Olympiërs klussen bij met clinics: ‘Maar het is geen goudmijn’

In de serie ‘De impact van goud’ onderzoeken we de gevolgen van de olympische titels van de Nederlandse mannen en vrouwen. Deze aflevering: internationals genereren wat extra inkomsten met het geven van clinics. ‘Olympisch goud vergroot de motivatie van deelnemers om zich in te schrijven.’ 

Tijdens de afgelopen herfstvakantie bleek het OranjeKeepersKamp weer een schot in de roos. Meer dan tachtig jonge keepers – niet alleen uit Nederland, maar ook uit België en Duitsland – trokken als een zwerm bijen naar dit driedaagse evenement. De trainers met wie ze oog in oog stonden: hun olympische helden Pirmin Blaak en Anne Veenendaal.

Deze twee olympisch kampioenen zijn lang niet de enige internationals die bijklussen met het geven van clinics. Maar wat voor wereld schuilt hier eigenlijk achter? Hoe vaak stappen internationals het trainingsveld op om jong talent te begeleiden? Heeft de glans van hun olympisch goud in Parijs de vraag naar hun clinics vergroot? En: is het lucratief?

De terugblik die Hockeykampen.nl maakte op een clinic die werd gegeven door Felice Albers.

Deelnemen aan de Jip Janssen Sleep Academy kost 565 euro

Internationals die clinics geven, kunnen grofweg in drie categorieën worden ingedeeld. De eerste groep: spelers die optreden als gasttrainer bij door clubs georganiseerde clinics. Dit gebeurt meestal tijdens schoolvakanties, wanneer er door heel Nederland één- of meerdaagse kampen worden opgezet voor jonge, enthousiaste hockeyers. Om de aantrekkingskracht van deze kampen te vergroten, worden de internationals vaak als de blikvangers op posters en promotiemateriaal gezet.

Om hun kansen op het geven van clinics te vergroten, zijn sommige internationals aangesloten bij organisaties die gespecialiseerd zijn in het organiseren van hiervan. Felice Albers en Floris Wortelboer zijn bijvoorbeeld te boeken via Hockeykampen.nl, een platform dat dit soort evenementen door heel Nederland aanbiedt. Andere spelers werken samen met platformen zoals Sportways en BP College. Dankzij boekingen via deze organisaties kunnen internationals met een beetje geluk niet één, maar meerdere clubs op een dag afgaan. Op woensdag 28 augustus, drie weken na de olympische finale, gaf Floris Wortelboer bijvoorbeeld eerst een clinic op Bloemendaal en later diezelfde dag op Hilversum.

De tweede categorie bestaat uit internationals die zich richten op individuele training, vaak vanwege hun specifieke specialisme. Een bekend voorbeeld is strafcornerspecialist Jip Janssen. In samenwerking met hockeyschool ONFIRE richtte hij de Jip Janssen Sleep Academy op: een serie trainingen waarin jonge spelers leren om hun strafcorner te perfectioneren. Acht woensdagmiddagen stond Janssen afgelopen najaar op het veld van AMHC FIT om jonge talenten de fijne kneepjes van de sleeppush bij te brengen. De prijs voor dit blok van acht trainingen? 565 euro. Met ruimte voor maximaal twintig kinderen per sessie.

Het affiche van de Jip Janssen Sleep Academy van afgelopen najaar.

‘Zes tot twintig clinics per jaar’

‘Sommige internationals geven zo’n zes clinics per jaar. Bij anderen, zoals zij die hun eigen clinics hebben, kan dit aantal oplopen tot wel twintig per jaar’, vertelt Marlies Ezechiels van managementbureau Athlethes United. Zij begeleidt Parijs-gangers Thierry Brinkman, Felice Albers, Jip Janssen en Anne Veenendaal.

Hoewel het geven van clinics voor de meeste internationals ‘geen goudmijn’ is, ziet Ezechiels het zeker als een waardevolle bijverdienste. ‘De inkomsten zijn een welkome aanvulling, maar vormen geen vervanging voor een volledig salaris. Het olympisch goud van onze sporters verhoogt de belangstelling voor hun clinics, maar het leidt niet direct tot een verdubbeling van de aanvragen.’ Daarbij is er niet het hele jaar tijd voor clinics, merkt ze op. ‘Het aantal clinics per seizoen is beperkt door hun drukke schema.’

De poster van het OranjeKeepersKamp afgelopen oktober op Oranje-Rood, met de olympische helden Pirmin Blaak en Anne Veenendaal.

Het OranjeKeepersKamp met Blaak en Veenendaal kostte 425 euro per kind

De internationals die nog een stap verder willen gaan dan het geven van een eigen clinic, behoren tot de derde categorie: de ondernemers. Een bekend voorbeeld is keeper Pirmin Blaak. Hij is medeoprichter van GoalieWorks, een toonaangevend bedrijf in de wereld van keeperstrainingen. Het biedt regionale keeperstrainingen aan en is inmiddels wekelijks actief op meer dan tien locaties door heel Nederland. Elke week wordt daar de techniek aangescherpt van bijna achthonderd keepers. Een deel van de deelnemers meldt zich zelf aan, terwijl anderen via hun club in aanraking komen met de trainingen. GoalieWorks heeft samenwerkingsverbanden met clubs in het hele land die de keeperstrainingen aan hen uitbesteden.

Daarnaast organiseert GoalieWorks diverse kampen, waaronder het OranjeKeepersKamp. Tijdens de herfstvakantie kwamen tachtig deelnemers samen voor een intensief programma van maandagochtend 09:30 uur tot woensdagmiddag 17:00 uur, op één van de twee locaties: Forcial in Rockanje of Oranje-Rood in Eindhoven. De kosten voor deelname? 425 euro per kind. Inclusief maaltijden, overnachtingen en de begeleiding van meerdere ervaren keeperstrainers, waaronder olympische helden Pirmin Blaak en Anne Veenendaal. Hun aanwezigheid had op de leergierige kinderen natuurlijk een enorme aantrekkingskracht.

‘Dé kans op een handtekening of een foto’

Wat dat laatste betreft is de impact van goud het grootst, zegt Ezechiels. ‘De aanwezigheid van een olympisch kampioen op een clinic of kamp heeft een enorme aantrekkingskracht op deelnemers. Het geeft jonge hockeyers niet alleen de kans om direct van een olympische kampioen te leren, maar ook om bijvoorbeeld een handtekening te bemachtigen of samen op de foto te gaan.’

Ezechiels: ‘Clinics en kampen zijn veel meer dan alleen technische trainingen. Het zijn momenten waarop jong talent wordt geïnspireerd door de verhalen, ervaringen en adviezen van hun helden. Of het nu gaat om het perfectioneren van een techniek of het ontwikkelen van algemene vaardigheden, deze sessies zijn een onmisbare schakel in het versterken van de populariteit van de hockeysport in Nederland én de helden daarvan.’

Lees uit deze serie ook:


Wat vind jij? Praat mee...