ABN AMRO wijzigt harde eis: geen 50/50-verdeling tophockeybudget meer

In de serie ‘Salariskloof’ onderzoeken we hoe scheef de verhoudingen zijn in de salarissen in het mannen- en vrouwenhockey. In deze aflevering: ABN AMRO kondigde in 2023 aan dat clubs die zij sponsoren hun tophockeybudget binnen twee jaar fifty-fifty moesten verdelen over mannen- en vrouwenteams. Nu wijzigt de bank die eis, naar een zogenoemd uniform salariswaarderingssysteem.

Vrijdag 31 maart, 2023. Op hockey.nl verschijnt een artikel met de kop: ‘ABN AMRO houdt vast aan eis: gelijke geldverdeling, anders geen sponsoring’. De boodschap is duidelijk: hoofdklasseclubs die door de bank worden gesponsord, moeten vanaf 2025 hun tophockeybegroting fifty-fifty verdelen tussen mannen- en vrouwenteams. Doen ze dat niet, dan sluit ABN AMRO geen nieuwe sponsorovereenkomst met hen. Een beslissing die veel losmaakt binnen de hockeywereld.

Die harde eis zou vanaf komend seizoen ingaan. Maar nu, twee jaar later, kiest ABN AMRO toch voor een andere koers. De bank laat de eerdere voorwaarde los: gelijke verdeling is niet langer een vereiste. Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations, legt uit waarom die keuze is gemaakt:

‘Het klopt inderdaad dat we vanuit ABN AMRO de ambitie hebben uitgesproken dat de clubs hun totale begroting van het tophockey fifty-fifty over de mannen en de vrouwen verdelen. In de afgelopen jaren heeft voortschrijdend inzicht ons echter laten zien dat een gelijke verdeling van het budget niet automatisch leidt tot gelijke salarissen voor spelers. Factoren zoals hogere uitgaven aan staf of andere kostenposten kunnen nog steeds ongelijkheid in salaris tussen mannen en vrouwen veroorzaken.’

Maria Verschoor en Josine Koning spraken zich uit voor gelijke salarissen in het mannen- en vrouwenhockey. Foto: Bart Scheulderman

Koerswijziging van ABN AMRO

In het interview van twee jaar geleden stelde ABN AMRO dat clubs die zij financieel ondersteunen het geld van alle sponsoren gelijk moesten verdelen over mannen- en vrouwenteams. Inmiddels erkent de bank dat dat in de praktijk knelpunten oplevert. Daardoor blijkt het lastig om die verdeling volledig af te dwingen.

Bestevaar: ‘We realiseren ons dat we niet altijd volledige zicht en grip hebben op de totale begrotingen van individuele clubs, bijvoorbeeld door de inbreng van individuele particuliere clubsponsoren. Er zijn sponsoren en partners die per se een bedrag willen investeren in de mannen en niet mee willen gaan in gelijkheid. Daar kunnen wij als bank niet veel invloed op uitoefenen. We willen niet op de stoel van het bestuur gaan zitten.’

Er zijn sponsoren en partners die per se een bedrag willen investeren in de mannen en niet mee willen gaan in gelijkheid. Daar kunnen wij als bank niet veel invloed op uitoefenen. Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO

Het doel van ABN AMRO blijft hetzelfde: gelijke behandeling en beloning van hockeyers, ongeacht geslacht. Daarom past de bank haar strategie aan. In plaats van zich te focussen op een gelijke verdeling van het budget, introduceert ABN AMRO een uniform salariswaarderingssysteem in de contracten met clubs, vergelijkbaar met een cao in het bedrijfsleven. ‘Dit systeem garandeert dat een vrouwelijke speelster met dezelfde positie, ervaring en interlands evenveel verdient als haar mannelijke tegenhanger’, verzekert Bestevaar.

Het uitgangspunt is simpel: spelers met een vergelijkbaar cv, ongeacht hun geslacht, moeten hetzelfde salaris krijgen. Dus, een 28-jarige rechtsachter uit Dames 1 met tien interlands op haar naam moet evenveel verdienen als een 28-jarige rechtsachter uit Heren 1 die ook tien interlands heeft gespeeld.

Bloemendaal is één van de clubs die ABN AMRO sponsort die volgend seizoen zowel met de mannen als met de vrouwen in de Tulp Hoofdklasse uitkomen. Foto: Bart Scheulderman

Vergelijkbaar cv betekent vergelijkbaar salaris, stelt ABN AMRO

Het salariswaarderingssysteem is al direct van kracht in de nieuwe contracten die vanaf de zomer van 2025 zijn afgesloten. Het is daarmee een harde eis voor alle clubs die ABN AMRO sponsort in de Tulp Hoofdklasse Heren en Dames en met beide teams op het hoogste niveau uitkomen. ABN AMRO sponsort in de Tulp Hoofdklasse vijf clubs en zeven teams: Bloemendaal (m/v), Oranje-Rood (m/v), SCHC (v), Kampong (v) en Schaerweijde (m).

Overigens is het idee van een uniform salariswaarderingssysteem niet nieuw in de hockeywereld. Pinoké, dat níet wordt gesponsord door ABN AMRO, stelde zichzelf twee jaar geleden ten doel om spelers en speelsters met een vergelijkbaar cv hetzelfde te kunnen betalen. Die doelstelling werd niet gehaald.

‘Het streven om het verschil in 2025 weg te werken, bleek te ambitieus. Zo eerlijk moeten we zijn’, zei Marjolijn Meynen, bestuurslid communicatie bij Pinoké, een paar maanden geleden. ‘We willen het verschil wel degelijk verkleinen, maar dat is duidelijk een kwestie voor de lange termijn. We zetten kleine stapjes.’

ABN AMRO gelooft dat de door hen gesponsorde clubs wél in staat zijn om spelers en speelsters met een vergelijkbaar cv hetzelfde te betalen. Bestevaar: ‘We zijn ervan overtuigd dat deze aanpak de weg vrijmaakt voor meer transparantie en rechtvaardigheid.’

Pinoké, dat níet wordt gesponsord door ABN AMRO, stelde zichzelf twee jaar geleden ten doel om spelers en speelsters met een vergelijkbaar cv hetzelfde te kunnen betalen. Die doelstelling werd niet gehaald.

 

Onze ambitie is hetzelfde gebleven. Maar de weg ernaartoe is – zoals dat vaker gebeurt als je een systeem wilt veranderen - aangepast om de resultaten te bereiken die we voor ogen hebben. Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations van ABN AMRO

Hoewel ABN AMRO haar aanpak dus heeft aangepast, blijft de bank onveranderd inzetten op gelijke behandeling en beloning in het hockey, benadrukt Bestevaar. ‘We werken samen met clubs om ervoor te zorgen dat deze principes worden nageleefd. Dus onze ambitie is hetzelfde gebleven. Maar de weg ernaartoe is – zoals dat vaker gebeurt als je een systeem wilt veranderen – aangepast om de resultaten te bereiken die we voor ogen hebben.’

De aanpak leidt inmiddels tot concrete resultaten, zowel binnen de gesponsorde clubs als in de bredere hockeywereld, stelt Bestevaar. ‘Het onderwerp staat nu stevig op de agenda. Clubs die wij sponsoren, moeten ons sponsorbedrag fifty-fifty verdelen over mannen- en vrouwenteams wanneer zij op hetzelfde niveau uitkomen en tophockey spelen. De randvoorwaarden voor dames zijn verbeterd: bij veel clubs krijgen vrouwen nu hetzelfde budget voor teamtrips en dezelfde faciliteiten. Ook het prijzengeld in de Euro Hockey League is gelijk verdeeld. Daarnaast zijn clubbesturen steeds beter in balans qua man-vrouwverhouding.’

Bestevaar: ‘Ik hoop dat duidelijk is hoeveel wij doen om gelijkheid in het hockey te bevorderen — en dat we daarin vooroplopen. De afgelopen vijf jaar zijn er veel positieve stappen gezet. Daar mogen we, samen met onze clubs, trots op zijn.’

Lees uit deze serie ook


11 Reacties

  1. JacquesBrinkman

    Dit kan niet waar zijn....ieder individu, iedere CV staat op zichzelf. Dus een 28-jarige rechtsachter uit dames 1 met 10 interlands is helemaal niet te vergelijken met een 28-jarige rechtsachter met 10 interlands uit heren 1. Laten we ons in het hockey druk maken om veel belangrijkere zaken (zoals ledenbehoud, inclusie, andere/betere competitie-opzet etc.), anders verdient straks de 28-jarige rechtsachter uit dames 1 inderdaad net zoveel als de 28-jarige rechtsachter uit heren 1; namelijk nul euro. En zijn er over 25 jaar überhaupt geen mannelijke 28-jarige rechtsachters meer te vinden.

    1. Reinout van Leeuwen

      @jack Brinkman, Fijn dat je refereert aan het feit dat het verschil in salaris binnen teams (te) groot is.

  2. sjefdekimpe

    Heel goed streven en ook iets wat direct overal ingevoerd kan worden: gelijk hockey CV, gelijke betaling! Echt top, want qua inspanning, tijd, innovatie is er voor spelers M/V geen verschil (slechts fysiek). Ook niet qua bekendheid/marketing. Hoop dat bonussen ook gelijk zijn. Afhankelijk van totaal budget zouden clubs dan ook kunnen kiezen waar ze de nadruk op willen. Bijv bij Bloemendaal meer internationals bij Heren en bij SCHC juist meer bij de Dames. Behalve Amsterdam heeft eigenlijk geen club structureel mee kunnen doen voor de play offs bij de Dames EN de Heren de afgelopen decennia - dus dwingen om totaal budget gelijk te verdelen, zou voor de meeste clubs teveel zijn om ergens voor de prijzen mee te doen.

  3. Astrid Ventevogel

    Jammer. Op heel veel levels. We accepteren het niet als een rechter (m) twee keer zoveel verdient als een rechter (v). Idem accountant, bankier, onderwijzer, verpleegkundige. Waarom wel bij een rechtsachter?

    1. Astrid Ventevogel

      Overigens goed om op te merken dat er wel degelijk iets verandert (langzaam) en dat er sponsoren zijn die dat financieel ondersteunen. Óók bij Pinoké 😁

    2. JacquesBrinkman

      Dit is nu precies de reden waarom (succesvolle)ondernemers die zo graag iets in de (top)sport willen doen (status? aandacht?), regelmatig de plank misslaan. De wetten van de sport hebben hun eigen dynamiek, zeker paralellen maar ook zoveel verschillen. 'Succes' in de topsport is zo ongeveer het enige op aarde wat niet te koop is, alleen al die gedachte is voor mensen die niet uit de (top)sport zelf komen, vaak een brug te ver.

  4. Reinout van Leeuwen

    @Jacques Brinkman. Als voormalig succesvol topsporter weet je ook dat om succesvol te zijn in een teamsport je afhankelijk bent van de inbreng van alle teamleden. Daarom was ik ook verheugd dat je in jouw eerste reactie op dit artikel een oproep deet voor een betere balans van de betalingen bij de hoofdklasse teams. Dit kan uiteraard op twee manieren. Herverdelen van het huidige budget of meer inkomsten genereren. Ik neem aan dat je voor de tweede optie bent Graag hoor ik van jou wat suggesties hoe de clubs aan meer inkomsten kunnen komen. Persoonlijk geloof ik dat de hockeysport wat boven zijn stand leeft. Maar, in dit geval, wordt ik graag op mijn ongelijk gewezrn

  5. rob-tettero

    Geheel met Jacques eens er liggen in onze mooie sport veel grotere uitdagingen dan alleen gelijkheid van betalingen van onze topsporters. Het zou de bank sieren de breedte sport mee te nemen in zijn beslissingen. De clubs zijn voor bijna 100% afhankelijk van vele vrijwilligers die enorm veel werk verzetten om hun club goed draaiende te houden.

  6. Reinout van Leeuwen

    Uit Jaques Brinkman's reactie begreep ik dat hij het jammer vindt dat er rechtsachters zijn die niet betaald krijgen. Het verhaal komt op mij over als de directeur heeft een vorstelijk salaris maar de magazijnmedewerker krijgt geen salaris want niet niet genoeg geld meer over. Straks heeft het bedrijf alleen nog een directeur en geen magazijnmedewerker. Lijkt me op zijn zachtst gezegd niet wenselijk.

  7. robdux

    Leuk en aardig allemaal. We doen soms heel interessant over de sport, de inhoud van de sport etc. Hockey is geen grote sport. Laat staan in andere landen. We kunnen allemaal heel interessant doen over betalingen. Gaat het gewoon niet worden. Paar sponsors bij een aantal grote clubs die veel willen uitgeven. Of clubs die tegen de 3000 leden aanlopen en daardoor financieel daadkrachtiger kunnen zijn. Meer is het niet. Het is heel simpel, hockeyen doe je over het algemeen niet voor het geld (uitzondering prof. staf). Het is liefde voor de sport en alles uit jezelf willen halen. Bij het Heren hockey is het nog spannend. Vrouwen hockey is niet spannend. SCHC, Den Bosch, Amsterdam en dan nog een wisselende nummer 4. Daar worden veel mensen niet warm van.

    1. rob-tettero

      Rob misschien iets te negatief belicht. Onze sport is een belangrijke maatschappelijk georiënteerde groepering inderdaad klein van omvang maar belangrijk in onze omgeving. Het is niet voor niets dat banken als ABN,Rabo en ING bij vele clubs de hoofd sponsor zijn. Vele mooie relaties zijn uitvoort gekomen. Zowel op zakelijke als privé vlak onze samenleving positief beïnvloeden. Het is spijtig dat Nederland als een van de weinige landen telkens zo vooraan lopen. Internationaal is er vaak te weinig tegenstand zeker bij de vrouwen. Wereldwijd wordt er door de FIH best hard gewerkt aan verbetering voor onze mooie sport. Laten wij het vooral sportief en gezellig houden want dat maakt onze sport zo mooi en sterk. Daar hebben in elk geval zelf onze eigen hand in.


Wat vind jij? Praat mee...