In de serie ‘De impact van goud’ onderzoeken we de gevolgen van de olympische titels van de Nederlandse mannen en vrouwen. In deze aflevering: de commerciële impact. Meerdere internationals sloten na de Olympische Spelen van Parijs een nieuwe sponsordeal.
Op een foto op haar Instagram houdt international Yibbi Jansen twee flesjes omhoog van Celenes by Sweden, een relatief nieuw cosmeticamerk gespecialiseerd in natuurlijke huidverzorgingsproducten. Sinds kort is Jansen het stralende gezicht van de social mediacampagne van dit merk.
‘Voor mij is het superbelangrijk wat ik op mijn huid smeer. De producten van Celenes by Sweden zijn niet alleen natuurlijk en clean, maar ook heel fijn in gebruik! Je shopt het bij Holland & Barrett en het verschijnt vanaf deze week groot bij Kruidvat met hun eigen display’, schreef de strafcornerspecialist van het Nederlands elftal onder haar post op Instagram, twee weken geleden. Vermoedelijk publiceert ze de komende weken nog wel meer gesponsorde content van Celenes by Sweden.
![](https://hockey.nl/wp-content/uploads/2025/01/1724330844205-683x1024.jpg)
Aanvaller Duco Telgenkamp promoot de stick van Nike.
Ook Vitakruid is een nieuwe sponsor van Yibbi Jansen
Na haar negen olympische doelpunten in Parijs is Jansen één van de internationals die op commercieel gebied het best in de markt ligt. Haar aantal volgers op Instagram verdubbelde in slechts een paar weken tijd naar bijna 100.000, het hoogste aantal van alle huidige Nederlandse internationals. Haar groeiende populariteit vertaalde zich onlangs naar een tweede sponsordeal: Jansen is de nieuwe ‘ambassadrice’ van de sportlijn van Vitakruid, een ontwikkelaar van voedingssupplementen. De Wereldspeelster van 2024 is dus niet alleen een sporter, maar ook een ondernemer die gestaag bouwt aan haar commerciële imperiumpje.
Ook andere internationals sloten het afgelopen jaar nieuwe sponsordeals. De één lucratiever dan de ander. Aanvaller Duco Telgenkamp is de allereerste hockeyer in Nederland die volledig wordt gesponsord door Nike. In de afgelopen maanden deelde hij op Instagram post na post, waarin hij het nieuwste product van Nike onder de aandacht bracht: de Nike hockeystick. Aanvaller Koen Bijen verruilde zijn stickmerk Princess voor JDH Europe, dat ook een deal sloot met internationals Marijn Veen en Terrance Pieters.
Maria Verschoor postte sinds de Olympische Spelen twee keer een foto met een flesje HiPRO, een proteïnedrank. ‘Met @hipro.nederland vul ik m’n eiwitten aan en het helpt mijn spieren sneller te herstellen’, schreef ze daar bijvoorbeeld bij.
Dit bericht op Instagram bekijken
‘Hockey is in Nederland een kleinere markt dan voetbal, maar daarin zien wij juist kansen’
Een olympische medaille vergroot de zichtbaarheid en versterkt het imago van een speler, vertelt Marlies Ezechiels, oprichter van managementbureau Athletes United. Zij begeleidt olympisch kampioenen Thierry Brinkman, Felice Albers, Jip Janssen en Anne Veenendaal. ‘Een olympische medaille vertelt een krachtig verhaal en vormt een stevige basis voor het aangaan van commerciële samenwerkingen. Hockey is in Nederland een kleinere markt dan voetbal, maar daarin zien wij juist kansen om merken te verbinden met authentieke, inspirerende sporters.’
Geen hockeyer komt in de buurt bij het bereik van Nederlandse sportinfluencers zoals schaatster Jutta Leerdam (vijf miljoen volgers op Instagram), atlete Lieke Klaver (970.000 volgers) en schaatsster Suzanne Schulting (929.000 volgers). Ezechiels: ‘Maar hockeyers beschikken over een loyale en betrokken achterban, met een hoge mate van engagement. Dat maakt hen zeer waardevol voor merken die op zoek zijn naar echte connecties met hun doelgroep. Door proactief te zijn, strategisch te netwerken en unieke, authentieke content te creëren, kunnen spelers zich ontwikkelen tot onderscheidende ambassadeurs.’
![](https://hockey.nl/wp-content/uploads/2025/01/Pirmin-Blaak-JustRussel.jpg)
Keeper Pirmin Blaak is ‘ambassadeur’ van Just Russel, producent van honden- en kattenvoer.
Gesponsorde content: van 250 tot 4000 euro
Om de kans op een nieuwe sponsordeal te vergroten, zijn meerdere internationals bijvoorbeeld aangesloten bij websites als LinkPizza, een digitale marktplaats waar influencers zichzelf kunnen aanbieden aan potentiële adverteerders. Bedragen die de spelers hier vragen voor het publiceren van gesponsorde content op hun sociale media, zijn openbaar.
Keepster Josine Koning, met 8500 volgers, is ingedeeld als nano-influencer, één van de kleinste categorieën. Zij biedt adverteerders aan om gesponsorde content op haar Instagram te publiceren voor maximaal 250 euro per post.
Aanvallers Koen Bijen (12.000 volgers) en Thijs van Dam (18.000 volgers) zijn ingedeeld als micro-influencers, een categorie hoger. Zij vragen tussen de 1000 en 2000 euro. Pien Sanders (37.000 volgers) vraagt 2000 tot 3000 euro voor gesponsorde content op haar Instagram. Voor een Story, die na 24 uur verdwijnt, rekent ze 500 tot 1000 euro.
Yibbi Jansen (bijna 100.000 volgers) is niet aangesloten bij dit platform, maar andere succesvolle Nederlandse sportinfluencers met een vergelijkbaar bereik vragen 4000 euro voor een post. Minimaal.
Dit geeft een inkijkje in de bedragen die worden betaald voor gesponsorde content. Met daarbij twee kanttekeningen: een groot deel van de internationals publiceert slechts sporadisch gesponsorde content, én langlopende sponsordeals omvatten vaak meer dan alleen publiceren van gesponsorde posts.
Dit bericht op Instagram bekijken
Duidelijk is in ieder geval dat Jansen, via haar managementbureau Double M, zelf het roer in handen heeft genomen om haar sponsordeal met Celenes by Sweden te realiseren. ‘Minder dan een jaar geleden begon de samenwerking tussen Double M en Yibbi, waarbij zij de wens uitsprak om zich te verbinden aan een natuurlijk cosmeticamerk dat bij haar past’, schreef haar manager Joeri van Thiel onlangs op LinkedIn. ‘Dat we dit op een organische manier hebben kunnen realiseren, maakt me enorm trots.’
Wat vind jij? Praat mee...
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.