In onze aftelmanie richting 2018 zijn we bij de top 3 beland. Vandaag bespreken we voor de verandering graag de dingen die we in 2018 NIET meer willen zien op de hockeyvelden. Dit is uiteraard onze eigen persoonlijke mening van de redactie, dus iedereen is vrij om te reageren.
Coaches die meteen na de wedstrijd nabespreken in het clubhuis
Wedstrijd verloren. Tactische plan mislukt. Spelers/speelsters hielden zich niet aan hun taak. De motivatie was na de achterstand helemaal weg. De strafcornervarianten die je had willen spelen, werden niet gespeeld of mislukten. De mandekking werd niet goed uitgevoerd. Het afwerken op de goal – wat je door de week tijdens de training had geoefend – miste de uitwerking. In de cirkel werd er te vaak gezocht naar de combinatie in plaats van het schot op goal.
Het aanlopen op de laatste man ging niet goed, waardoor die toch de lange bal kon gebruiken waar de 0-1 uit voortkwam. Eén iemand hield zich niet helemaal aan het wisselschema, waardoor het hele schema in de soep liep. De gevaarlijke speelster die je van tevoren in verschillende video’s bij de tweede paal had laten zien, tipte bij de tweede paal de 0-2 binnen.
Dus wat wil je dan als coach? Zo snel mogelijk naar de kleedkamer. Waar je het team kunt toespreken, terwijl iedereen nog nadampt van de wedstrijd.
Wij zouden graag zien dat dit ritueel van nabespreken in de kleedkamer wordt geschrapt. Dit heeft een aantal redenen, waaronder één hele serieuze. Sinds Ziggo alle hoofdklassewedstrijden filmt en uitzendt, interviewt de redactie van hockey.nl bij de wedstrijden waar wij aanwezig zijn voor de camera de coach en/of de spelers/speelsters. Deze interviews komen regelmatig in de uitzending van Ziggo en altijd op maandag bij de ‘nabespreking’ op hockey.nl. Dit is afgelopen seizoen echter regelmatig mislukt, door het subiet naar binnen rennen van coaches en teams naar de kleedkamer.
Wil het hockey professioneel zijn, met wedstrijdbeelden ’s avonds op NOS/Ziggo en interviews voor de camera op televisie en hockey.nl, dan moeten de teams ook meteen beschikbaar te zijn voor die interviews. Dit betekent dat het lang nabespreken gelijk na de wedstrijd in 2018 tot de verleden tijd moet behoren. Los daarvan is het de vraag of teams meteen na de wedstrijd moeten worden gewezen op alles wat er fout ging in die 4 x 17,5 minuten of dat het misschien handiger is om eerst alles even te verwerken? Het nabespreken kan kort op het veld. Voor langere besprekingen heb je nog de hele trainingsweek.
Ageren op de arbitrage
Terugkerend probleem in 2017: het massaal apelleren en reageren op de arbitrage. Nu kun je zeggen dat dit van alle tijden is, maar geloof ons: het is erger geworden. Een eerste reactie op een beslissing is soms logisch. Een conversatie met de arbitrage aangaan ook, maar het eindeloos doorzeveren op beslissingen van de scheidsrechters maakt het hockey niet mooier, maar lelijker.
Scheidsrechters staan er voor hun plezier, hun hobby. Hun droom om hoofdklassewedstrijden of zelfs internationaal te fluiten. Kijken vier keer 17,5 minuten samen met hun collega naar alles wat jullie doen. Proberen in de sfeer van de wedstrijd te fluiten. Proberen elke overtreding te zien en waar dat kan ook voordeel te geven. Proberen zich onder druk van coaches, toeschouwers en spelers zich staande te houden, om het spel in goede banen te leiden, zodat de wedstrijden eerlijk en soepel verlopen.
Daarbij maken ze fouten. Net als de spelers. Denken ze een overtreding te zien, terwijl het eigenlijk stick afhouden was van de aanvaller. Vinden ze dat er te weinig afstand is genomen, maar is hun interpretatie van vijf meter anders dan die van de spelers. Geven ze een strafbal, terwijl het hele team denkt dat een videoreferral zeker zou aangeven dat zoiets een te zware beslissing is.
Conclusie: wees mild voor de scheidsrechter. Hij of zij probeert een topwedstrijd te leiden en jullie proberen hem te (be) spelen.
Levensgevaarlijke backhands de cirkel in
Je kent het wel. Hockeyer/hockeyster krijgt de bal, zo rond de 23-meterlijn. De bal ligt voor de backhand. In principe zou de hockeybal met een harde streep richting de tweede paal kunnen gaan, waar een teamgenoot deze kan intippen. In theorie. Internationals als Robbert Kemperman en Valentin Verga zijn hier onder andere meester in.
Maar in de praktijk blijkt de geslagen backhand de cirkel in vaak het recept voor gevaar. Gevaar voor de verdedigers, die soms backhands hard over de grond door de cirkel zien zeilen, maar even zo vaak verkeerd geraakte backhands richting de parkeerplaats zien gaan, of erger nog: langs de hoofden van de verdedigers zien zeilen.
Dus: backhandassists helemaal prima. Die eindigen vaak ook in mooie goals. Maar wel eerst uitgebreid op de training oefenen, voordat je het in de praktijk brengt. Dan gaat die bal als een streep richting de tweede paal. Laag.
14 Reacties
goud
Wat een slecht stuk dit, enorm zielig gejank.
Derrick Bijker
Leuke genuanceerde bijdrage.......
vostammer
Grootste ergernis is uiteraard voor de tv kijker dat in veel hockey "stadions" de treurigheid van de accommodatie in het oog springt. Een handjevol mensen met een paraplu, een parkeerplaats, struikgewas, een blind muurtje, enzv. Het ziet er voor de objectieve kijker zaaddodend uit.
luchtisblauwgrasisgroen
Wat ontzettend suggestief om een foto van Michel van den Heuvel er bij te zetten. Het gezeik op de scheidsrechters is vaak terecht omdat het van erbarmelijk niveau is. Ik herinner me eerder dit jaar nog Bloemendaal - Kampong, waarbij Stockbroekx op weergaloze een doelpunt maakte. Afgefloten omdat het buiten de cirkel zou zijn geweest, terwijl op de video toch duidelijk was dat het er binnen was. Als Van 't Hek dit niet had afgefloten was Kampong niet naar de POs gegaan. En deze scheidsrechter is zogenaamd een van de betere die we hebben rondlopen!
eko1001
Goed dat je je een wedstrijd herinnert.
luchtisblauwgrasisgroen
Hockey.nl is niets meer dan het propaganda kanaal van de KNHB, verbaast me niets als dit soort posts eerst voor goedkeuring even langs Erik en Erik moeten.
milko
Wel evalueren na een wedstrijd op wedstrijd dag op positieve manier in veilige leeromgeving samen oplossing bedenken voor wat niet goed ging. Wetenschappelijk bewezen dat dit heel goed is om te doen op wedstrijd dag. Geeft goed gevoel iets geleerd te hebben na de wedstrijd als alles nog scherp is.
jwtrenning
En ook liever geen vuvuzela’s meer!
gregor
Punten 1 en 3 ach daar heb ik geen duidelijke mening over. Maar dat zeuren op de scheidsrechters moet echt afgelopen zijn. Je kan het niet een zijn met de scheids. Dat kan de aanvoerder en alleen de aanvoerder duidelijk maken maar kijkende ouders hieven dit echt niet te doen. Een keer een scheids afbranden betekend dat deze de.lol van fluiten ontnomen wordt. Op deze manier houden we geen scheidsrechters meer over. En zonder scheidsrechters geen wedstrijden. Respect graag.
HugoSchaedtler
Zelfs hier gaat het gezeur over scheidsrechters verder........, die snappen dus in het geheel niet de essentie van de boodschap. Treurig !
lenny-baker
Wat een arrogant stukje van hockey.nl. En dan zullen ze zichzelf wel opinierend noemen. Als coaches willen nabespreken, dan moeten ze dat kunnen doen. Dat moet niet tegengehouden worden door pers of commercie. Die zijn wel belangrijk maar niet richtinggevend.
J.H.L.Janssen
J.H.L. Wat een onzin over die onbereikbaarheid van spelers en coaches voor interviews na de wedstrijd ! Om wie gaat het nou ? Gaat het om Ziggo of om de sport ? Ik ben zelf sportpsycholoog en weet hoe belangrijk het is om na te bespreken. En dat over die backhandshots slaat ook nergens op. Hebben jullie wel verstand van (hockey)sport. Fluit op met je Ziggo. Dan maar geen samenvattingen op zondag, wat overigens een zeer mager programma is.
Willem Verbrugh
Wat dacht je van deze 3? Het moet voor de spelers en het team eerst interessanter gemaakt worden om met ziggo te praten dan gelijk te gaan na bespreken. Fouten van de arbitrage moeten op een geschikt moment na de wedstrijd bespreekbaar worden gemaakt met als doel de kwaliteit van de arbitrage te verhogen. Een snoei harde gevaarlijke hoge bal van buiten de cirkel.... wat dacht je van 5 minuten zitten of rood?
JoostS
Ook dit artikel bevestigt de jammerlijke keuze van de KNHB om de redactie van dit platform in handen te geven van 'niet professionals'. Kwaliteit heeft zo haar prijs.