Rabobank wil finale Hockey Pro League wel naar Nederland halen

Het succes van het huidige EK Hockey smaakt bij hoofdsponsor Rabobank naar meer. Als het aan Tom van Kuyk, sponsorstrateeg van Rabobank, ligt, wordt in 2019 de finale van de Hockey Pro League in Nederland gehouden. ‘Een dubbel van de nieuwe Hockey Pro League in Nederland, zie ik wel zitten. Ik ben ervan overtuigd dat we dat geweldig kunnen’, zegt Van Kuyk.

De Hockey Pro League is de nieuwe topcompetitie van de Internationale Hockey Federatie (FIH) die in 2019 start. Negen landen bij de mannen en negen bij de vrouwen spelen tussen januari en juni een volledige competitie tegen elkaar (met uit- en thuisduels). Zowel de Oranje Heren als de Oranje Dames maken deel uit van deze elite-competitie. De Champions League van het hockey wordt uiteindelijk beslist via een finaleronde. Over de precieze invulling daarvan moet nog worden besloten, maar Van Kuyk zou het evenement graag omarmen.

‘In het meerjarenplan dat we met de KNHB hebben afgesproken, is de organisatie van een groot evenement in de periode 2019/2020 opgenomen. De komende jaren gaan we kijken hoe we dat gaan invullen. Als we de finale van de Hockey Pro League kunnen pakken, zou dat heel mooi zijn’, zegt Van Kuyk. De Rabobank is nu hoofdsponsor van het EK en is ook volgend jaar van de partij bij de Champions Trophy die wordt gehouden in Breda.

Tom van Kuyk en Jan Bart Wilschut (c) Willem Vernes Fotografie

‘Dit EK steekt zelfs boven het WK in 2014 uit’

Van Kuyk  is halverwege het EK zeer te spreken over het verloop van het toernooi. ‘Ik vind het geweldig. Als je kijkt naar het enthousiasme van het hockeypubliek, de sfeer, het vernieuwde stadion en de prachtige faciliteiten, dan is het echt genieten. Misschien kijk ik er met een gekleurde bril naar, maar dit steekt zelfs boven het WK in 2014 uit’, vertelt Van Kuyk in de Rabolounge naast het Wagener stadion. Daar heeft de Rabobank zojuist tientallen clubbestuurders ontvangen voor een bijeenkomst over de toekomst van hockeyclubs. Dat past in de nieuwe sponsorstrategie van de bank, die zich vooral richt op de verenigingen en hun maatschappelijke rol.

‘Winnaars Clubtribune zijn dankbaar en enthousiast’

In de aanloop naar het toernooi riep de bank hockeyclubs op hun maatschappelijke ideeën te delen. De beste plannen werden beloond met 250 kaarten voor een wedstrijd op het EK. De clubtribune-actie werd een groot succes: bijna een derde van alle hockeyclubs stuurde een inzending in. Van Kuyk:’De clubtribune is geweldig geslaagd. De clubs zijn zo enthousiast en dankbaar dat ze hier met z’n allen kunnen zijn. We gaan deze actie, in welke vorm dan ook, zeker een vervolg geven.’


Wat vind jij? Praat mee...