven Rabobank en de KNHB als vanouds de reeds bestaande verenigingen steunen. In ons nieuwe strategieplan 2021-2026, dat binnenkort wordt gepresenteerd, is bijvoorbeeld expliciet een paragraaf opgenomen die zich richt op kleine verenigingen en (clubs in) geografische gebieden waar de hockeysport niet zo sterk vertegenwoordigd is. Ook Rabobank ziet de Hockey Foundation als een extra ondersteuning bovenop bestaande afspraken met verenigingen.’

We gaan daarom geen zak geld geven, maar willen met behulp van experts en de inzet van ons lokale netwerk de clubs een vliegende start geven.' Tom van Kuyk, hoofd sponsoring Rabobank

De foundation blijft de clubs de eerste drie jaar na de oprichting ondersteunen. Initiatieven voor een nieuwe club kunnen onder meer door particulieren, gemeenten of bestaande hockeyverenigingen worden opgestart. Participatie van een gemeente in het plan is een vereiste voor de ondersteuning van de Hockey Foundation.

Nog voor de lancering zijn de hockeybond en Rabobank al gestart met de ondersteuning bij de oprichting en ontwikkeling van de eerste drie hockeyclubs. Het betreft Uno in de Utrechtse wijk Overvecht, Amsterdam Dynamics in de Bijlmer en Noorderlicht in de Amsterdamse Waterlandpleinbuurt.


13 Reacties

  1. sven-v

    Geweldig initiatief!

  2. Derrick Bijker

    HC Kanaleneiland uit...............:altijd lastig!

  3. q

    Dus de shirtjes die vanaf gisteren te koop zijn bij hockeydirect.nl met het Rabobank Logo zijn eigenlijk nu al verouderd?

    1. eefgorter

      Hahaha scherp!

  4. unplugged

    Ik zou hockeyveldjes in de wijken aanleggen .

  5. arnoldS

    6 vs 6 = 12 nieuwe hockeysticks plus 1 bal 12 sticks à €50 = €600 6 vs 6 voetbal = 1 voetbal à €20 Rest my case

    1. robertvandenheuvel

      Maar dan ben je voetballer en geen hockeyer.

  6. rancoburgzorg

    Er is veel, terechte, kritiek op Erik Gerritsen geweest. Oa ook van mijn kant. Maar hier moet ik zeggen dat dit een uitstekend initiatief is. De termen ras en etniciteit vallen nergens in het omfloerste artikel, maar het is overduidelijk dat dit programma er op gericht is om ook de "zwarte" Nederlanders bij de hockeysport te betrekken. Eindelijk, eindelijk. Want als de sport zo volledig wit blijft als ze nu is in nederland, dan is ze gedoemd. Als dit plan echt haar vruchten af gaat werpen is hockey misschien niet meer veroordeeld tot de negatieve perceptie van veel Nederlanders en komt er meer plaats voor de sport in de mainstream media (ipv het kleine hoekje waar ze nu is weggestopt).

  7. jonathan

    Is je praat over "witte " en " zwarte" Nederlanders dan mis je al snel het Oranje gevoel. Zat gisteren te kijken naar voetbal. Het Nederlands elftal onder 21. Van de 11 spelers op het veld waren er 9 spelers met een donkere of getinte huisd. Moeten we dan van voetbal weer een "witte" sport maken of gaan we eindelijk eens beseffen dat Nederland een bevolking heeft die uit alle windstreken komt en dat het generaties kost om van al die verschillen een werkbaar geheel te maken. Als dat Überhaupt ooit zal lukken.

    1. Derrick Bijker

      Volledig eens Jonathan! En niet alleen de vraag of dat ooit gaat lukken, maar vooral ook de vraag of we dat willen?

  8. jonathan

    Rick de Vries, of we dat zouden willen is de moeilijkste vraag die een ieder van ons zelf eerlijk zal moeten beantwoorden . Wat ik zou willen dat we in alle openheid,eerlijkheid, respect ,en nog 20 andere items naast elkaar zouden kunnen samen leven.

  9. WatUWilt

    Ik schrik een beetje van deze reacties. Deze ambitie biedt een oplossing aan een groot probleem in Nederland: we leven NAAST elkaar ipv MET elkaar. In grote steden praten we over witte postcodes, witte scholen. Maar hockey is in heel Nederland een witte sport. Daarbij is overigens bewezen dat het niet zozeer om de kleur draait, het is de sociale klasse waarin men verkeert. Het is ook bewezen dat mensen in hun werk en sociale omgeving vaak omgaan met mensen uit een vergelijkbare sociale klasse. Niet omdat dit beter is, maar omdat ze meer overeenkomsten zien. Onbekend maakt onbemind. Dit initiatief brengt hopelijk verschillende sociale klasses vaker bij elkaar en hierdoor ontstaat meer interactie, begrip en een band. Ik ben ervan overtuigd dat dit initiatief uiteindelijk bijdraagt aan meer kansgelijkheid. En dat is een maatschappelijke rol die de hockeysport moet pakken. Zeker gezien het feit dat er heel veel mensen in de hockeywereld zijn die mensen kansen kunnen bieden en deuren kunnen openen. Gunfactor is dan belangrijk en die kan zomaar ontstaan als je samen langs de lijn staat te genieten van jullie kinderen die aan het hockeyen zijn.

  10. edwin_vermeulen

    Momenteel hebben enorm veel (hockey)verenigingen al grote moeite om voldoende en passende trainers te vinden om de sport bij de doelgroep bij te brengen. Gaat dit project ook de opleidingen van deze belangrijke krachten stimuleren? En waarom inzetten op een sport? Jeugd kennis laten maken met een breed motorisch aanbod kan op langer termijn ook zo zijn voordelen hebben is uit onderzoeken naar voren gekomen. Creëer plekken/parken waar de jeugd veelzijdig bezig kan zijn met uitdagende beweeg activiteiten en zorg dat de doelgroep na een brede oriëntatie een keuze maakt waar ze met heel veel plezier blijven sporten. Dit alles onder leiding van gemotiveerde vakmensen die vol passie de doelgroepen bekwamen in het bewegen om later wellicht een hele goede of wellicht oude hockeyer te worden die tot op zijn oude dag geniet van het spelletje. https://www.athleticskillsmodel.nl/twee-mbos-starten-met-mbo-module-asm-voor-studenten/


Wat vind jij? Praat mee...