Hoofdklassers ‘unaniem’ achter ‘geweldige deal’ met Viaplay

Het is eind maart als hockeyliefhebber Hans-Erik Tuijt, directeur Global Heineken Sponsorships, rondom de Grand Prix in Bahrein spreekt met topmensen van Viaplay. Onderwerp van gesprek is de zoektocht naar content voor de streamingdienst die nieuw is in Nederland. Tuijt, voorzitter van de Euro Hockey League (EHL) en bestuurslid Tophockey van Bloemendaal, wijst de Zweden op de Nederlandse Hoofdklasse.

Tuijt plant daar in de dorre woestijn in het Midden-Oosten een zaadje dat uiteindelijk uitgroeit tot een, volgens Tjeerd Boven, ‘geweldige deal’. Boven is voorzitter van de HHcv, het vertegenwoordigende orgaan van Hoofdklasse-clubs, en vanuit die hoedanigheid belast met de mediacontracten van de Hoofdklasse-clubs. Hij erkent dat hij bij Viaplay eerst een misverstand uit de weg moest ruimen: ‘Ze dachten dat het ging om icehockey in plaats van fieldhockey.’

Voor Viaplay is dat geen reden om af te haken. Sterker nog: ‘Bij het eerste gesprek waren ze echt verrast hoe groot hockey in Nederland is. Ze hadden geen idee’, vertelt Boven.

Automatische camera’s

De interesse van de streamingdienst komt precies op het moment dat binnen de Hoofdklasse-clubs driftig wordt nagedacht over het in beeld brengen van de wedstrijden uit de Tulp Hoofdklasse Heren en Hoofdklasse Dames.

De laatste twee jaar worden de beelden van ’s werelds beste hockeycompetitie geregistreerd met automatische camera’s. Dat was volgens de clubs geen onverdeeld succes, al ligt dat volgens Boven niet aan 360sportsintelligence dat verantwoordelijk is voor het camerasysteem.

Foto: Koen Suyk

‘We moesten overschakelen op het automatische systeem, omdat we bemande camera’s niet meer konden betalen. Het was de bedoelding dat we het systeem alleen zouden gebruiken voor clips en samenvattingen, maar we werden overvallen door corona. Toen is besloten versneld de livestreaming in te voeren. Iedereen herinnert zich dat door het algoritme camera’s bij een strafcorner soms naar de middellijn draaiden omdat daar de meeste speelsters stonden. 360 heeft echt hard gewerkt om verbeteringen door te voeren, maar clubs en kijkers bleven ontevreden over de livestreams’, weet Boven.

Enthousiasme

Het enthousiasme over de aanstaande deal met Viaplay was direct groot bij de clubbestuurders, vertelt Boven. ‘Ik weet dat er in het verleden best kritiek is geweest op een gebrek aan eensgezindheid bij de clubs. Ik moet de clubs een groot compliment maken, want daar is op dit dossier absoluut geen sprake van geweest. Ze hebben ons vanaf het begin volop gesteund en ons het volledige mandaat gegeven. Ook hebben diverse clubbestuurders ons geweldig geholpen bij de onderhandelingen.’

Tjeerd Boven (midden met sjaal). Foto: Bart Scheulderman

Die hulp konden Boven en zijn collega’s in het bestuur van de HHcv goed gebruiken, want zij begaven zich in een wereld van mediacontracten die relatief nieuw voor ze was. ‘Dat was voor Viaplay af en toe misschien even wennen en heeft de onderhandeling soms wat vertraagd, maar met alle hulp is er uiteindelijk een contract uit gerold dat geweldig goed nieuws is voor het hockey.’

Dat contract voor vier jaar zorgt ervoor dat alle duels in de Tulp Hoofdklasse Heren en Hoofdklasse Dames live worden uitgezonden. De wedstrijden zijn allemaal rechtstreeks achter de decoder van Viaplay te zien.

Commerciële mogelijkheden

Maar dat is volgens Boven niet eens de grootste winst van de deal. ‘Hockey is een familiesport. Hockeyers gaan naar de club om hockey te kijken. Meer dan de livestreams hechten wij belang aan de snippets, clips en samenvattingen. Met de mooie beelden kunnen wij op social media veel beter onze sport verkopen, onze fanbase te vergroten en krijgen we meer commerciële mogelijkheden. Ons bereik kan enorm groeien.’

In de deal worden van de clubs ook inspanningen verricht. Zo moet elke club een commentator leveren voor de livestream. Boven: ‘We hebben tijdens corona goede ervaringen opgedaan met de commentatoren van de clubs. Bij sommige duels zaten commentatoren van beide clubs, dat gaf een mooie interactie. We hebben daar goede verwachtingen van.’

Teun de Nooijer en Floris Jan Bovelander waren in de coronaperiode commentatoren bij de thuisduels van Bloemendaal. Foto: Koen Suyk

De duels uit de Hoofdklasse worden waarschijnlijk verspreid over de vrijdag, zaterdag en zondag. De reden is tweeledig: Viaplay heeft daardoor meer mogelijkheden om kijkers te trekken en hoeft daarnaast voor de productie geen twaalf productie-equipes per speelronde te regelen.

Boven: ‘De clubs hebben unaniem ingestemd met het verspreid spelen van de wedstrijden, maar het realiseren van het speelprogramma wordt nog wel een uitdaging. Tijdens de laatste vergadering met de clubs zijn er de nodige uitdagingen naar boven gekomen, zoals bijvoorbeeld de volle velden door de jeugd op zaterdag. Maar ik heb alle vertrouwen dat we daar in samenspraak met Viaplay uit gaan komen.’


6 Reacties

  1. eduardlinthorst

    Bizar idee om op drie dagen te spelen. Alsof de meeste spelers niet ook ernaast moeten werken en coachen e.d. op zaterdag

  2. robvisser

    Het klinkt goed. De Hoofdklasse in z'n geheel verdient het ook om professioneel te worden benaderd. Ik ben benieuwd.

  3. davidaltes

    Ik vraag me sterk af of dit wel zo'n goed idee is. Mensen, die om wat voor reden dan ook vaak hockey via tv moeten of willen kijken, worden gedwongen lid te worden van een betaalzender, waar zij wellicht helemaal niet op zaten te wachten. Indien besloten wordt op zaterdag overdag te spelen, zal dat voor veel clubs problemen met zich meebrengen met het inpassen van de wedstrijden in een vaak al overvol jeugdprogramma. En geheel eens met de heer Linthorst: veel spelers en speelsters coachen jeugdteams. En last but not least: wat gaat het uiteindelijk opleveren? Meer kijkers? Meer geld? En voor wie dan wel? De bond? De clubs? De spelers? Hockey is geen aantrekkelijke tv-sport en zal dat nooit worden. Ik denk derhalve niet dat dit voor Viaplay uiteindelijk een aantrekkelijke deal zal blijken te zijn en dat de hockeysport in het algemeen hierbij veel gaat winnen. Evengoed zullen alle clubs, die hier kennelijk zo enthousiast over zijn, over alle scenario's en voors en tegens goed hebben nagedacht. We gaan het dus zien.

  4. daan

    Jammer… net zo leuk bij Ziggo!

  5. marcel-van-der-holst

    Benieuwd wie hier beter van wordt?

  6. albert-monpelliergmail-com

    Kom op zeg!! Hockey is geen formule 1! Beetje overdreven en hoogmoed. Hockey is toch voor iedereen en niet alleen voor de elite. Zo gaat het nooit groter worden zoals men graag zou willen. Het is weer het geld moet rollen principe. En om het dan achter een kastje te zetten voor mensen die wel geld hebben? Laten wij dat maar niet doen, want hockey is en moet voor iedereen zijn!


Wat vind jij? Praat mee...