In de serie ‘De impact van goud’ besteden we aandacht aan de gevolgen van het winnen van een olympische titel. Deze keer: Oranje-internationals trekken het land door voor het geven van goedbetaalde presentaties in het bedrijfsleven. ‘De weg naar de top is een verhaal dat inspireert.’
Voor een volle zaal liet keeper Pirmin Blaak zich onlangs ondervragen door Anouk de Jongh, operationeel specialist bij de Nationale Politie. Op uitnodiging van de politie Lek & Merwede was Blaak te gast op de ‘leiderschapsdag Zuid-Holland-Zuid’, waar hij het korps een kijkje gaf in zijn inspirerende weg naar olympisch goud. ‘Een mooi interview gehad over teambuilding, oog voor het individu in de organisatie en de overlap tussen het bedrijfsleven en topsport’, schreef de voormalig doelman van het Nederlands elftal op zijn LinkedIn-pagina.
Blaak is lang niet de enige international die na het winnen van olympisch goud in Parijs één of meerdere keren het podium beklom voor het geven van een lezing. Op Instagram deelden Yibbi Jansen en Renée van Laarhoven beelden van een presentatie die ze hadden verzorgd voor Forvis Mazars, een groot accountantskantoor. Aanvaller Thijs van Dam was de hoofdspreker op de thema-avond ‘Sportvisie’ van de gemeente Wassenaar. Paul van Ass ging voor 800 man in het theater in Leusden in gesprek met voormalig wielerploegleider Merijn Zeeman en zwemcoach Jacco Verhaeren. Kortom, het lezingencircuit kan voor olympisch kampioenen interessant zijn om wat bij te verdienen.
Sommige atleten geven één keer per maand een presentatie. Anderen één keer per jaar. Marlies Ezechiels van managementbureau Athletes United.
‘Olympisch goud zorgt ervoor dat de aantrekkingskracht van spelers voor het geven van een presentatie aanzienlijk toeneemt’, zegt Marlies Ezechiels van managementbureau Athletes United. Zij behartigt de belangen van meerdere Nederlandse topsporters, onder wie olympisch kampioenen Thierry Brinkman, Felice Albers, Jip Janssen en Anne Veenendaal.
‘Sommige atleten geven één keer per maand een presentatie. Anderen één keer per jaar. Ze delen hun verhalen over doorzettingsvermogen, leiderschap en tegenslagen, waarmee ze bedrijven kunnen motiveren en nieuwe inzichten kunnen bieden. De weg naar de top – met al zijn hobbels – is een verhaal dat inspireert.’
2500 tot 3500 euro
Dat er met het geven van presentaties een leuk zakcentje valt te verdienen, bewijzen meerdere oud-internationals. Teun de Nooijer, Joyce Sombroek, Fatima Moreira de Melo, Dennis Warmerdam en Jeroen Hertzberger bijvoorbeeld: stuk voor stuk zijn ze te boeken via de websites van zogenoemde sprekersbureaus. Eén van de meest succesvolle voorbeelden van een olympisch hockeykampioen die het hele land door trekt voor het geven van presentaties, is voormalig topspits Kim Lammers (203 interlands, 123 doelpunten). Zij was erbij in 2012, toen Oranje olympisch goud won in Londen. Via vrijwel alle belangrijke sprekersbureaus is zij in te huren voor een lezing.
In haar korte biografie op HetSprekersbureau.nl wordt haar presentatie als volgt aangeprezen: ‘In haar lezing neemt ze je mee in een overtuigend betoog over hoe je meer uit je zelf kunt halen en hoe jij kunt bijdragen aan het groepsproces om samen het hoogst haalbare te bereiken’. Als prijsindicatie wordt het bedrag genoemd van 2500 tot 3500 euro. Voor een lezing van 45 tot 60 minuten, waarbij de tijdsduur altijd in overleg gaat.
Om te kunnen slagen in het lezingencircuit, moet je verhaal breder zijn dan enkel een terugblik op de Olympische Spelen Oud-bondscoach Marc Lammers, een veel geboekt spreker
Zo’n stevige voet aan de grond in het lezingencircuit als Kim Lammers heeft, is niet voor elke olympisch kampioen weggelegd. ‘Winnaars van een gouden medaille denken vaak: nu kan ik de kost verdienen met het geven van presentaties. Maar zo werkt het niet’, zegt oud-bondscoach Marc Lammers, die overigens geen familie is van Kim. Hij won in 2008 in Beijing met de Nederlandse vrouwen olympisch goud. Later maakte hij naam als spreker in het bedrijfsleven. Tientallen bedrijven bezocht hij voor het geven van een presentatie. Naar eigen zeggen klopten meerdere olympisch hockeykampioenen, uit Londen, Tokio en Parijs, bij hem aan voor tips.
Marc Lammers (tariefindicatie: 2500 tot 5000 euro): ‘Om te kunnen slagen in het lezingencircuit, moet je verhaal breder zijn dan enkel een terugblik op de Olympische Spelen. Geen bedrijf zit te wachten op een presensatie die alleen maar gaat over hockey. Wat bedrijven willen horen, is een vertaling naar de werkvloer. Hoe verbind je mensen met elkaar? Hoe creëer je een performanceklimaat? Hoe motiveer je je personeel vijf procent méér dan de concurrentie? Bedrijven aan wie je een presentatie geeft, moeten na afloop bij wijze van spreken zeggen: morgen om negen uur gaan we het helemaal anders doen.’
Precies de juiste snaar bij je publiek raken, heeft lang niet elke olympisch kampioen in de vingers, stelt Lammers. ‘Het geven van presentaties moet bij je passen. Je moet jezelf comfortabel voelen op een podium en kunnen spreken voor een groep. Je moet je verhaal op een natuurlijke manier over kunnen brengen’, zegt Lammers, die zelf allerlei leiderschapstrainingen heeft gevolgd om de vertaling naar de werkvloer te kunnen maken. ‘Kim Lammers heeft dat ook gedaan. Zij weet waar ze over praat.’
Thierry Brinkman is te boeken met zijn vader Jacques
Dat neemt niet weg dat er kansen liggen voor de hockeyers die olympisch kampioen werden in Parijs. Aanvragen voor presentaties komen meestal binnen via hun managementbureau, of rechtstreeks via de speler zelf. Een praatje voor de businessclub kan al leiden tot de eerste serieuze boekingen. Thijs van Dam zet zichzelf in de etalage via het boekingskantoor DeSpreker.nl (tariefindicatie: 1250 tot 2000 euro). Thierry Brinkman heeft een duo-presentatie ontwikkeld met zijn vader Jacques, die als speler twee keer olympisch goud won. Hun recept: een blik op hoe topsport door generaties heen is geëvolueerd.
Er zijn ook hockeyers die worden gevraagd om presentaties te geven aan het bedrijf waarvoor ze al werken. Jip Janssen werkt als consultant bij Deloitte. Felice Albers is talentcoach bij Eiffel. ‘Dit geeft een extra dimensie aan hun presentaties’, zegt hun manager Marlies Ezechiels. ‘Ze begrijpen de taal en de uitdagingen van het bedrijf beter dan iemand die eenmalig een presentatie komt geven. Dat maakt hun verhalen nog geloofwaardiger en praktischer toepasbaar voor het publiek.’
Ezechiels: ‘Een mooi voorbeeld is Nike-atleet Lidewij Welten. Zij gaf een presentatie tijdens een interne Europese marketingbijeenkomst van Nike, in Parijs. Haar langdurige samenwerking met het merk zorgde ervoor dat haar verhaal authentiek was en extra impact had. Dat geldt ook voor de presentaties van Anne Veenendaal en Robbert Kemperman binnen Red Bull.’
‘Slechts een klein deel redt het’
Uiteindelijk is het de hockeyer zelf die bepaalt of diens carrière in het lezingencircuit een lang leven is beschoren, zegt Marc Lammers. ‘Om het niveau van Kim Lammers te bereiken, moet je in jezelf investeren. Het merendeel van de gouden medaillewinnaars stopt uiteindelijk weer met het geven van presentaties. Slechts een klein deel redt het.’
Ideeën voor deze serie? Mail naar redactie@hockey.nl.
Wat vind jij? Praat mee...
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.