Tjeerd Boven (HGC) is de nieuwe voorzitter van de HHcv, het vertegenwoordigende orgaan van de hoofdklasseclubs. Huub Arendse (Hurley) is de nieuwe penningmeester. De komende jaren zal de HHcv op een andere manier bestuurd worden, legt Boven uit.
De opvolging van onder andere Madeleine Buise – de voorzitter van het oude bestuur – had eerder moeten plaatsvinden, maar de opvolgers die het rond de zomer over zouden nemen, trokken zich op het laatste moment terug. In december werden Boven en Arendse bereid gevonden om plaats te nemen in het overkoepelend orgaan, dat de belangen van de zestien hoofdklasseclubs vertegenwoordigt. Door Buise eerder zo geduid op hockey.nl: ‘De HHcv was lang de grote-bekken-club.’
Met de overvolle hockeyagenda, de Pro League en de wens om steeds professioneler te worden, is een slagvaardige HHcv urgent. Daarom is ook besloten om de HHcv anders in te richten, zegt Boven. Vroeger had het bestuur veel verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid wordt nu gedeeld door verschillende ‘tafels’, die veelal een mandaat krijgen om over verschillende onderwerpen te beslissen.
Het duurde lang voordat er een nieuw bestuur was gevonden
De HHcv is blij dat de opvolging van het oude bestuur heeft plaatsgevonden. ‘Het voormalige bestuur, dat geweldig werk gedaan heeft, heeft er lang gezeten. Meer dan acht jaar. Een jaar geleden waren ze eigenlijk al teruggetreden. Dat is een vrij lange overgang geweest’, constateert de oud-voorzitter van HGC.
De HHcv zal twee keer per jaar samenkomen met alle clubs. Ondertussen zullen verschillende onderwerpen worden behandeld door verschillende ‘tafels’.
De verschillende nieuwe tafels van de HHcv
-Speelkalender en competitiezaken (geleid door Huub Arendse).
-Internationals. Dit gaat over Oranje, Jong Oranje. Hebben contact met de bondscoaches, technisch directeur Jeroen Bijl, Rensek van Geel en Stephan Veen, bestuursleden tophockey bij de KNHB. Wordt geleid door Pepijn Post.
-Mediazaken (Tjeerd Boven leidt deze).
-Regelgeving en arbitrage (geleid door Wibo van der Meulen Kunee).
-Financiën.
Hockey moet meer aandacht genereren
Boven (foto boven) was acht jaar voorzitter van HGC en heeft een verleden in (online) marketing. Die combinatie levert een ambitieuze voorzitter van de HHcv op, die voortvarend van slag wil gaan, maar ook de valkuilen kent van het hockeylandschap. Hij is het eens met de visie van KNHB-voorzitter Erik Cornelissen, die eerder betoogde dat hockey op zoek moet naar meer reuring en aandacht.
‘Ik weet als oud-voorzitter van HGC dat er nooit te weinig mensen zijn binnen het hockey, die mee willen denken. Denken is niet moeilijk. Maar zijn er genoeg mensen die iets willen uitvoeren? Want iedereen is druk. Dat gebrek aan concrete handjes maakt het moeilijk. Clubs zijn ook geen professionele organisaties’, ziet Boven, die vindt dat hockeyclubs nog veel te weinig met de wedstrijdbeelden, die elke week voor alle clubs gemaakt worden door HHcv partner Eyecons.
‘In essentie hebben we fantastisch goede content. Die moeten we alleen ook verschrikkelijk goed verspreiden. Er is een samenvattingsprogramma op Ziggo, maar voor een club is het ook interessant om een eigen unieke samenvatting te maken. Op maat gemaakt voor de eigen kanalen. We hebben de beelden van hele wedstrijden. We hebben alleen editors en commentatoren nodig die eigen samenvattingen maken voor de clubs.’
Sam van der Ven kijkt naar de doelgroepen
Om meer met de beelden van de Hoofdklasse te doen, onderzoekt Oranje-keeper Sam van der Ven als onderdeel van zijn afstudeerproject, wie er precies nu naar die beelden kijken. Hoe oud zijn die mensen? Hoeveel buitenlandse fans? Boven weet dat veel Argentijnen naar de goals van de Hoofdklasse kijken, vanwege de verschillende Argentijnse topspelers in Nederland.
Iedereen binnen het hockey is erbij gebaat als de clubs de beelden beter kunnen exploiteren. Dat is al jaren het doel van de HHcv en haar parner Eyecons, en dat zal met de nieuwe mensen doorgaan. ‘De digitale marketing van de content kan veel beter. Het niveau moet omhoog. Dat vergt discipline en structuur. Het vinden van capabele en goede enthousiaste mensen is bij alle clubs een groot probleem. Terwijl je zoveel leuke dingen kan doen, ook om de wedstrijden heen. Met de Mini van de week. De supporter van de week. Maar het kost veel werk om de Hoofdklasse goed te vermarkten.’
4 Reacties
robbertsmit
Als ik het goed begrijp is Boven vorig jaar vriendelijk bedankt als HGC voorzitter, en bleek prompt daarna dat aan alle (jeugd)leden een noodbijdrage moest worden opgelegd. https://hockey.nl/nieuws/hoofdklasse-heren/leden-houden-hgc-met-extra-bijdrage-van-100-000-euro-overeind. Altijd goed om te kijken naar een guerilla online marketeer die de boel opstoot in de vaart der volkeren. Maar ik zou dan niet direct denken aan een uitgerangeerde 65 plusser. Hoe dan ook: je kan lullen wat je wil hij weet toch maar mooi HGC-er Sam van der Ven kosteloos te strikken voor een of ander kul onderzoek. Even los van de persoon. Wat wil je nu eigenlijk. Met een single point camera wat goals afraffelen in 20m? En dan maar hopen dat de Maico Casella fans in Argentinië op die google advertenties gaan klikken ? Als je serieus wat wil zal je moeten omkijken naar hoe je die sport op geile wijze in beeld brengt. Met veel meer andere camera standpunten. Met ANDERE camera standpunten (o.a. veel meer achter de goal, meer super slo-mo's, laat nou eens verdorie eens die techniek, die spieren, die team dynamiek zien). Met commentatoren die de entourage durven te belagen á la vriend Brinkman. Met serieus goed commentaar die de (niet-geschoolde) kijker meevoert. Duo commentaar met daarbij een (technisch) ingewijde, zoals de Belgen/wielrenners/atleten doen (denk Ducrot en Sedoc) en die de mensen het edele spel bijbrengen. Misschien spelregels afschaffen. Als je dat allemaal niet doet, dan blijf je op het hoogste niveau lekker langs de lijn met alle papa's en mama's naar de zonen en dochters kijken. Om verontwaardigd 'stick afhouden' te roepen. Mini van de week, supporter van de week, allejezus waar hebben we het over. 'En het barbecue pakket wordt u aangeboden door neef Wiepke Boven'.
ericst29
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. De dynamiek spat niet bepaald af van de beste heer en zowel Cornelissen en Boven blinken in hun laatste bijdragen nou niet bepaald uit in revolutionaire ideeen die wel het verschil gaan maken de komende jaren. Er zullen ECHTE veranderingen doorgevoerd moeten worden en de vraag is of iemand dat uberhaupt aandurft. Die paar extra vrijwilligers waar Boven over spreekt, gaan in ieder geval het verschil niet maken. `Oude wijn in rete oude zakken`...
Mark Bouwman
Ik denk dat het goed is te vermelden dat als er iets duidelijk wordt uit bovenstaand verhaal, het is dat uit deze "grote bekkenclub" verder niemand bereid was de handschoen op te pakken. What's new?
harald-van-horn
Iets met beste stuurlui en 'opinions are like assholes - everybody's got one...' Een van de grote nadelen van social media.