Iedere winterstop trekken eerstelijns seniorenteams massaal met het vliegtuig richting de Middellandse Zee voor een teamweekend in de zon. Ter voorbereiding op de tweede seizoenshelft willen de dames van overgangsklasser Hudito het dit jaar anders aanpakken. Met hun duurzame trip naar Parijs hopen ze niet alleen impact te maken op het milieu, maar ook andere teams te inspireren.
Afgelopen mei deelde Hudito-speelster Julia van Liemt (27) al haar gedachten over het teamweekend van de komende winter met haar coach en teamgenoten. ‘Zowel in mijn werk als communicatieadviseur als privé leeft het thema duurzaamheid bij mij. Je ziet steeds meer de gevolgen van hoe we nu met de planeet omgaan: zo wordt het warmer en er zijn meer overstromingen. Binnen het team hebben we het hier ook regelmatig over. We zijn ons ervan bewust dat de klimaatverandering consequenties heeft voor onze eigen toekomst en die van onze kinderen.’
Het idee dat haar team in de winter weer in het vliegtuig zou stappen voor een weekendje weg, stond Van Liemt tegen. ‘Met een heel team en staf in het vliegtuig stappen, is nogal wat. Als we dat nu eens niet doen, scheelt dat veel meer voor het milieu dan wanneer ik een keertje zelf niet vlieg. Laat staan als ook andere teams de trein in plaats van het vliegtuig pakken. Van onze coach kreeg ik de ruimte om te onderzoeken wat de alternatieven waren.’
Van duurzaam vervoer tot ‘groen’ voer
De Delftse besloot in de zomer te testen hoe het is om per trein met vakantie te gaan. ‘Ik reisde door meerdere landen in Europa: van Oostenrijk tot Kroatië en terug via Duitsland. Door deze ervaring vielen nachttreinen voor mij af voor een teamtrip: daarin is te weinig ruimte voor spullen. Uiteindelijk kwamen we uit op Parijs. Je bent er snel, het is een leuke stad, de kans op een bevroren veld in die periode van het jaar is een stuk kleiner dan in Nederland en je hebt er meerdere hockeyclubs.’
In de keuze voor Parijs speelde ook de reistijd mee. Van Liemt: ‘Ons maximum qua tijd in de trein was zeven uur. Dat ben je ook al snel kwijt als je met een heel hockeyteam met het vliegtuig gaat en moet wachten op Schiphol en op de bagage bij het landen. Het voordeel van de trein is dat je ook direct midden in het centrum van een stad aankomt, terwijl vliegvelden altijd buiten de stad liggen. Ook kan je de treinreis goed gebruiken om alvast een teamactiviteit te doen, zoals afspraken en doelen zetten voor de tweede seizoenshelft.’
Over de kosten dachten Van Liemt en haar ploeggenoten ook uitgebreid na. ‘Als je de trein meteen boekt zodra de tijdsloten opengaan, dan zijn de tickets zeer goedkoop. Daarbij kregen we ook nog groepskorting en reizen mensen onder de 25 jaar bovendien voordeliger. Al met al zijn we ongeveer even duur uit als met het vliegtuig, dus dat valt eigenlijk hartstikke mee. We hebben ook overwogen om richting Bordeaux te gaan, maar dat was door een extra trein die we nodig hadden wel flink duurder. We hadden er best iets extra’s voor over in de prijs, maar als het twee keer zo duur was geworden, hadden we het misschien niet meer gedaan.’
Nu er voor een relatief ‘groen’ vervoersmiddel is gekozen, pakken Van Liemt en haar ploeggenoten door. ‘We willen ook in Parijs zelf zo duurzaam mogelijke keuzes maken. We verplaatsen ons daar met het ov en de fiets en hebben al een aantal restaurantjes uitgezocht die biologische, lokaal geproduceerde of vegetarische gerechten serveren.’
Door zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan hun initiatief te geven, hopen de dames van Hudito dat andere teams hun voorbeeld volgen. Van Liemt: ‘Als je bedenkt dat je in de winter vaak met drie Nederlandse teams tegelijkertijd in Barcelona bent, kan je echt een verschil maken als je voor de trein in plaats van het vliegtuig kiest.’
Had Hudito niet ook gewoon in Nederland kunnen blijven, nu de winters hier steeds warmer zijn? ‘Dat had gekund,’ beaamt Van Liemt, ‘maar we wilden toch graag naar het buitenland toe. Juist door het internationale aspect en duurzaamheid te combineren, zetten we misschien een nieuwe trend in.’
3 Reacties
leonie.pronk@planet.nl
👍
willem-janpelle
Helaas staat dit onderwerp bij de bond niet op de agenda, en worden oa jeudcompetities met het jaar landelijker, met veel extra CO2 uitstoot tot gevolg zolang niet alle rij ouders over een Tesla beschikken.
lenny-baker
De bond zou best willen. Maar onder druk van de clubs zijn de jeugdcompetities districtsoverschrijdend geworden. Noord- en Oost Nederland wilden meer uitdaging en met west en zuid meedoen. Het begon ooit met een door clubs georganiseerde competitie naast de reguliere competitie, de ICC. Dit was een competitie voor de C-jeugd waar clubs aan deelnamen die uit het hele land kwamen. Deelname was voor een exclusief gezelschap. Volgens mij heb jij daar ook nog wel eens iets in gedaan @willem-janpelle.