De Spelregelvraag: de doelpoging die op een lichaam komt

Het zaalseizoen zit erop, dus schakelen we ook in de Spelregelvraag over naar het veldhockey. We pakken deze week een fragment erbij van het afgelopen WK. We zien de latere wereldkampioen Duitsland in actie tegen Engeland.

Een speler van de Duitsers pusht op goal, waarna de bal op het lijf komt van een Brit. En dan? Ja, roept u maar! We laten ons graag verrassen door jullie antwoorden. Succes!


14 Reacties

  1. EwoutWajer

    Strafbal. Anders was het 100% doelpunt geweest. Geen persoonlijke straf omdat er geen opzet in zit. De verdediger beweegt wel. Maar is met de de bal mee. Niet om er tussen te komen.

  2. Ronald_Rutten

    Strafbal

  3. christiaan-loeber

    Het is een doelpoging, maar of hiermee een waarschijnlijk doelpunt wordt voorkomen is twijfelachtig gezien de duik van de keeper erachter. Dan blijft de vraag gevaarlijk spel of niet over. Verdediger gaat omlaag om de bal te blokken dus dat kan je aanvaller niet aanrekenen. Ik zou zeggen SC. Mede omdat ik vermoed dat de richtlijn kniehoogte voor gevaarlijk spel zoals die bij uitlopers van de SC wordt gebruikt hier niet van toepassing is.

  4. Bbatenburg

    Zouden de kenners dan ook gelijk hun licht kunnen laten schijnen over: aanvallende zaalhockeyer pusht binnen de cirkel, over een block (bijvoorbeeld tussen de benen van de verdediger door) op doel? Vergelijkbaar? Veel dank, Bjorn

  5. rutgermeijnen

    Strafbal

  6. bartherklots

    Geen discussie mogelijk! Strafbal is de enige optie.

  7. erik-beenen

    Lijkt mij gevaarlijk spel.

  8. nicovisch

    Strafbal!!

  9. martijn-meima

    Ik twijfelde al toen ik deze wedstrijd keek. De vraag is of de keeper nog op tijd zou zijn geweest. Gevaarlijk spel is het niet, want de verdediger staat in de doelmond. Dus een SB of een SC. Afhankelijk of je ervan uitgaat dat de keeper er nog op tijd zou zijn geweest.

  10. edwin-den-houter

    Ik denk dat Jakub fluit voor gevaarlijk spel šŸ¤”

  11. Kjeld Crucq

    Gevaarlijk spel

  12. eefgorter

    Verdediger staat ā€œbinnen speelafstandā€ daarom gevaarlijk spel. Vrije slag verdediging.

  13. woutervonk

    De vraag gaat over de doelpoging en de verdedigende actie daarop volgend. Dat betekent dat ik verder niet hoef in te gaan op de voorafgaande actie van de Duitse #22... De aanvaller #25 speelt de bal duidelijk op doel en tussen de palen en onder de lat. De verdediger #2 kiest er voor om in de doelmond te staan. Daarmee kan er geen sprake zijn van gevaarlijk spel. Door de manier waarop er wordt verdedigd, weet de verdediger behoorlijk zeker dat als hij de bal niet op z'n stick krijgt hij deze op zijn lichaam zal krijgen. De enige spelstraf die in deze situatie m.i. mogelijk is, is een strafbal. Hoewel een persoonlijke straf mogelijk is, zal vrijwel iedereen hiervan opkijken, dus deze zou ik achterwege laten.

  14. bartherklots

    De regels wanneer geef je een strafbal. Als een verdediger een opzettelijke overtreding in zijn cirkel maakt tegen een tegenstander in balbezit. Als een verdediger een opzettelijke overtreding maakt, waardoor een tegenstander niet in balbezit kan komen. Als een verdediger een opzettelijke Ć³f onopzettelijke overtreding in zijn cirkel maakt, waardoor hij een zeker doelpunt voorkomt. Dit was dus het geval bij deze spelersvraag. Wel of geen keeper er achter is niet relevant.


Wat vind jij? Praat mee...