ABN houdt vast aan eis: gelijke geldverdeling, anders geen sponsoring

Hoofdklasseclubs die worden gesponsord door ABN AMRO moeten vanaf 2025 de begroting van het tophockey fifty-fifty verdelen over de mannen en de vrouwen. Met clubs die dat niet doen, gaat de bank geen nieuwe overeenkomst aan als partner van het tophockey. Daarmee blijft ABN AMRO vasthouden aan de harde eis die het tweeënhalf jaar geleden voor het eerst uitsprak.

Eerst even de feiten op een rij. ABN AMRO sponsort in de Tulp Hoofdklasse Heren en Dames zes clubs en acht teams: Amsterdam (m/v), Rotterdam (m/v), Bloemendaal (m), Oranje-Rood (m), SCHC (v) en Klein Zwitserland (v). Al deze clubs ondersteunen de eis van gelijke begrotingen, zegt de bank. Omdat het logisch is dat een team op een lager niveau met een lager budget werkt, geldt de voorwaarde van ABN AMRO vanaf 2025 alleen voor de clubs die op dat moment met beide vaandelteams in de Hoofdklasse spelen. Momenteel is dat bij vier van de zes clubs het geval. Alleen bij SCHC en Oranje-Rood niet. De mannen van SCHC en de vrouwen van Oranje-Rood spelen dit seizoen in de Promotieklasse.

Tweeëneenhalf jaar geleden lanceerde ABN AMRO – sponsor van ruim vijftig hockeyverenigingen – het meerjarenplan ‘De Inhaalslag’ voor meer gelijkheid in het hockey. Voor die tijd mocht een club die door de bank werd gesponsord zelf weten waaraan de financiële injectie werd besteed. Sinds de meest recente ronde contractverlengingen stelt de bank daar een (eerste) voorwaarde aan. Het bedrag dat ABN AMRO beschikbaar stelt, moet door de club fifty-fifty worden verdeeld over de mannen en de vrouwen.

Vijf van de zes genoemde Hoofdklasseclubs hebben het contract waarin deze voorwaarde is opgenomen inmiddels getekend of doen dat komende zomer wanneer het vorige contract afloopt. Alleen de verbintenis van SCHC loopt nog langer door. Doorgaans hebben de nieuwe contracten van ABN AMRO een looptijd van twee jaar. De voorwaarde geldt ook voor clubs die nu nog niet door hen worden gesponsord, maar dat in de toekomst wel graag zouden willen.

‘Hoe de clubs vervolgens de budgetten over de spelers verdelen, blijft aan hen. Maar in zijn totaliteit trekken wij hiermee het verschil tussen de mannen en de vrouwen gelijk. Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO

Bij de volgende ronde contractverleningen legt ABN AMRO de tweede eis op tafel. Dan moet niet alleen het bedrag dat wordt gesponsord, maar de totale begroting van het tophockey fifty-fifty over de mannen en de vrouwen worden verdeeld. ‘Als clubs hiermee niet akkoord gaan, verlengen wij het contract niet’, zegt Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van de bank. ‘Hoe de clubs vervolgens de budgetten over de spelers verdelen, blijft aan hen. De ene speler zal natuurlijk meer verdienen dan de andere. Maar in zijn totaliteit trekken wij hiermee het verschil tussen de mannen en de vrouwen gelijk.’

Internationals Maria Verschoor en Josine Koning maken zich hard voor zowel gelijke salarissen als gelijke behandelingen in het mannen- en vrouwenhockey. Foto: Bart Scheulderman

Alle clubs die wij sponsoren, ondersteunen de intentie van gelijke salarissen Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO

Bij Amsterdam en Den Bosch – twee topclubs in het vrouwenhockey die ook met Heren 1 in de Hoofdklasse spelen – gaat ongeveer zestig procent van de totale begroting van het tophockey naar de mannen en veertig procent naar de vrouwen. Daarmee zijn zij voorlopers op het gebied van behoorlijk gelijke salarissen. Bij veel andere clubs in de Tulp Hoofdklasse liggen deze verhoudingen schever. Internationals Maria Verschoor van Amsterdam en Josine Koning van Den Bosch wakkerden onlangs de discussie over de gelijke salarissen weer aan. Uit cijfers van ABN AMRO uit 2020 zou blijken dat vrouwen in het tophockey vijf tot tien keer minder verdienen dan mannen. Ook zou minder dan twintig procent van het sponsorgeld naar de vrouwen gaan.

Bestevaar: ‘Alle clubs die wij sponsoren, ondersteunen de intentie van gelijke salarissen. Uit de gesprekken die wij met hen voeren, concluderen wij dat zij de uitdaging echt aan willen gaan. Maar verandering gaat nooit van de een op de andere dag. Daarom voeren wij de aanpassingen in onze contracten stapsgewijs door. Gelukkig kruipen de begrotingen van de mannen en de vrouwen nu al steeds meer naar elkaar toe. Clubs zijn er blij mee dat wij deze discussie hebben aangezwengeld. Alleen door samen deze stappen te zetten, kunnen we structureel iets veranderen.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Maria Verschoor (@mariaverschoor)

Onze intentie is om binnen één club zowel de mannen als de vrouwen te sponsoren. Jammer genoeg lukt dat niet altijd. Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO

Gelijkheid in het hockey is al langer een belangrijk thema voor ABN AMRO. In 2020 zijn mede op aandringen van de bank vrouwenteams toegevoegd aan de Euro Hockey League, waarvan de geldverstrekker sponsor is. Vrouwen krijgen in de EHL ook hetzelfde prijzengeld als mannen. Ook het ABN AMRO weekend, het voorbereidingstoernooi waarmee traditioneel in september het nieuwe seizoen voor de Hoofdklasse begint, is in 2019 uitgebreid met de vrouwen. Daarnaast moet het aantal vrouwen op belangrijke posities (bestuursleden, trainers, officials) onder invloed van ‘De Inhaalslag’ groeien en maakt de bank zich hard voor gelijke kansen voor kinderen in achterstandssituaties en mindervalide sporters.

Om niet alleen met een beschuldigende vinger naar Hoofdklasseclubs te wijzen, heeft ABN AMRO de afgelopen jaren ook kritisch naar zichzelf gekeken, zegt Bestevaar. Bij de lancering van ‘De Inhaalslag’ was de bank hoofdsponsor van zeven clubs in de Hoofdklasse Heren en van slechts één in de Hoofdklasse Dames. Dat aantal is met de verhouding vier-om-vier inmiddels rechtgetrokken. ‘Onze intentie is om binnen één club zowel de mannen als de vrouwen te sponsoren. Jammer genoeg lukt dat niet altijd. Soms hebben clubs al contracten met andere sponsoren, die vaak afdwingen dat er niemand anders op de borst van het shirt mag staan. Zo staan wij bij de vrouwen van Amsterdam bijvoorbeeld op de rug. Op weg naar 2025 blijven wij in ieder geval sturen op gelijke zichtbaarheid.’

Wil jij iets kwijt over gelijke salarissen, gelijke behandelingen of gelijke kansen in het vrouwen- en mannenhockey? Stuur een mail naar marco@hockey.nl of redactie@hockey.nl.

Lees uit deze serie ook


Wat vind jij? Praat mee...