Mediaovereenkomst Hoofdklasse: meer tophockey wekelijks in beeld

Meer beelden van Hoofdklasse-duels voor de hockeyliefhebber en op termijn een nieuwe bron van inkomsten voor de Hoofdklasse-clubs. Dat zijn de belangrijkste redenen voor de HHvc, het vertegenwoordigende orgaan van de Hoofdklasse-clubs, om de media- en marketingrechten voor vijf jaar te laten exploiteren door mediabedrijf Eyecons Hockey. De deal tussen Eyecons, HHcv en de KNHB werd woensdag bekrachtigd.

De Hoofdklasse-clubs werken sinds anderhalf jaar al nauw samen met Eyecons, een initiatief van televisieproducent Southfields en sportmarketingbedrijf House of Sports. Als resultaat van die samenwerking zijn wekelijks al (live-)wedstrijden te zien bij Ziggo Sport en de NOS. Ook zijn zondagavond alle doelpunten bij Ziggo Sport te bekijken in het programma Hoofdklasse Hockey en staan de samenvattingen van alle duels uit de Hoofdklasse op hockey.nl.

Deze overeenkomst is een belangrijke mijlpaal voor de Hoofdklasse-clubs Madeleine Buise, voorzitter HHcv

Madeleine Buise, voorzitter van de Hoofdklasse Hockey cv, noemt de ondertekening van het contract ‘een belangrijke mijlpaal’. ‘De HHcv is jaren geleden opgericht om de mediarechten te vermarkten. Het vinden van de juiste partij en uitwerken van de overeenkomst is een intensief traject geweest, maar we zijn blij en trots met de deal die er ligt. Doordat we nu collectief optrekken, kunnen we veel slagvaardiger zijn. Met Eyecons Hockey hebben we een goede partij, die de rechten beschikbaar maakt voor de markt. Dat is al succesvol, aangezien van alle Hoofdklasse-wedstrijden nu al elke speelronde beelden te zien zijn. We hopen dat de hockeyliefhebber de komende jaren, in welke vorm dan ook, nog meer kan genieten van beelden uit de beste competitie van de wereld.’

Extra fanbeleving

Buise verwacht dat ook de Hoofdklasse-clubs op termijn financieel gaan profiteren van de media- en marketingovereenkomst. ‘We hebben in Nederland een geweldige competitie. Maar om die in stand te kunnen houden of zelfs te verbeteren, is geld nodig. We verwachten dat deze samenwerking voor de clubs uiteindelijk extra fanbeleving en ook een extra inkomstenbron gaat opleveren. Dat is niet van vandaag op morgen geregeld, maar voor de lange termijn hebben we er vertrouwen in dat deze overeenkomst het hockey naar een hoger plan gaat tillen’, zegt Buise.

Sterkere Hoofdklasse

De KNHB brengt de Hoofdklasse-competitie en de naamgeving ervan in, omdat de hockeybond ook verwacht dat de samenwerking in een sterkere Hoofdklasse gaat resulteren. Directeur Erik Gerritsen: ‘We zitten hier niet financieel gedreven in, maar zien enerzijds een grote kans om de zichtbaarheid van het hockey te vergroten. Anderzijds ondersteunen we van harte het creëren van een nieuw businessmodel voor de Hoofdklasse-clubs. We zien nu hoofdzakelijk een professionele uitstraling rond wedstrijden van de Nederlandse elftallen en de play-offs en play-outs. Het zou mooi zijn dat deze samenwerking eraan bijdraagt dat hockey het jaar rond een professionelere uitstraling krijgt met volle tribunes en mooie activaties.’

Media-aandacht

Geoffrey Wouters van den Oudenweijer van Eyecons ziet veel mogelijkheden voor de Hoofdklasse-clubs: ‘Hockey heeft een voor bedrijven interessante community. Het is ons eerste doel het bereik van Hoofdklasse hockey te vergroten. Vooral online zien we met goede content mogelijkheden om meer hockey uit te serveren. Dat is ook de plek waar je de fan bij het hockey kunt betrekken en relevant kunt zijn.’
‘Ook wij zien de enorme media-aandacht rondom de play-offs’, vervolgt Wouters van den Oudenweijer. ‘Wij willen graag vanaf speelronde 1 mediadruk creëren. Met Ziggo Sport en de NOS hebben we daartoe de eerste stappen gezet, maar we zien voldoende mogelijkheden om dat uit te breiden. Met een toenemend mediabereik en een juiste marktbenadering wordt het voor merken nog interessanter om zich aan hockey en de Hoofdklasse te verbinden, zowel overkoepeld op collectief niveau als bij individuele clubs.’


6 Reacties

  1. luchtisblauwgrasisgroen

    Goed initiatief! Zou mooi zijn om de Hoofdklasse Hockey op de zelfde manier als de Hockey India League te gaan promoten om zo ook een groter internationaal publiek te trekken.

  2. derkdekuyper1

    Persoonlijk zou het mij ook heel gaaf lijken als er meer EHL wedstrijden komen (door evt een andere opzet) en misschien zelfs een extra Europese competitie zou komen (denk aan een soort Europa League zoals bij voetbal). Ik begrijp dat dit natuurlijk wat moeilijker is omdat het hockey nou eenmaal niet zo groot is maar ik denk wel dat het voor meer aandacht en inkomsten kan zorgen voor het hockey

    1. paulvanbeuzekom

      Ik denk dat het schema haast niet meer voller kan

  3. vostammer

    Er wordt zowaar terecht iets geopperd over « volle tribunes ». Leuk, maar de meeste HK clubs hebben niet eens tribunes. Hetgeen elke tv uitzending van wedstrijden van tribuneloze clubs al die bekende treurige en trieste beelden oplevert van een kaal hekje, een natte parkeerplaats, een eenzame verwaaide man met een paraplu.... Sfeerloos, desolaat. Men kan gratis kijken naar HK wedstrijden, maar zelfs de eigen jeugd wil nog niet dood gevonden worden langs het veld. Hoe is dat mogelijk? Zelfs veel kleinere b-sporten in NL vragen wel entree, voorzien een droge zitaccomodatie en weten echte sfeer bij het publiek te creeeren. Maar het hockey blijft maar hangen als in zichzelf gekeerd WIT wereldje waar toeschouwers op de allerlaagste plaats komen.

    1. Runa Honig

      Vostammer: waar sta jij langs het veld dan? Ben je weleens op kampong geweest? Doorgaans heel veel publiek, nieuwe tribunes( na 1,5 jaar bouwput dat wel), lekkere sfeer en tophockey. Ik vind op tv die lege tribunes bij den bosch altijd weinig inspirerend.

  4. Mark Bouwman

    De HK en zeker het "linkerrijtje" drijft qua sportniveau en toenemende financiële eisen steeds verder af van de doorsnee hockeyvereniging. Ik zie nog een situatie ontstaan waarbij licenties onder strikte voorwaarden worden afgegeven om het werkelijke Tophockey te laten spelen in die streken waar getalsmatig een hoge hockeydichtheid bestaat. Daarmee worden clubs gedwongen financiële bronnen te bundelen om zo tot samenwerking te komen een sterk topteam in een regio te formeren voor een professionele competitie met geschikte tribune accomodaties. Deze competitie kan dan een eigen tijdspad bewerkstelligen, rekening houdend met Europese competities, world hockey league en de grote Internationale Titels als WK en OS (althans zolang onze sport Olympisch blijft). DaarNAAST kan de reguliere competitie met nationale titel voor de nu bestaande verenigingen worden georganiseerd. Doorstroming talent naar die professionele divisie kan dan georganiseerd worden vanuit die reguliere competitie.


Wat vind jij? Praat mee...