Tofste social media (2): Leerdam Heren 1 met hun Quarantaine TV

Met nog tien ploegen in de race voor tofste socialmedia-account van het jaar geven we de komende tijd het woord aan de kanshebbers. In aflevering twee: Mathijs Rijneveld (24) namens Leerdam Heren 1, die vooral met Quarantaine TV iets ludieks bedacht had. 

Hockeyclub Leerdam is 43 jaar geleden opgericht en telt inmiddels zo’n 250 leden. De vereniging koestert sinds dit seizoen eindelijk weer een mannelijk eerste vaandelteam. De afgelopen twintig jaar kreeg de club geen Heren 1 op de been. Het vaandelteam zal nog even aan moeten blijven, willen ze dit in stand houden. Door het ontbreken van jongens tussen de 14 en 18 jaar op de club, is de eerstvolgende jongensploeg namelijk C1.

Rijneveld hockeyt al sinds zijn zesde bij Leerdam. Ieder seizoen werd het weer een uitdaging om een team samen te stellen. Zo werd er in de jeugd diverse keren dispensatie aangevraagd voor spelers die eigenlijk te oud waren en andersom: toen er twee ploeggenoten écht naar de heren moesten, verkaste heel Jongens A1 mee. ‘Dat zegt iets over onze ploeg. We zijn een hecht vriendenteam’, legt Rijneveld uit.

Zijn team begon in de senioren als Jong Heren 1. Een competitie in de leeftijdscategorie tot zo’n 25 jaar. Sinds dit seizoen niet meer. Leerdam Heren 1 komt nu uit in de Reserve Vijfde Klasse en speelt tegen Kampong Heren 28, Voordaan Heren 12 en SCHC Heren 8. ‘We spelen niet heel hoog’, weet Rijneveld, de spits van het elftal. ‘Het is zelfs de laagste klasse van Nederland. We hebben in het verleden een tijdje in de bondscompetitie gespeeld als Heren 1, maar dat was te hoog voor ons.’

Mathijs Rijneveld. Foto: HC Leerdam

Quarantaine TV

Daar gaat het volgens Rijneveld niet om. ‘Leerdam is niet zo groot, waardoor we echt met onze vriendengroep hockeyen. De studenten komen in het weekend terug uit Eindhoven, Rotterdam, Delft en Nijmegen. We hebben echt een leuke ploeg, niemand wil de zondag missen.’

De Facebook-pagina van de mannen is dan ook wekelijks goed gevuld. Waar Rijneveld het trotst op is, is Quarantaine TV. Een wekelijkse online show waarin telkens een speler uit de selectie opgezocht werd. Daarin werd gevraagd hoe het met hem ging, hoe hij fit bleven, maar werd er ook een kijkje genomen in de voorraadkast. Hoe zat het met het hamsteren en hoeveel WC-rollen waren er te vinden?

‘Toen in maart de horeca dicht ging, zaten we met wat teamgenoten samen. We dachten: wat kunnen we hiermee?’ Rijneveld heeft een bedrijfje in video en studeert CMD (communicatie en multimedia design) waardoor Quarantaine TV al snel bedacht werd. Het bleek een succes: de eerste aflevering werd zo’n dertigduizend keer bekeken.

Wall of Beer en voetbalsjaals

De ploeg is creatief. Zo bedachten ze eerder al de Wall of Beer. Een soort Club van 100, maar dan speciaal voor de eigen bierpot. Voor vijf euro kon je je inschrijven en kwam jouw foto op de Facebook-pagina van de ploeg. Binnen een mum van tijd werd de honderd gehaald. Momenteel zijn ze bezig met de verkoop van sjaaltjes. Sinds kort deelt de hockeyclub het clubhuis met de plaatselijke voetballers, waardoor het vaandelteam van Leerdam bedacht dat zij dan ook maar voetbalsjaals moesten verkopen. Inmiddels zijn er al honderdvijftig Leerdam-sjaals verkocht.

De verkiezing leeft bij de mannen van Leerdam. ‘Nu we genomineerd zijn, willen we ook winnen. Wij hebben absoluut de creatiefste pagina. Leerdam is maar een klein clubje, maar we doen er alles aan om te winnen.’

Lees ook:


Wat vind jij? Praat mee...