ABN AMRO-clubs: ‘Aandacht en belang dameshockey moet eerst omhoog’

De ABN AMRO – hoofdsponsor van 53 hockeyclubs – kondigde donderdagmiddag haar nieuwe initiatief aan: meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de hockeysport. Belangrijk, vinden ook de voorzitters van de door ABN AMRO gesponsorde topclubs Oranje-Rood en Bloemendaal, maar: ‘de aandacht en het belang van het dameshockey moet dan ook omhoog’.

Al jaren prijkt de naam van de bank op de shirts van Oranje-Rood. De Brabantse club heeft dan ook de ambitie om zich te committeren aan de doelstellingen van ABN AMRO. Zo eist de bank dat vrouwelijke speelsters vanaf 2025 hetzelfde verdienen als hun mannelijke collega’s. ABN AMRO stelt dat vrouwen in het tophockey nu 5 tot 10 keer minder verdienen dan mannen en minder dan 20 procent van het sponsorgeld naar vrouwen gaat. Met clubs die zich niet conformeren aan ‘De Inhaalslag’ gaat de bank geen nieuwe sponsorovereenkomst aan.

De discussie gaat volgens de Eindhovense voorzitter Pieter Janssen verder dan alleen tophockey. ‘Het gaat ook over duurzaamheid, diversiteit en inclusie. De gedachte van de bank is veel breder dan alleen het financiële aspect’, legt de voorzitter uit. Hij vindt het zonde dat het in de media alleen over de financiën in het tophockey gaat. Gelijkheid is volgens hem een veel breder thema, waar de club al een tijd mee bezig is. ‘We staan midden in de maatschappij.’ Zo werkt de vereniging bijvoorbeeld samen met Vitalis (Eindhovense woonzorggroep voor ouderen), de rolstoelhockeyers van Genneper Parken Bulls, een vluchtelingenorganisatie en expats.

De Brabander gaat verder: ‘We willen financieel gezien het liefst alles gelijktrekken en geen onderscheid maken. Maar dat gelijktrekken geldt ook voor bijvoorbeeld breedteteams. We willen hen ook op zaterdag op veld 1 laten spelen. Dat is nou eenmaal niet altijd realiseerbaar.’ 

Archiefbeeld van Joep de Mol (links) en Teun Beins (rechts). Foto: Willem Vernes

Sponsor die meer doet dan alleen een zak geld

‘Dit is zeker een goed statement van de bank’, reageert Bloemendaal-voorzitter Els van Mierlo. Zij is zelf de eerste vrouwelijke voorzitter van de club. ‘Aandacht voor gelijkheid is belangrijk. Ik vind het goed om een sponsor te hebben die meer doet dan alleen met een zak geld aan komt zetten. De discussie is alleen breder dan alleen over financiën en topteams.’

Van Mierlo vindt daarom dan ook dat Bloemendaal goed op weg is. ‘Steeds meer van onze jeugdtrainers zijn meisjes. Onze commissies en besturen hebben een goede man/vrouw verhouding. Daarnaast hebben we voor Dames 1 en Heren 1 dezelfde speerpunten. Zoals een goed begeleidingsteam, een sponsorclub en maatschappelijke begeleiding.’ 

Het dameshockey is nog altijd het voorprogramma van de mannen. Willen we een serieuze verandering doorvoeren, begint het daar. Dat is niet alleen in de Hoofdklasse, maar ook bij Oranje. Pieter Janssen, voorzitter Oranje-Rood

En hoewel die speerpunten gelijk zijn, verschillen de budgetten bij Dames en Heren 1, dat kan ook Van Mierlo niet ontkennen. ‘Natuurlijk is de begroting per team anders, maar dat komt ook door de marktwerking. Die ligt bij de heren nou eenmaal hoger. Het zal niet heel makkelijk zijn om dit te veranderen.’

Nieuwe jeugdspelers die vanuit de opleiding in de A-selecties bij Bloemendaal bereiken, krijgen – ongeacht of het een man of vrouw is – een vergoeding op dezelfde basis. ‘We kijken dan wat ze waard zijn en wat ze kunnen. Spelen ze bij Jong Oranje, of in een ander opleidingsteam? Daar kijken we naar. We maken geen verschil tussen mannen of vrouwen.’

Archiefbeeld van de dames van Bloemendaal. Foto: Koen Suyk

Dames voorprogramma van de heren

Janssen hamert net als zijn vrouwelijke collega ook op de marktwerking. ‘Het dameshockey is nog altijd het voorprogramma van de mannen. Willen we een serieuze verandering doorvoeren, begint het daar. Waarom spelen de vrouwen altijd om 12.45 uur en de mannen daarna? Dat is niet alleen in de Hoofdklasse, maar ook bij Oranje. Ik stond donderdag nog in de file toen de Oranje Dames voor de Pro League speelden. De Oranje Heren speelden – zoals altijd – op een veel schappelijker tijdstip.’

Van Mierlo heeft het streven de doelstellingen van de bank te volbrengen, maar weet dat het lastig wordt. ‘Sponsors willen een plek met de meeste exposure. Dat is ook zo bij bijvoorbeeld voetbal en tennis. Het gaat erom hoe je je product naar buiten brengt. De aandacht voor het dameshockey moet eerst omhoog.’ 

Daar sluit Janssen zich bij aan. ‘Eerst het huidige beeld gelijktrekken en dan pas het geld.’ 


23 Reacties

  1. Mark Bouwman

    Als ik een steentje in de vijver mag gooien: Betreffende clubs mogen in hun knijpen met een sponsor als de ABNAMRO-bank. Maar zou het eveneens geen idee zijn als er een plafond voor uit de hand gelopen spelersbeloningen wordt afgesproken. Want laten we eerlijk zijn: het is bepaald geen verdienmodel, dat hockey. Hoewel het bij sommige teams zo af en toe best genieten is vanwege hun speelwijze. Maar wezenlijke organisatorische en financiële veranderingen: ik zie ze nog steeds niet in de HHcv.

    1. cedem

      Mee eens. Om het gelijk te trekken en financieel mogelijk te houden voor clubs zouden de vrouwen niet meer moeten verdienen maar de mannen minder. Het ontbreekt aan verdienmodel om de dames en de heren op hetzelfde niveau te betalen als de heren nu en marktwerking zorgt dan helaas voor dit verschil. Wat echt jammer is want ik ga bijvoorbeeld meestal liever naar de oranje dames kijken dan naar de oranje heren.

    2. stekel

      HHVC is misschien überhaupt een papieren tijger of niet ?

  2. hockey-g

    Gaan ABN Amro en beide voorzitters dan ook het publiek dwingen om naar het 1e damesteam te kijken voordat ze het eerste herenteam mogen komen bekijken? Bij veel clubs trekt heren 1 over het algemeen veel meer publiek dan dames 1, ook al de dames op hetzelfde niveau spelen als heren 1. Hoe begrijpelijk ook dat je wil dat de dames gelijk behandeld worden, niet alles is maakbaar. Bezoekersaantallen bijvoorbeeld niet. En met bezoekersaantallen volgen de barinkomsten.

  3. albert-monpelliergmail-com

    B

  4. frans-j

    Mannenhockey is nu eenmaal veel aantrekkelijker om naar te kijken; Snelheid, kracht en balvaardigheid. Natuurlijk vertaalt zich dat in de beloning. Geforceerd gedoe.

    1. opleidenkey

      Precies. De biologie maakt dit onderscheid...

  5. luchtisblauwgrasisgroen

    Prima om de hoofdklasse dames te promoten, maar als deze maatregel lijdt tot een minder sterke hoofdklasse heren is een mondiale prijs voor Oranje in de toekomst nog verder weg.. dan gaan ook onze toppers naar het buitenland.

  6. ThomasHerklots

    Vanuit het NOC*NSF hebben de Nederlandse vrouwen de afgelopen jaren 193.000 euro meer budget gekregen. Pas vanaf vandaag wordt dit gelijk getrokken en komen ook de heren op een totaal budget van 1 miljoen. Dit verschil was blijkbaar niet het bespreken waard de afgelopen tijd.

  7. sven-v

    Er is economisch gezien geen enkele reden waarom er bij mannen significant meer betaald moet worden dan bij vrouwen. Er is namelijk GEEN verdienmodel in het hockey. Misschien dat mannenhockey iets meer oplevert door kaartverkoop tijdens playoffs en wat baromzet, maar dat rechtvaardigt het verschil niet. Ik vrees dat het een prestige ding is dat mannensport voor meer wordt aangezien... Je kunt het ook omdraaien. Wil je als club een succesvolle hoofdklasse club zijn? Pomp je geld in de vrouwentak, met minder centen meer kans op succes!

    1. t

      Je roept dit zonder een enkele onderbouwing. Giswerk op wat je ergens hebt gehoord. Maar laten we gewoon aan marktwerking doen. Een vrouwenmodel verdiend weer meer dan een mannen model. Simpelweg omdat ze populairder is. Dus krijgt ze terecht meer. Anders kan je het best in een zo communistisch mogelijk land wonen. Krijgt iedereen hetzelfde. In de praktijk blijkt dat alleen nooit te werken en haalt niet het beste in een mens/maatschappij naar boven. Kortom: ik vind dit raar van ABN amro. Als sponsor zo met het beleid bemoeien. Of je moet bij al die clubs extra de portemonnee trekken om alle dames te compenseren. Dan heb je recht van spreken. Maar dan hoef je het ook niet zo aan de kaak te stellen.

  8. hinde

    Goed idee! En natuurlijk is de eerstvolgende directeur bij ABN een vrouw 😉

  9. opleidenkey

    Ik begrijp net dat ABN AMRO ook dames 1 van Ajax sponsort. Gaan die nu ook net zoveel betaald krijgen als de mannen van Ajax...? Echt geweldig die marketing club van ABN AMRO...

  10. sven-v

    De vergelijking met betaald voetbal wordt snel gemaakt maar gaat natuurlijk mank. Ook t die in zijn reactie suggereert dat ik zonder onderbouwing wat roep. Er zijn voldoende feiten om aan te tonen dat tophockey niet rendabel is. Mannenhockey levert niet voldoende extra inkomsten op het verschil in budget te rechtvaardigen. Misschien wat meer baromzet en kaartverkoop met de playoffs, maar meer is het niet. In het voetbal zie je wel duidelijk een verschil. Uitzendrechten, merchandise, transfers en kaartverkoop is bij de mannen een heel veel meer, dat rechtvaardigt een systeem waarbij je meer budget aan de mannen toekent. Veel BVO's kunnen hun eigen broek ophouden, maar zelfs hier zie je dat een suikeroom om zelfs een gemeente nodig is. Voor tophockey geldt dat deze vooral gesubsidieerd wordt door de breedtesport (contributies). Aangevuld door wat sponsoring en misschien wat suikeroompjes. En als het misgaat financieel moeten de leden extra contributie betalen. Tophockey heeft geen verdienmodel, voor vrouwen en mannen niet, in dat licht bezien is het standpunt is het standpunt van ABN niet zo gek. En clubs die het er niet mee eens zijn nemen toch lekker een andere sponsor. Ik wens ze veel succes, want zoveel bedrijven zijn er niet die geld willen steken in een sport waarvan de return on investment heel dun is. In plaats van te klagen moeten we blij zijn met deze sponsors. En als je je eigen broek niet kunt ophouden dan zul je moeten accepteren dat soms geldt, wie betaalt, bepaalt!

    1. opleidenkey

      Ik begrijp je redenering, maar deel je mening niet. Hoewel de opbrengsten van reclame of sponsorkosten moeilijk meetbaar zijn, bestaat er geen twijfel over het effect van hoe vaak reclame gezien wordt door potentiële klanten. Het gaat hier nadrukkelijk niet over kaartverkoop of baromzet (resultaat vaak laag). Sport is als theater, je wilt het beste en leukste zien. Logisch dat kijkcijfers daar hoger zijn dan bij een slecht stuk of wedstrijd op onderbond niveau. Als sponsor (en hockey levert maar zo zo op) besteed ik een deel van mijn reclamebudget waar ik de meeste response kan krijgen. Wanneer de salarissen van de mannen naar beneden toe worden bijgesteld vrees ik dat de buitenlandse toppers weg gaan blijven en de Nederlandse toppers juist eerder naar het buitenland gaan. De aantrekkelijkheid van de beste competitie ter wereld gaat dan mogelijk verloren. Het is een mooi streven van ABN, maar pas dit toe waar het mogelijk is. In het bedrijfsleven voor bijvoorbeeld bestuurders. Net zo goed als (al eerder genoemd) er ook beroepen zijn waar vrouwen beter betaald worden (modellenwerk). Uiteindelijk geldt inderdaad dat wie betaalt die bepaalt, alleen onze ideeën daarover verschillen. We zullen zien welke kant het op gaat!

  11. robboomsma

    Assumption is the mother of all fuck ups....

  12. arnoldS

    Need to say more; heerlijk GRATIS reclame! 1 ding geroepen, 200.000x herhaald. Iedereen praat er over. Slimme marketing. Haalbaar of niet, who cares. In een door Rabobank gedomineerde sport, waar alleen oranje te zien is met Rabo op de borst, praat nu iedereen over ABN. Super slim! Kudos voor de marktwerking..

    1. sven-v

      Zonder ABN hadden we geen EHL gehad.. Alleen sneeuwen de inspanningen onder door al het Rabo geweld.

  13. fantophockey

    Geen verdienmodel zou betekenen dat ABN AMRO 100% gelijk heeft en dat ook de RABOBANK hierin mee zou moeten gaan.

  14. Boearco

    Weet je wat nog veel interessanter is? Als de KNHB eindelijk eens een keer gaat communiceren over hoe de competities uitgespeeld gaan worden. Welke scenario’s zijn er? Niemand hoort wat en het is doodstil. Een beetje fatsoenlijk communiceren is toch niet heel moeilijk? Zoveel is er momenteel toch niet te doen op het bondsbureau. Hoe moeilijk kan het zijn, om aan te geven wat de scenario’s in bepaalde situaties zijn?

    1. arnoldS

      Gewoon bij neerleggen dat het winterstop is. En recreatief hockey doorgaat tot augustus. Prima

  15. Boearco

    Dat denk ik dus helaas niet. In juli krijg je geen teams op de been. Gaan we in februari starten of toch in maart? Gaan we in januari door? Of toch niet? Topteams willen een voorbereiding maken, de duizenden lagere senioren teams willen misschien wel hun contributie terug als er geen uitzicht is op wedstrijden. Duidelijkheid!!! Schets scenario’s. Stil zijn en maar als schaapjes afwachten is geen optie meer. Gaat ook zeer veel hockeyende leden kosten. Veel vrienden van mij (die in lagere teams van diverse verenigingen uitkomen) staan op het punt in de toekomst het hockey vaarwel te zeggen.


Wat vind jij? Praat mee...