Geroemde Bloemigans herrijzen in de play-offs

De Bloemigans komen langzaamaan uit hun winterslaap, nu de play-offs dichterbij komen. Gedurende het seizoen was de supportersvereniging van Bloemendaal qua sfeeracties weinig te zien, maar volgens voorzitter Lennart Timmerman zijn de voorbereidingen voor de laatste wedstrijden van het seizoen in volle gang. Wel hoopt hij in de nabije toekomst een nieuwe generatie Bloemigans te verwelkomen.

Na het winnen van de Euro Hockey League in 2013 sprintten de spelers van Bloemendaal naar het vak vol Bloemigans om het feest samen met hen te vieren. Niet veel later ontvingen de supporters de EHL-beker van de spelers, om hen te bedanken voor de onvoorwaardelijke steun. Een droom voor elke sportfan. ‘Dat is toch wel een persoonlijk hoogtepunt’, kijkt Timmerman terug. Hij is ongeveer zeven jaar voorzitter is van de supportersvereniging. ‘Daar doe je het toch als supporter voor!’

Antwerpen, Barcelona, Hamburg, Reading, Parijs en ga zo maar door. Sinds de oprichting van de vereniging in 2013 zijn de Bloemigans bekend in diverse Europese steden bekend. Bloemendaal was toentertijd de eerste hockeyclub in Europa, al dan niet de wereld, die een eigen supportersvereniging had. Sindsdien oogsten de actieve supporters ook in het binnenland veel lof. Zelfs spelers van rivaliserende clubs zijn lovend over hen. Zo ook Valentin Verga van Amsterdam, vertelt Timmerman. ‘Hij heeft ons ooit gevraagd of wij een keer een liedje speciaal voor hem wilden zingen. Daar krijgt hij nog meer een drive van om te winnen. Dat is mooi, wederzijds respect binnen de hockeywereld. Hij is ook een beetje jaloers op onze spelers wanneer ze langs de Bloemigans het veld op en af lopen.’ De supportersvereniging werd ook gevraagd om tijdens het WK in Den Haag in 2014 sfeer te maken in het Kyocera Stadion. Uiteindelijk zongen ongeveer 15.000 man tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal mee met de liederen van de Bloemigans.

UTRECHT – Hockey – supporters van Bloemendaal, de Bloemigans, tijdens de play off wedstrijd in de hoofdklasse hockey tussen de mannen van Kampong en Bloemendaal (1-1).  COPYRIGHT KOEN SUYK

‘Doe het goed of doe het niet’

Na veertien jaar vol hoogte- en dieptepunten zijn veel originele leden nog steeds actief binnen de vereniging. Er is echter wel wat veranderd bij de Bloemigans.‘Velen van ons gaan al richting de dertig jaar, hebben een baan en hockeyen vaak nog zelf op de zondag’, verklaart Timmerman. ‘We blijven allemaal lid van de Bloemigans en bezoeken ook de wedstrijden van Bloemendaal, maar het is voor ons onmogelijk om elke week met fakkels en gigantische spandoeken te staan.’ Volgens de voorzitter beseffen mensen niet hoeveel tijd, naast werk en zelf hockeyen, het kost om een sfeeractie voor elke wedstrijd voor elkaar te krijgen. ‘Doe het goed of doe het niet, is ons motto.’

Langzamerhand kijkt het bestuur van de Bloemigans naar de jongere generatie, die binnen een aantal seizoenen de overstap naar de senioren maakt en op een gegeven moment het stokje over moet nemen. ‘Er is genoeg aanwas om de komende jaren het bestuur beetje bij beetje over te nemen. Dan kan er in de toekomst weer elke wedstrijd een groep Bloemigans langs het veld staan’, stelt Timmerman. Sportief gaat het zeker goed met de Noord-Hollandse club: de Mussen zijn momenteel koploper in de Hoofdklasse en zijn al zeker van de play-offs aan het einde van het seizoen.

Bloemendaal-spelers betalen mee aan sfeeracties

Ondertussen zijn er door de jaren heen duizenden euro’s besteed aan allerlei sfeermakende attributen, grotendeels betaald uit eigen zak. Gelukkig voor de Bloemigans krijgen zij veel steun van de club. Zo leggen diverse spelers van het eerste elftal geregeld geld in voor bijvoorbeeld fakkels en spandoeken. ‘We pikken tegenwoordig met een aantal spelers gericht uit waar we all-out gaan met fakkels, spandoeken en zang’, aldus de Bloemigan. ‘Een goede samenwerking met de club is daar het belangrijkst, voor elke supportersvereniging is dat bijna vitaal om te overleven.’

Supportersverenigingen blijven, ondanks de aanwezigheid van de Bloemigans, een zeldzaamheid in het hockey. Dit seizoen kreeg de Hoofdklasse Heren een nieuwe supportersvereniging in de vorm van de ‘Allyminati’ uit Almere. Hockey.nl liep een dag mee met de groep voor de lastige uitwedstrijd tegen Bloemendaal (5-1 winst voor Bloemendaal) De Almere-fans hoopten op een kennismaking met de supporters van de thuisploeg. Zij kwamen bedrogen uit: taal noch teken van de Bloemigans op ‘t Kopje. ‘Het is wel heel leuk natuurlijk dat zij ons als een soort voorbeeld zien’, reageert Timmerman. ‘Maar we hebben niet voor elke wedstrijd een sfeeractie klaarstaan.’

BLOEMENDAAL – HOCKEY – Vuurwerk van de Bloemigans , Bloemendaal supporters, tijdens de play offs hoofdklasse hockeywedstrijd tussen de mannen van Bloemendaal en Rotterdam (1-4). FOTO KOEN SUYK

Bijgelovige Michel van den Heuvel

De spelers én de trainer mogen dan ook actief hun zegje doen bij de Bloemigans, aldus de voorzitter. In sommige gevallen is hun keuze zelfs leidend. ‘Zo stonden we tijdens de play-offs ooit met fakkels in de hoeken en ter hoogte van de middellijn voor de wedstrijd. Die play-offs verliepen dramatisch, waardoor wij van coach Michel van den Heuvel dat nooit meer mochten doen voor een wedstrijd. Hij is namelijk best bijgelovig’, vertelt hij. Sinds dit seizoen is Van den Heuvel weer trainer bij Bloemendaal, waardoor de Bloemigans over een paar weken met iets nieuws moeten komen.

Inmiddels is het bestuur, onder leiding van Timmerman, de eerste voorbereidingen aan het treffen voor de aankomende play-offs. Rookbommen, spandoeken, fakkels: alles wordt uit de kast gehaald. De kleuren wit, oranje en blauw zullen volgens hem sterk aanwezig zijn tijdens het slot van het hockeyseizoen, waarna het wachten wordt op de nieuwe lichting Bloemigans. Aan stoppen als voorzitter denkt de 27-jarige momenteel niet. ‘Het voelt voor ons als thuiskomen, de boys aanmoedigen en genieten van de mooiste club van Nederland. Zoals oud-speler Teun de Nooijer eens zei: Bloemigan until I die.’

 


1 Reactie

  1. Alimentatie

    Alimentatie

    Fake news


Wat vind jij? Praat mee...