De hockey.nl app krijgt rond 20 september een vernieuwde fluittoolkit. Met daarin diverse nieuwe features waaronder ook de aanpassing van de speelduur naar 4 x 17,5 minuten, die vanaf komend seizoen voor alle teams (behalve jongste jeugd) verplicht is. In de verbeterde app zijn ook de nieuwe wedstrijdreglementen zichtbaar.
Bij de update wordt de fluittoolkit direct gekoppeld aan het Digitaal Wedstrijdformulier (DWF). Daarmee wordt alle informatie die je tijdens de wedstrijd bijhoudt in de fluittoolkit direct in het DWF gezet, zodat je het formulier na afloop alleen nog hoeft te controleren en kunt bevestigen.
Voor we voor alle gebruikers live gaan, willen we app en zeker de vernieuwde fluitkoolkit grondig testen. Daarvoor willen we de eerste weekenden van de nieuwe competitie gebruiken. Al eerder deden we een oproep voor testers. Aanmelden kan nog steeds.
Aanpassen speelduur
Het is dus nog even wachten op de vernieuwde fluittoolkit, maar tot die tijd kun je zelf de tijdsduur van de helften eenvoudig aanpassen. We leggen je hieronder graag uit hoe dit in zijn werk gaat:
4 kwarten: geen extra drinkpauzes meer
Met de komst van de vier kwarten (let op! Nationaal 4 x 17,5 min en alleen internationaal 4 x 15 min) is het door de KNHB ook niet meer toegestaan om bij die wedstrijden extra drinkpauzes vanwege warm weer in te gelasten. Tussen het eerste en tweede kwart én derde en vierde kwart hebben de spelers een pauze van twee minuten, waarin ze bij warm weer ook extra kunnen drinken. Tussen het tweede en derde kwart is de rust maximaal vijf minuten. Een uitzondering geldt als in de pauze moet worden gesproeid. Dan bepaalt het sproeiprogramma de lengte van de rust.
Bij wedstrijden van de Jongste Jeugd kan de spelbegeleider in overleg met de coaches altijd besluiten extra drinkpauzes in te gelasten.
Overige spelregelwijziging
Behalve de vier kwarten gelden komend seizoen nog meer spelregelwijzigingen. Zo verdwijnt de vliegende keeper en is er een nieuwe vijf meter regel bij het nemen van een vrije slag binnen vijf meter van de cirkel.
Kijk voor een overzicht van alle spelregelwijzigingen op KNHB.nl.
5 Reacties
adrievandeparel
Voor de aanvallende teams die volop kansen aan het creëren zijn is het nadelig steeds die 2 minuten pauze tussen 1e en 2e kwart en tussen 3e en 4e kwart. Aan het eind van de competitie zou er opnieuw beoordeeld moeten worden of dit gecontinueerd gaat worden.
circlestorm69
Wel jammer dat vandaag de eerste competitie dag was en de update nog niet werkend was. Maar goed je kon hem uiteraard op 35 minuten instellen en zelf even opletten bij de 17.5 minuten.
Folmer
Als je dan toch met een app op de telefoon bezig bent, kun je voor het bijhouden van de tijd beter een interval timer gebruiken. Een goede kun je zo instellen dat de timing van de pauzes meteen start zodra het kwart is afgelopen. Op die manier heb je geen kans op uitlopen. Met de coaches afspreken dat je echt op tijd start en 30 seconden voor het einde van de rust even waarschuwen dat iedereen op zijn plek moet gaan staan.
coachdevries
Naast de 7 inmiddels 'bekende' wijzigingen in de regels, is er ook een zeer vreemde aanpassing in de omgang met gevaarlijk spel! Hier lees ik vreemd genoeg niets over op hockey.nl en/of de website van de KNHB. Het lijkt me dat dit, 2 weken na dat de eerste competitiewedstrijden hebben plaatsgevonden, wel een keer naar buiten zou moeten worden gebracht..!?
berendbroerse
Beste Coachdevries, wat is er voor wijziging in de omgang met gevaarlijk spel?