De Spelregelvraag: hoe ernstig is deze verkeerde aanname?

De komende weken staat het zaalhockey centraal in onze wekelijkse spelregelvragen. Kijkend naar het aantal reacties en views – meer dan tienduizend – viel de vorige vraag in de smaak. Hopelijk geldt dat ook voor deze aflevering.

We kijken naar een het achterom rondspelen, in de welbekende kom,  bij het Nederlands elftal. Los van de shirts, ambiance en de tegenstander, is dit een situatie die bij elk team voor kan komen. Even die verkeerde aanname. Een klein beetje omhoog van de stick. Als speler weet je meteen dat het niet zo hoort. Maar hoe ernstig is dat in dit geval? Affluiten, door laten spelen? En zo ja, met welke motivatie? We horen graag wat jij zou beslissen. Succes!


15 Reacties

  1. bob-smits

    Geen tegenstander in de buurt. Doorspelen

  2. martijn-meima

    Geen tegenstander die er last van heeft. Sterker de speelster heeft er zelf last van. Gewoon doorspelen.

  3. peterdenhartog

    Mee eens! Hoewel ik ook scheidsrechters heb meegemaakt die er niet voor schromen een strafcorner te geven :-)

  4. marcpieterse63@gmail.com

    Technische fout in de cirkel --> strafcorner. Denk ook aan slechte aanname in de cirkel, bal op de voet en in bal bezit blijven (tegenstander niet in de buurt). Of per ongeluk lift pass buiten bereik van tegenstanders worden ook bestraft. Foutjes door mindere technische hockey vaardigheden. Technische fouten door vaardigheden moeten worden bestraft afhankelijk van het niveau van het zaalhockey.

  5. ceesfokker

    Strafcorner

  6. bertilscholten

    niets aan de hand; lekker doorspelen :-)

  7. paulvankeep

    Ze raakt de bal kwijt aan haar tegenstander. Daarmee heeft ze geen voordeel van wat strikt genomen een overtreding is. Voordeel geven aan Duitsland en lekker door laten spelen.

  8. walter-driehuis

    Bal hoger dan 10 cm lijkt me. Onopzettelijk dus een corner

  9. stijnvanschaik13@gmail.com

    Hier een strafcorner voor geven is een voorbeeld van zelf nog nooit een stick in de handen hebben gehad en dood fluiten. Lekker door laten spelen

    1. walter-driehuis

      Maar als t hoger dan 10 cm is dan is daar gewoon een goed beschreven regel voor toch? Ik speel al 42 jaar hockey en als je dit niet doet denk ik dat je tijdens de rest van een wedstrijd gedoe kan krijgen met andere hoge balletjes?

  10. rutgermeijnen

    Doorspelen.

  11. eefgorter

    Doorspelen

  12. r-wortmann

    gewoon doorspelen. als de tegenstander dichter bij was geweest en last van de hogebal had gehad dan een corner. Maar nu even iets anders: zou je een vrijbal geven als dit buiten de circel gebeurd? Ik denk dat velen dat wel doen terwijl het onder de zelfde omstandigheden ook weer gewoon doorspelen is. Regels zijn er gemaakt om eerlijk en verantwoordelijk het spel te laten verlopen. Dus gevaar (een te hoge bal) kan alleen gevaarlijk zijn als het daad werkelijk gevaarlijk is of er gevaar /hinder (hinder:over een stick spelen bv) uit kan ontstaan (derhalve de 10 cm). Scheidsrechters zijn er niet om als jury te fungeren en bestraffen omdat het technisch niet volgens het boekje gaat. Hou je dus gewoon aan de regels. Ook daarin staat waarom de hoge bal wel of niet moet worden afgefloten.

  13. j-koppenol

    Ik neig naar doorspelen, aangezien er geen nadeel is voor de speler van duitsland is. En al helemaal omdat de Duitsland gelijk BBZ krijgt. Maar: - Wat als NL balbezit had gehouden? - we hebben het over een landenwedstrijd, mag je op dit niveau dit soort foute aannames altijd als opzettelijk beschouwen? NB: ik vindt het niet krijgen van een strafcorner omdat de korte corner echt een wapen kan zijn NIET hetzelfde als nadeel. Dat is een drogredeneringen. De straf(maat) bij een overtreding mag geen rol spelen bij beoordelen van voordeel/nadeel denk ik. Uitgezonderd het voorkomen van een zeker doelpunt op onregelmatige wijze natuurlijk…

  14. gilbert-schyns

    Geen speler in de buurt. Dus doorspelen! Niemand benadeeld! Alleen indien er druk op de bal zou zijn geweest door de aanvaller was een strafcorner de juiste beslissing.


Wat vind jij? Praat mee...