KNHB houdt enquête, want imago arbiter staat onder druk

Hoe denken hockeyers en begeleiders over scheidsrechters? Om daarachter te komen, houdt de hockeybond een grote, landelijke enquête onder alle hockeyers. Maakt de KNHB zich zorgen over het imago? Wat gaat de bond met de uitslag doen? En hoe ziet de ideale scheidsrechter eruit? We vroegen het Leon Rutten van de KNHB.

Als je hockeyers vraagt naar hun mening over scheidsrechters, is dat een mooie gelegenheid voor de criticasters om hun gram te halen?
Leon Rutten, manager competitiezaken en arbitrage van de KNHB: ‘Natuurlijk, het is nu heel gemakkelijk om even ongezouten te vertellen wat je van de arbitrage vindt. Maar we hopen dat de mensen zich bij het invullen niet laten leiden door een slechte ervaring van afgelopen zondag. Dit is geen tevredenheidsonderzoek. We willen heel graag een reëel beeld krijgen van de arbitrage in Nederland.
Een goede scheidsrechter is immers een mooi onderdeel van een wedstrijd. Een scheidsrechter laat een wedstrijd een wedstrijd zijn. Maar als iemand denkt dat alle scheidsrechters niet kunnen fluiten, ze noodzakelijk kwaad zijn, heeft dat invloed op hun gedrag richting scheidsrechters. Met behulp van de enquête willen we erachter komen, hoe over het algemeen over scheidsrechter wordt gedacht. Daar kunnen we de arbitrage verder mee helpen.’

Coaches en scheidsrechters moeten rond wedstrijden meer met elkaar overleggen. Dat leidt tot meer begrip, vindt Leon Rutten van de KNHB. Op de foto geeft arbiter Coen van Bunge uitleg aan Michel van den Heuvel (Bloemendaal) en Alexander Cox (Kampong). Foto: Koen Suyk

Hoe denk je dat het imago van de scheidsrechter is?
‘Het is wel duidelijk dat het imago van scheidsrechters onder druk staat. Het is van alle jaren dat hockeyers en coaches iets van scheidsrechters vinden. Maar ze zijn daarin de laatste jaren wel meer uitgesproken. Dat is natuurlijk ook een maatschappelijke trend. Er wordt minder geaccepteerd. Ga op zondag bij een willekeurige wedstrijd kijken en je ziet dat er meer wordt geageerd naar scheidsrechters.’

Is daar wat aan te doen?
‘Het zou al een stuk schelen als er meer contact is tussen coaches en scheidsrechters. Maak voor de wedstrijd even een praatje met elkaar en na afloop ook. Als je iemand een beetje kent, maakt dat het overleg in moeilijke situaties gemakkelijker. Ik weet zeker dat je daardoor meer begrip krijgt en dus minder problemen. Dat geldt eigenlijk ook voor het contact tussen spelers en scheidsrechters. We merken dat niet alle spelers even up to date zijn met de spelregels. Als spelers een beslissing niet snappen, is het goed dat de scheidsrechters die toelichten.’

Heb je nog tips voor hockeyers die scheidsrechters als noodzakelijk kwaad zien?
‘Ga zelf een keer fluiten. Dan zie je dat hockey een moeilijk spelletje is om te fluiten. We hebben lastige regels, maar dat maakt onze sport juist mooi zoals het is. Pas als je zelf fluit, weet je hoe lastig het is om niet alleen de regels te kennen maar ze ook toe te passen. Dat is namelijk een wereld van verschil. Een beslissing in het voordeel van de ene partij, is in het nadeel van de andere partij. Accepteer daarnaast de scheidsrechters die op je wedstrijd zijn aangewezen. Het helpt niet om tegen ze te ageren, dit maakt ze niet beter.’

Veel hockeyers leggen op zondag liever geld neer voor een scheidsrechter dan dat ze zelf de fluit ter hand nemen. Wat vind je daarvan?
‘Ik vind het jammer. Niet alleen omdat ze daardoor dus niet ervaren hoe het is om scheidsrechter te zijn, maar hockey is een familiesport. De club maken we met z’n allen. Daar hoort fluiten ook bij. Als je je scheidsrechtersbeurt afkoopt, vermindert dat de verbondenheid. Wij zien daarnaast dat het niveau van de ingehuurde scheidsrechter nog al eens afwijkt van het niveau dat nodig is voor die wedstrijd. Als een scheidsrechter een wedstrijd minder goed aan kan, hebben spelers daar hinder van.’

Wat vind je van het niveau van de scheidsrechters in Nederland?
‘Er zijn heel veel goede clubscheidsrechters. Uiteraard zijn er ook scheidsrechters die nog niet goed genoeg zijn voor de wedstrijd waarvoor ze zijn opgesteld. Dat beïnvloedt een wedstrijd. Dat geldt van de Jongste Jeugd tot de Veteranen. We zien veel kinderen die het leuk vinden om te fluiten. Het is belangrijk ze vanaf het begin goed te begeleiden. Geef ze tips over hun positie, hoe ze moeten reageren. Als je begint met fluiten, ben je vooral blij dat je die shoot ziet. Dat moet uiteindelijk groeien tot een scheidsrechter die een wedstrijd kan managen. In mijn ogen is dat de ideale scheidsrechter. In de enquête vragen we ook hoe mensen de ideale scheidsrechter zien. We zijn benieuwd hoe daarop wordt geantwoord.’

Vul de enquête in en win tickets voor de Champions Trophy

Wil jij je mening geven over de arbitrage in Nederland. Vul hier de enquête in. Onder de inzenders worden twee toegangskaarten voor de Champion Trophy in Breda verloot.


5 Reacties

  1. antonj

    Goed idee! Ga ook eens met andere sportbonden in gesprek en met name de rugbybond. Deze sport heeft te maken met dezelfde maatschappij en toch gaat het daar zo anders. Hoe doe ze dat daar?

  2. 1981

    Wat dat geouwehoer betreft: Je bent de scheids!! Doe er wat aan!! Als je vindt dat er te veel gepraat wordt zeg je dat ze er mee op moeten houden en als ze dat niet doen gooi je ze van het veld af, al dan niet definitief. Wanneer het publiek echt te ver gaat, onderbreek de wedstrijd maar eens of staak hem. Dat zou wat vaker moeten gebeuren, daar zou een goed signaal van uit gaan. Enerzijds kun je zeggen dat er teveel gepraat wordt, maar aan de andere kant wordt het kennelijk geaccepteerd, en voelen de spelers/toeschouwers geen consequentie voor dat geouwehoer. Vanuit KNHB, clubs, leden en scheidsrechters zou gewoon een hogere "cost" opgelegd moeten worden zodat spelers (en begeleiders) en toeschouwers vanzelf tot de conclusie komen dat dat gepraat niet loont.

    1. k34sb5j

      In sommige gevallen moet je inderdaad een sanctie opleggen, maar dan heb je het al te ver laten. Op tijd herkennen dat de wedstrijd afglijdt is de kunst. Je reactie is wat ongenuanceerd m.i. Betere interactie voor, tijdens- en na de wedstrijd is de betere aanpak. Uitleggen waarom je fluit helpt (zowel in gebaar als soms verbaal). Goed scholen is ook een must: misschien liggen de eisen nu wel hoger dan vroeger en moeten scheidsrechters met de tijd mee en zich dus een hogere lat leggen. Hopelijk geeft deze enquete meer input voor hoe te verbeteren.

  3. 1981

    Spelers moeten gewoon hun mond houden en hockeyen. Het heeft helemaal geen zin om te kletsen tegen de scheids, daar is nog nooit iemand beter van gaan hockeyen. Je hoeft als scheids helemaal niet altijd uit te leggen waarom je fluit. Spelers moeten de beslissingen van de scheidsen gewoon accepteren. Bij cruciale momenten kan iemand vragen om overleg en als je iets echt niet snapt kun je een keer rustig vragen. Je legt het nu bij de scheids alsof hij iets fout doet waarom spelers wel moéten praten. Het is precies andersom, spelers moeten in beginsel gewoon hun mond houden en gaan hockeyen. Doen ze het wel geef je als scheids aan tot welke grens je het accepteert en daarna is het wieberen. Die slappe instelling is precies de reden dat we nu dit probleem hebben.

  4. DominiquevanderMeulenKunee

    Zolang de jeugd, onze toekomst, week in week uit hun ‘helden’ in de hoofdklasse (met name de oranje internationals) met woord en veel misbaar scheidsrechters zien belagen die vervolgens hier niet op reageren, denken ze dat dit heel normaal is. Bond moet dus vooral intern kijken en binnen eigen gelederen het juiste voorbeeld stellen. Een zero tolerance beleid zoals bij het rugby zal even wennen zijn maar uiteindelijk wel een verademing


Wat vind jij? Praat mee...