Rotterdam wil met spandoekenactie clubgevoel levend houden

Na vier jaar afwezigheid keren de heren van Rotterdam terug in de play-offs. De landskampioen van 2013 had graag gezien dat het thuisduel tegen Kampong voor volle tribunes zou worden gespeeld. De realiteit is helaas anders. Vanwege de nog steeds geldende coronamaatregelen mogen er geen toeschouwers aanwezig zijn. Met een oproep aan de leden om spandoeken te maken wil de Rotterdamse club niet alleen de ploeg steunen, maar ook het clubgevoel in deze tijden levend houden. ‘We willen de mensen thuis het gevoel geven dat ze er in het stadion toch bij zijn.’

Mignonne Meekels, bestuurslid communicatie bij Rotterdam, geeft toe dat de club voor deze actie met een schuin oog naar stadgenoot Feyenoord heeft gekeken. De voetbalclub zette met succes een spandoekenactie op touw. Begin april bij de thuiswedstrijd tegen Fortuna Sittard waren alle stoeltjes bedekt door spandoeken en speelden de ploegen zodoende in een ‘uitverkochte’ de Kuip.

Clubicoon Mary Knop met een van de spandoeken. Foto: HC Rotterdam

Verbinden

‘Als bestuur waren we al een tijdje aan het sparren: hoe kunnen we de mensen thuis verbinden met de club?’, begint Meekels. ‘Al tijdens de eerste coronagolf zijn we met elkaar om de tafel gaan zitten en hebben we informatieavonden georganiseerd. Waar zitten de leden op te wachten? We zijn in gesprek gegaan met leden met als onderliggende gedachte: hoe houd je het clubgevoel levend?’

‘Achter de schermen is er hard gewerkt. We hebben een aantal dingen georganiseerd zoals een bootcamp, onderlinge wedstrijden tussen jongens en meisjes, interviews met vrijwilligers van de club die we elke twee weken delen via sociale media of een Instagram take-over door een van de teams. Dit om het gevoel te geven dat je toch weer een beetje op de club bent’, zegt Meekels.

Foto: HC Rotterdam

Plannetjes smeden

Twee weken geleden verzekerde Rotterdam zich van een ticket voor de play-offs na de 6-1 zege op Tilburg. ‘Toen zijn we ook plannen gaan smeden rondom de play-offs’, gaat Meekels verder. ‘Wat kunnen we doen? We hadden al een paar ideeën. Eentje was om clubleden via een video het team succes te laten wensen. We hebben een playoff-boekje gemaakt voor de thuisblijvers. Maar, een leeg stadion blijft toch gek. We hadden natuurlijk de actie bij Feyenoord gezien en dachten misschien kunnen wij ook zoiets doen. Het kan natuurlijk een leuke teamactiviteit zijn.’

De spandoekenactie werd snel op poten gezet. Tijdens de rust van de laatste thuiswedstrijd van Rotterdam, tegen HGC, deed voorzitter Diederik Chevalier op de livestream een oproep aan de leden om spandoeken te maken voor de eerste thuiswedstrijd in de play-offs. Daarnaast werd de oproep door de club via sociale media gedeeld.

De verzamelbak voor de spandoeken. Foto: HC Rotterdam

Creatief uitleven

Iets meer dan een week hadden de leden de tijd om zich creatief uit te leven. Tot maandag konden de spandoeken worden ingeleverd in een speciale daartoe bestemde bak. Dinsdag werden de doeken opgehangen zodat alles klaar is voor het duel dat woensdagavond om 20.30 uur aan de Hazelaarweg wordt gespeeld.

‘Ik heb geen idee hoeveel spandoeken we krijgen’, zegt Meekels. ‘maar met elk doek zijn we blij. Alles mocht. Groot, klein. Er waren geen restricties. We zullen een mooi plekje voor de spandoeken vinden. Ik hoop dat we snel weer terug kunnen naar het echte clubleven en dat deze actie een klein beetje helpt het clubleven levend te houden.’


Wat vind jij? Praat mee...