Semi-prof, Zen of Altijd wat; hoe doe jij je warming-up?

Voor de training kan beginnen, moet er natuurlijk worden opgewarmd. Beetje bijkletsen tijdens het inlopen, lekker rekken en strekken. Toch? Over de warming-up zijn de meningen wat verdeeld. De één ziet het belang er niet van in, terwijl de ander de warming-up gebruikt om al zijn of haar kunsten te showen. Welk warming-up-type ben jij?

Mr./Ms. Altijd Warm

‘Warming-up? Maar ik ben toch al warm? Ik ben komen fietsen!’, waarna demonstratief een zogenaamd bezweet voorhoofd wordt afgeveegd. Nee, die warming-up is aan deze meneer of mevrouw niet besteed. Het verplichte sprintje gaat mokkend en op een sukkeldrafje. En die blessure van vorig jaar? Dat heeft met de gebrekkige warming-up niets te maken hoor, dat ligt aan het fanatieke spel…

De semi-prof

Tuurlijk, je blijft aardig in vorm van hockey en dat sprinten over het veld is goed voor je conditie. Maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven. Zie hier de semi-prof. Speciale oefeningen in een speciale volgorde, loopschema’s, etc. Topfit is de semi-prof. Terwijl jij lekker rustig warmloopt en een sukkeldrafje inzet, stuift de semi-prof er direct vandoor: ‘Dit is mijn normale tempo, hoor’.

Mr./Ms. Binnenbocht

2, 3, 4 rondjes inlopen? Geen enkel probleem. Meneer of mevrouw Binnenbocht maakt de rondjes gewoon naar eigen inzicht zo klein of groot als hij of zij zelf wil. Soms zelfs zó klein dat het bijna een kwestie is van om je eigen as draaien. Dit type heeft meestal ook geen boodschap aan ‘tot de middenlijn en terug’ of ‘tot de 23-meterlijn en terug’. Een ruime meter vóór de lijn draait de Binnenbocht al om, waardoor het soms zelfs lijkt dat hij of zij sneller is dan de braverikken die wél netjes de lijn aantikken..

De Zen warming-upper

Een warming-up, daar moet je de tijd voor nemen. En alle lessen yoga en pilates die de ‘Zen’ warming-upper heeft gevolgd komen daar prima bij van pas. Wil met het hele team in een kring een ‘zonnegroet’ doen om alle spieren goed te rekken, en zegt daarbij dingen als: ‘Let op je ademhaling’. Het liefst zou hij of zij de BodyBalance-docent meesleuren het hockeyveld op. Maar, toegegeven, de Zen warming-upper is wel een stuk leniger dan de rest van de stijve harken in het hockeyteam.

Het bal-en-stick-type

Opwarmen voor hockey doe je door te hockeyen, toch? Het bal-en-stick-type komt al pielend het veld op, waar de bal hoog wordt gehouden tot de rest is gearriveerd. ‘Gaan we al lopen?’, hoor je terwijl je slalommend wordt gepasseerd. De stick wordt thuis op de bank pas losgelaten. Onafscheidelijk, die 2.

Mr./Ms. Altijd Wat

Vorige week was het de enkel, deze week de linkerschouder. De gevoelige plek wisselt per week en daarmee ook ‘de’ oefening. Elke training vertelt Altijd Wat waar-ie voorzichtig mee moet zijn, welke oefeningen erbij horen en hoe bikkelig zijn/haar aanwezigheid vandaag wel niet is.

Opwarmen met de warming-up-app

Welk type je ook bent, met de speciale warming-up app van de KNHB, Interpolis en Veiligheid NL weet je altijd wat je moet doen voor een goede en uitdagende warming-up. In een handomdraai gedownload en te gebruiken. Een fijn en veilig seizoen gewenst!

Verder lezen


Wat vind jij? Praat mee...