Met de start van het nieuwe Hoofdklasseseizoen begint ook de tweede jaargang van Viaplay als hofleverancier van live hockey uit de Nederlandse topcompetitie. De streamingsdienst zendt ook dit seizoen alle 264 reguliere competitiewedstrijden en de play-offs in de Tulp Hoofdklassen uit. Aan de vooravond van een nieuw seizoen spreken we met Marco Zwaneveld, Head of Sport van Viaplay Nederland.
Het seizoen 2022-2023 was het eerste seizoen waarbij alle duels in de Hoofdklasse live te zien waren bij Viaplay. Hoe kijk jij terug op dat jaar?
Marco Zwaneveld: ‘Het was echt een rollercoaster. Pas een maand voordat de competitie begon, viel definitief het besluit dat we bij Viaplay twaalf hockeywedstrijden per weekend live gingen uitzenden. Dat was nog nooit eerder gebeurd. En de competitiestart viel ook nog eens samen met de Formule 1 in Zandvoort en heel veel wedstrijden in de Premier League en Bundesliga. Behoorlijk enerverend allemaal.’
Het grote voordeel voor dit seizoen is dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.
‘Klopt. Vorig seizoen kregen alle clubs ons voor het eerst op bezoek. Er moesten langs de velden camerastellages worden gebouwd met commentaarposities. We hadden te maken met zaken als internetverbindingen en stroomvoorziening. Alles was toen nieuw, nu is het gemakkelijker. Al ontstaan er altijd problemen die je tijdens een uitzending moet oplossen. Regiewagens die vaststaan in de file, watersproeiers in combinatie met een draaiende wind, stroomstoringen. Van dat soort problemen léven we in de tv-wereld.’
Welke veranderingen kunnen we dit seizoen verwachten ten opzichte van vorig seizoen?
‘We zijn meer bij de dubbels aanwezig dan vorig seizoen. Rond die wedstrijden pakken we uit met vijf camera’s, een presentator en analisten. Teun de Nooijer blijft als analist aan ons verbonden, maar zal zich alleen bemoeien met de Hoofdklasse Heren omdat hij nu coach is van de vrouwen van Amsterdam. Verder hebben we Ellen Hoog weer als analist en hebben we ook Kim Lammers gestrikt. Taeke Taekema en Macey de Ruiter schuiven ook weer regelmatig aan. Net als vorig jaar blijven Noa Vahle en Anne-Greet Haars de uitzendingen presenteren.’
We hebben ook begrepen dat jullie geen gebruik meer maken van co-commentatoren. Waarom niet?
‘Dat was vorig seizoen min of meer een noodoplossing. Commentatoren liggen niet voor het oprapen en zo konden we de minder ervaren mensen ontlasten. Bij de kleinere wedstrijden schoof er vaak een oud-speler aan, om zo de druk te verdelen. Dat vinden we dit seizoen niet meer nodig. De commentatoren hebben inmiddels aardig wat ervaring opgedaan. Ook voor hen wordt zo’n tweede seizoen gemakkelijker.’
Is de hockeysport al groot en interessant genoeg om extra content als documentaires of spelersportretten te produceren?
‘Daar willen we stappen in zetten. We gaan dit seizoen meer energie steken in het goed neerzetten van spelers. We denken er bijvoorbeeld aan om een hockeyer vóór een wedstrijd apart te interviewen, ergens op het veld of in het clubhuis. Die beelden kunnen dan tijdens de voorbeschouwing worden getoond. Ook willen we vaker clubiconen laten aanschuiven als we bij een club op bezoek zijn. We moeten steeds meer toe naar het creëren van helden in het hockey, die ook bekendheid krijgen buiten de hockeywereld. Daar spelen wij een rol in, maar ook de media, de clubs en de spelers zelf.’
Je sprak een paar maanden geleden de hoop uit om de hockeywedstrijden in het nieuwe seizoen meer naar de vrijdag en maandag te kunnen verplaatsen. Ben je tevreden over het speelschema dat uit de computer is gerold?
‘Er zit aardig wat spreiding in. Er zijn in totaal twee speelronden op donderdag en vijf op vrijdag. Het is ons erom te doen zoveel mogelijk mensen de kans te geven naar het hockey te kijken. De sport verdient die maximale aandacht. Ik weet dat we met wedstrijden op andere dagen dan zaterdag of zondag tegen heilige huisjes schoppen. De meeste mensen houden niet van verandering, dat herken ik ook bij mezelf. Maar het is wel noodzakelijk. Als meer mensen de kans krijgen van hockey te genieten, dan kan de sport verder groeien.’
Hoe wordt bepaald naar welke wedstrijden jullie gaan voor de uitzendingen met uitgebreide voor- en nabeschouwing?
‘Dat hangt met veel zaken samen. Uiteraard speelt de actualiteit en de stand van zaken in de Hoofdklasse een rol. Maar ook de combinatie met andere evenementen in een weekend is daarvan afhankelijk. Je kunt je voorstellen dat het weinig nut heeft op zondag groots uit te pakken bij een hockeywedstrijd als er ook Ajax-Feyenoord, een Formule 1-race en bijvoorbeeld een WK atletiek op het programma staat.’
Als beursgenoteerd bedrijf doet Viaplay geen uitspraken over het huidige aantal abonnees. Kun je ons wel een inkijkje geven in hoe goed het Nederlandse hockey wordt bekeken?
Lachend: ‘Nee, dat kan ik niet. Over die zaken doen we geen mededelingen.’
Deze zomer kwam er alarmerend nieuws rond Viaplay, dat zijn financiële doelen mogelijk niet zou halen. Er was in de media zelfs sprake van dat de stekker uit Viaplay Nederland zou gaan. Hoe reëel was die dreiging?
‘Viaplay is een groot bedrijf. Het is niet aan mij om daar iets over te zeggen. Er is deze zomer veel geroepen en geschreven, maar lang niet alles is waar. Er waren veel ongefundeerde meningen. Daar kan ik niks mee. Ik steek liever mijn energie in mijn taak om zoveel mogelijk mensen van sport te laten genieten. Het enige zinvolle wat ik erover kan zeggen is dat de Nederlandse tak van Viaplay er gewoon goed voor staat.’
Tot slot, wat was jouw hockeyhoogtepunt van het afgelopen seizoen?
‘Ik kan enorm genieten van het publiek bij het hockey. Ik vind het prachtig dat je bij wedstrijden in de Hoofdklasse mensen met hun hondje langs de lijn ziet staan. Dat is toch schitterend? Maar ook de geweldige apotheose bij de finale van de play-offs tussen de mannen van Bloemendaal en Pinoké staat me bij, met al die supporters op de tribunes. Daar kwam alles samen wat het hockey zo boeiend maakt: de dynamiek, emotie, beleving, passie én mooie verhalen. Die momenten blijven je bij, worden opgeslagen in het collectieve geheugen. Uiteindelijk helpt dat ook om het hockey naar een hoger niveau te tillen.’
1 Reactie
ArjenEssink
Beste viaplay commentaar toen anne venendaal met hond als toeschouwer in beeld werd gebracht in de pauze bij hdm-kampong: "deze mevrouw heeft haar hond lekker meegenomen naar het hockey veld" tja dat was als kijker wel een stukje vermaak. 🤨😉😘