Dat Colette de Beaumont naast hockeyen en trade marketing voor bedden van Auping ooit nog iets voor de overheid zou doen, had de hockeyster van MOP nooit kunnen bedenken. Auping produceert in opdracht van de overheid vier miljoen medische mond-neusmaskers. De 29-jarige speelster geeft een kijkje in de keuken bij de beddengigant uit Deventer. ‘Wat we doen past bij ons familiebedrijf.’
Het idee om mond-neusmaskers te maken speelde bij Auping al achter de schermen. ‘In de media was volop aandacht over het tekort aan mondkapjes in Nederland en Europa. Bij Auping ontstond daardoor de gedachte om mondkapjes te gaan produceren om daarmee mogelijk te kunnen voorzien in de lokale behoefte in bijvoorbeeld het Deventer Ziekenhuis, de huisartsencoöperatie of zorginstellingen.’
Gecertificeerd mond-neusmasker
Op het moment dat de beddenfabrikant dit wilde gaan onderzoeken belde Panton – een ontwerpstudio voor de zorg uit Deventer, zo legt De Beaumont uit. ‘Die samenwerking, en met medewerking van enkele erkende landelijke experts op het gebied van medische technologie uit het netwerk van Panton, heeft geleid tot de ontwikkeling van dit medische Covid-19-masker.’
De mond-neusmaskers van Auping zijn getest door erkende testinstituten. Daarnaast heeft het mondkapje het FFP2-testcertificaat behaald en een belangrijke CE-normering. FFP staat voor Filtering Facepiece Particle, ofwel een gezichtsmasker dat deeltjes filtert. Hoe hoger het getal (tot aan 3), hoe meer bescherming het masker biedt. FFP2-maskers worden geadviseerd voor zorgprofessionals ter bescherming bij contact met coronapatiënten.
Niet wachten op machines
Medio april is Auping gestart met handmatige productie. ‘We hebben een aparte, schone productieruimte ingericht die voldoet aan alle richtlijnen en we wilden niet wachten totdat de machines er waren. Het virus stopt niet zomaar, daarom zijn we eerst met tien naaitafels met de hand begonnen. Onze medewerkers zijn speciaal opgeleid om het mond-neusmasker te maken.’
Om te kunnen opschalen naar volumeproductie is Auping begin mei gestart met machinale productie. ‘Zo kunnen we een half miljoen maskers per week te maken.’
‘Kenner’ met tips
De Beaumont reageert voldaan op het initiatief van haar werkgever. ‘Het is heel mooi om de inzet en toewijding van mijn collega’s te zien en dat we samen een bijdrage kunnen leveren aan het gevecht tegen het virus. Ik ben trots op ons bedrijf en mijn collega’s die dit tot stand hebben weten te brengen.’
Bij het LCH zijn de eerste FFP2 mondmaskers van de gezamenlijke productie van DSM, Auping en AFPRO binnengekomen. Samen met de luchtbrug uit China en hergebruik komt er zo een structurele stroom van miljoenen mondmaskers per week op gang. Geweldig nieuws voor iedereen in de zorg! pic.twitter.com/QYspgD2RX5
— Martin van Rijn (@mjrijn) April 28, 2020
Vanaf komende maandag is het dragen van mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer. Hoewel het mond-neusmasker van Auping geen consumentenproduct is en uitsluitend bedoeld voor de zorg, heeft de voorstopper van MOP als ‘kenner’ nog wel een aantal tips die zouden kunnen helpen met het op- en afdoen van een mondkapje. ‘Het is belangrijk om goed je handen te wassen voordat je het mondkapje op zet. Gebruik alleen de touwtjes of elastiekjes van het mondkapje om het op je hoofd te zetten. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het goed aansluit op je gezicht en dat het je neus, mond en kin bedekt. Het afdoen van het mondkapje doe je weer alleen door de touwtjes of de elastiekjes aan te raken. Was je handen opnieuw nadat je het mondkapje hebt afgedaan.’
10 Reacties
Eelco Houwink
Wat heb je toch een brede interesse. Deze industrie maakt de hockeystickcurve waar - probeer er daar nog eens een paar van te verzinnen...
hockey12345
Ga lekker golfen chaggi boy
hockey12345
En dan heb ik het tegen Rick, want die is zo cool om wel zijn naam te gebruiken
HCMenzino
Dat ze Hockey12345 nog niet van dit forum hebben verbannen is voor mij een raadsel. Deze persoon heeft er zijn hobby van gemaakt om iedereen met relevante input af te zeiken. Dat terwijl hij zelf inhoudelijk nog nooit iets zinnigs heeft toegevoegd op deze site. Erg sneu. @Rick..ik ben het met je eens...die Auping reclame had wat mij betreft ook achterwege mogen blijven. Een matras van de Ikea ligt trouwens ook heerlijk ;) Alleen maken ze daar helaas nog geen mondkapjes
hockey12345
Deze persoon is een beetje klaar met al die 50+’ers die echt geen idee hebben hoe het moderne hockey in elkaar zit. Alleen al al die zeikerds die wilden dat we het komende jaar niet gingen hockeyen, als je dat wil, ben je geen hockeyer. Alle mensen die 20 jaar geleden ooit gehockeyd hebben moeten lekker commentaar geven op de Nrc. Challas
osho
Een Ikea matras matras kan ook auping zijn :) En dan maak je ook reclame. Beter: een ‘beddengigant’ of ‘beddenbedrijf’.
asjemenou
Je hoeft uiteraard artikel niet te lezen als het evident een gesponsord artikel is en tegen je zin.
HCMenzino
helaas kom je daar pas achter als je het artikel al hebt gelezen...
HCMenzino
dank je Hockey 12345....hierbij bevestig je nogmaals mijn bovenstaande bericht... veel geschreeuw, weinig inhoud.