KZ-mannen gaan uit de kleren: ‘In een broekje vonden we laf’

De mannen van Klein Zwitserland zorgen dit jaar wel voor een heel bijzonder cadeautje onder de kerstboom of in de Sinterklaas-zak. Zij hebben een kalender gemaakt waarop de selectie uit de kleren ging. Voor het goede doel laat de ploeg uit Den Haag zich van een compleet andere kant zien.

Cornerman Aki Käppeler als Valentijns-cupido met alleen wat ballonnen voor zijn lijf. Baltovenaar Nico Keenan zonder shirt op de tafel van de fysio. Of rasverdediger Chad Futcher die slechts een hesje draagt, op het hoofdveld. Ze geven veel van zichzelf prijs, de mannen van Klein Zwitserland. ‘Weet je dat het megakoud was, toen we die foto’s hebben gemaakt?’, lacht Lucas Middendorp, die zelf natuurlijk ook op de kalender staat. Voor de liefhebbers: bij de maanden mei en juli. ‘Liepen we daar in ons nakie op de club. We hebben het wel netjes aangepakt hoor. Een beetje zoals de Red Hot Chili Peppers, met die sokken voor hun kruis.’

Eerst even terug naar een jaar geleden. Want toen speelde bij KZ al de gedachte om ‘een kalender-achtig-iets’ te maken. ‘We hadden gezien dat studentenverenigingen een naaktkalender hadden gemaakt. Ook voor een goed doel. Bij Kampong hebben ze een tijdje geleden ook iets dergelijks gedaan. Zo kwam het onderwerp af en toe voorbij. Maar je weet hoe het gaat bij gasten: iedereen vindt het idee wel leuk, maar niemand komt echt in actie. Daardoor is het er toen niet van gekomen.’

Lucas Middendorp van Klein Zwitserland. Foto: Willem Vernes

Bloot geven, op meerdere manieren

Met dank aan hun twee – vrouwelijke – managers werden woorden dit seizoen wel omgezet in daden. ‘Toen het dit jaar weer ter sprake kwam, hebben zij doorgepakt. Zij hebben de complete vormgeving van de kalender bedacht en een fotograaf geregeld. Ja, toen moesten we wel. Eerst was het plan om alle foto’s met ontbloot bovenlijf en in korte broek te maken. Maar toen we eenmaal begonnen waren, vonden we dat toch wat laf. Het moest ook een beetje uitdagend en grappig zijn. Daardoor is er op de foto’s ook van de zijkant wat heup en bil te zien.’ Lachend: ‘Uiteindelijk is iedereen blij met het resultaat. Dertien spelers van onze selectie staan erop, ook een heleboel buitenlandse jongens. Dat is natuurlijk goed voor de internationale markt.’

Natuurlijk vonden ze het spannend. Onwennig. Was dit ver buiten de welbekende comfort zone. ‘Maar het past precies bij wat we willen uitstralen. We hopen op een ludieke manier te laten zien dat mannen zichzelf echt wel wat vaker bloot mogen geven. Het is nou eenmaal zo dat gasten sneller iets wegstoppen of zelf willen oplossen. Het juist niet vertellen als er iets aan de hand is. Terwijl het juist helpt om wel open te zijn als het tegenzit. Dat is helemaal goed, hoeft geen taboe te zijn.’

Als je te lang met issues blijft lopen, kan dat immers ongezond zijn. Dat is ook de boodschap van de Play Mental Foundation, het goede doel dat KZ heeft omarmd. Deze organisatie is opgezet door de voormalige voetbalinternationals Edson Braafheid en Gianni Zuiverloon, die (jonge) volwassenen helpen om open te zijn over hun mentale struggles. ‘Zonder dat hogere doel, hadden we dit niet gedaan. We willen de kalender niet alleen voor onszelf maken, al hebben we er wel heel veel lol in gehad.’

KZ-ster Nico Keenan in duel met Bloemendaal-spits Yannick van der Drift. Foto: Koen Suyk

De hulp van Radio 2 en Rob Jetten

Middendorp wil alleen beschrijven wat er op de foto’s staat. ‘We hebben één foto als promotiemateriaal gedeeld. De rest laten we nog graag even aan de verbeelding over, haha. Het is ook niet de bedoeling dat de inhoud van de hele kalender het internet overgaat. Daar heeft niemand wat aan. We rekenen erop dat de mensen die ‘m kopen, daar ook aan denken.’

Ze hebben in ieder geval geen last van een gebrek aan aandacht. Het Algemeen Dagblad schreef er al over en ‘spokesman’ Middendorp was erover te horen op Radio 2. ‘Bovendien plaatste Rob Jetten, de verloofde van Nico, al iets op z’n social media. Die man heeft zo’n enorm bereik. Het is wel gaaf om te zien dat het idee blijkbaar aanslaat. Dat we het uiteindelijk toch durfden. Natuurlijk hebben we al veel verkocht aan familie en vrienden.’

Een echt streefbedrag heeft Middendorp nog niet in gedachten. ‘De kalender is nu een weekje beschikbaar en er zijn zo’n honderdvijftig verkocht. Dat moeten er minstens vijfhonderd kunnen worden. Perfect kerstcadeautje, toch?’

<<Wil jij de KZ-kalender bestellen? Via deze link krijg je ‘m in handen. Je kunt de kalender laten bezorgen of ophalen op de club >>

 


Wat vind jij? Praat mee...