Heel Nederland kent deze dagen de namen en de intense blije en fanatieke gezichten van Tess en Estavana. Het zijn de vrouwelijke sporthelden van dit tijdvak; hun achternaam hoeven we niet eens te noemen. ‘Misschien overstijgen ze qua landelijke bekendheid wel hockeysters als Fatima Moreira de Melo, Naomi van As en Ellen Hoog in hun hoogtijdagen’, zegt Bastiaan Bunnik (38), niet alleen ervaren hockeycoach en huidig coach van overgangsklasse Ede, maar deze weken vooral manager marketing en communicatie van het Nederlands Handbal Verbond (NHV).
Je hebt hectiek en hectiek, maar de onverwachte wereldtitel van de handbaldames zorgde voor ongekende situaties op de headquarters van het NHV in Arnhem. ‘En bedenk je daarbij dat wij uitgerekend de maandag na de titel ons nieuwe bondsbureau op Papendal in gebruik namen. Dat werd dus dubbel taart, maar daarna was het keihard werken. Het kantoor is direct goed ingewerkt.’
Geen mooiere bonus voor een sportbond, en een manager marketing en communicatie in het bijzonder, dan een team met mondiaal goud om de nek.
Bunnik: ‘Dat klopt, er loopt al een campagne via basisscholen en daar hebben we op social media zondagavond meteen een nieuwe fancampagne aan toegevoegd. Het is een kwestie van het ijzer smeden als het heet is. De huldiging die volgde was vooral gericht op de speelsters en hun familie, maar ook richting de partners van de handbalbond en de media. We kregen niet alleen aandacht van de sportpers, maar bij de huldiging waren tevens cameraploegen van SBS/Hart van Nederland en RTL Boulevard. En we kwamen qua mediaoptredens voor de keuze te staan: óf Pauw óf Beau?’
Weerzien in maart
Op 29 maart spelen de Oranjedames hun eerste thuiswedstrijd. Tegen Spanje (de andere WK-finalist, red.) nota bene. Achter de schermen is de handbalbond in gesprek om die EK-kwalificatiewedstrijd op een locatie te spelen, waar zoveel mogelijk fans een plaatsje kunnen krijgen. Naar verluidt zou Ahoy in Rotterdam daarvoor in beeld zijn, vlak voordat het complex op slot gaat vanwege het Eurovisie Songfestival.
Bunnik: ‘Helaas hebben we in Nederland niet veel indoor sportaccommodaties waar we vierduizend toeschouwers of meer kunnen herbergen. Dan kom je terecht in Rotterdam, Eindhoven of Groningen, maar in die laatste stad is de zaal helaas te klein voor het spelen van officiële interlands. Te korte uitloopstrook.’
‘Maar eenmaal de eerste keer’ Bastiaan Bunnik hockeycoach en marketing en communicatie van het Nederlandse Handbal Verbond
Voor de hockeybond is het geen surprise meer als één van de Oranjeteams de wereldtitel in de wacht sleept. Evenmin draait de hockeybond haar hand om voor een groot meerdaags toernooi. Voor de handbalbond is dat nieuw.
‘Om te beginnen beleef je dit maar eenmaal als de eerste keer. Natuurlijk zullen we enorm blij zijn als we over vier jaar opnieuw wereldkampioen worden, maar qua euforie zal het denk ik toch anders zijn. Bovendien zaten we in een heel andere mindset. Tijdens het WK waren we druk bezig om het olympisch kwalificatietoernooi naar Nederland te halen.’
Het evenement zou in maart in Breda plaatsvinden. ‘In de week voor de finale heb ik nog een presentatie naar Tokio gemaild om onze kandidatuur bij de internationale handbalbond extra kracht bij te zetten. Daar lag de focus intern op. Nu hoeft dat niet meer, we zijn rechtstreeks geplaatst. Sportief gezien geweldig, en dat telt, maar zo’n OKT had ons anderzijds veel mogelijkheden gegeven om onze sport verder uit te dragen in Nederland.’
Kennis hockeybond
Bunnik had niet geschroomd contact te leggen met de hockeybond en de volleybalbond om naar hun kennis en expertise met het organiseren van grote sportevenementen te vragen.
‘Dat is allemaal nieuw voor ons. In juli houden we het laatste voorbereidingstoernooi op weg naar de Spelen van Tokio. Dat duurt drie dagen. Dat evenement gaan we nu grootser neerzetten. Daaraan zullen we onder andere fan events koppelen en business-to-businessmeetings ten bate van onze commerciële partners.’
‘Sportief succes niet koppelen aan ledengroei’ Bastiaan Bunnik
Ondertussen groeit de populariteit van de handbalsport als uitvloeisel van de Oranje-successen gestaag. Bunnik: ‘We hebben een breedtesportcampagne opgezet richting het basisonderwijs. Wij nemen de gymlessen over; dat blijkt een grote behoefte te zijn. Wij zijn ver overtekend. We kregen ruim vierhonderd aanmeldingen, waar we plaats hebben voor veertig tot vijftig. Schoolhandbaltoernooien waren niet echt populair, dat trekt nu ook aan. Toch blijkt uit allerlei onderzoeken dat je een groot sportief succes niet direct kunt koppelen aan de ledengroei van een sportbond. Maar het heeft wel degelijk positieve invloed. Onze bond groeit gestaag naar nu ruim 53.000 leden.’
Handbalheldinnen
Heldinnen als Tess Wester en Estavana Polman spelen daarin een cruciale rol. Waar de genoemde hockeyvedetten het eerder zochten in een glamoureus imago, daar worden Wester en Polman meer gezien als the girls next door; de buurmeisjes van om de hoek. Daarmee stelen ze de harten van iedereen.
Bunnik: ‘Elke sport heeft helden nodig, Tess en Estavana voelen dat aan en zij spelen daar persoonlijk ook goed op in. Daarbij worden ze begeleid door een goed managementbureau. Voor ons als handbalbond is het nu zaak om onze fanbase te vergroten. Dat lukt aardig. Onze laatste campagne via social media leverde ons binnen vijf minuten 1200 extra aanmeldingen op.’
Hoe belangrijk dat is, zien we aan de handbalheren die ook bezig zijn aan een fraaie opmars. De Oranjemannen doen begin volgend jaar voor het eerste sinds tientallen jaren mee aan het EK.
Bunnik: ‘Maar ken jij een mannelijke handbalheld? Er is er eentje in het handbalwereldje, Luc Steins. Die is waanzinnig goed en populair, zo klein van stuk als hij is, maar voor de buitenwacht is hij een grote onbekende. Daar gaan we ook hard aan werken.’
Blij met winterstop
Bunnik knijpt stiekem zijn handen dicht dat het veldhockeyseizoen juist in een winterslaap verkeert. Dat schept lucht in zijn drukke bestaan bij de handbalbond en in de privésfeer met twee kinderen (vier en drie jaar) en een zwangere vriendin.
‘Het zaalseizoen laat ik ditmaal aan mij voorbijgaan. Begin februari starten we met Ede serieus met de voorbereiding op de tweede helft van het seizoen, inclusief een stage naar Barcelona. We staan vijfde in de Overgangsklasse, helaas lieten we twee kostbare puntjes liggen tijdens de laatste wedstrijd. Doelstelling is om zo lang mogelijk mee te doen om de plaatsen die ertoe doen. Onze achterstand is momenteel vier punten op de vier koplopers Zwart-Wit, Leiden, Upward en Phoenix.’
‘Ik blijf ambitieus’ Bastiaan Bunnik, coach Ede Heren 1
Ondanks zijn drukke leven blijft Bunnik op hockeygebied wel degelijk ambitieus. ‘Voorlopig heb ik het uitstekend naar mijn zin bij Ede, waar ik bezig ben aan mijn tweede seizoen. Binnenkort ga ik met het bestuur om tafel om te bespreken hoe we verder gaan. In de toekomst kijken is moeilijk, maar als ik een stapje verder wil maken na de dames van Klein Zwitserland en nu Ede, dan denk ik aan bijvoorbeeld een rol bij een Promotieklasse- of Hoofdklasseclub. Maar alles op zijn tijd, voor nu heb ik mij handen meer dan vol.’
1 Reactie
robbertsmit
Goed verhaal en inderdaad fascinerende ontwikkeling. Handbal heeft kennelijk meer commerciële potentie dan hockey. Lekker simpele regeltjes, veel spanning. Is ook een echt mondiale sport. Zit even te wiki-en naar de Franse handbal eredivisie (waar vriend Steins kennelijk speelt). Clubbudgetten in 2017-2018 gingen van 1,77 mio voor de kleinste club naar een whopping 17 mio voor (wie anders dan) Paris St Germain Club de Ballon Manuel. Wellicht mooi voorbeeld voor indoorhockey ! https://fr.wikipedia.org/wiki/Championnat_de_France_masculin_de_handball_2017-2018