9 handige social media-tips voor clubs

In de wereld van Twitter, Facebook en Instagram kan het voor clubs weleens lastig zijn hoe ze hun social media effectief moeten inzetten. Eén van de verenigingen die het social media-beleid uitstekend voor elkaar heeft, is Rotterdam. De club is actief op Twitter (4333 volgers), Instagram (5086 volgers), Facebook (3121 likes) en YouTube (537 abonnees).

Erna Truijens en Alexander Bakker zijn verantwoordelijk voor de social media-strategie van Rotterdam. Hieronder geven ze negen tips voor clubs die hun social media effectiever willen inzetten.

Tip 1: Elke club kan het

‘Men moet zich niet blind staren op de grootte van de club. Wat wij bij Rotterdam doen, kan elke club. Zolang je maar iemand of het liefst een paar mensen hebt die de schouders eronder zetten.’

Tip 2: Geef teams hun eigen account

‘Of het nou op Twitter, Instagram of Facebook is, op onze hoofdaccounts van HC Rotterdam kunnen we niet alles kwijt. Dat moeten we ook helemaal niet willen. Het heeft geen enkele zin om alles over Jongens C1 en Meisjes D8 op het hoofdaccount te plaatsen, want niet iedereen is daarin geïnteresseerd. Dus hebben teams een eigen account. Op die manier vergroten we de betrokkenheid en binding binnen de club ten opzichte van wanneer individuen onder hun eigen, persoonlijke account zouden twitteren, facebooken of instagrammen.’

 

 

‘We krijgen weleens de vraag waarom we onszelf versnipperen, maar zo zien we het niet. We zoomen juist in. Het voordeel daarvan is dat iedereen kletst over zichzelf en dat willen we graag. Met kerst hebben veel teams bijvoorbeeld een kerstfoto op hun eigen social media geplaatst. Met het clubaccount hebben we de sterkste berichten doorgezet. Op die manier maken we elkaar in positieve zin gek.’

Tip 3: Wat publiceer je?

‘De gouden combinatie is de combinatie van feitelijke informatie en emotie. Feitelijke informatie is: tegen wie spelen we, wat is de uitslag en wie heeft er gescoord? Emotie kan een fotootje van gejuich na een doelpunt zijn, of juist een fotootje van verdriet. Emotie wordt onwijs snel gedeeld en geliket. Zo is het oplopen van de mini’s met Heren 1 en Dames 1 altijd een hit.’

Tip 4: Wat publiceer je niet?

‘Hanteer gedragsregels. Wij willen op onze social media-accounts absoluut geen kritiek op de scheidsrechter zien. Daarnaast moet iedereen altijd met respect over de tegenstander praten.’

Tip 5: Houd een oogje in het zeil

‘Tip 5 valt samen met tip 4. Als er iets gepubliceerd wordt wat wij liever niet zien, spreken wij de accounthouder daar op aan. Zorg ervoor dat iedereen die achter de knoppen zit de gedragsregels kent en maak mensen enthousiast voor een positieve en opbeurende manier van communiceren. Wij doen dat in de trant van onze waarden: leren, presteren, plezier.’

Tip 6: Snelheid is de kracht

‘Het gaat om het momentum. Toen Rotterdam Heren 1 aan het begin van dit seizoen de ABN Amro Cup won, hebben we meteen met onze iPhone een fotootje gemaakt van de vreugde op het veld. Met deze foto hadden we een bereik van 20.000. Dat wil zeggen dat 20.000 mensen hem in hun timeline voorbij hebben zien komen. Ongelofelijk veel voor ons.’

‘Professionele media publiceren foto’s vaak niet op het moment zelf, maar meestal pas enige tijd na de wedstrijd. Dat is zonde, want dan is het moment al geweest. Snelheid is de kracht.’

Tip 7: Wat plaats je op Facebook en wat op Twitter?

‘In principe laten we iedereen vrij in wat hij of zij plaatst op welk kanaal. Maar in algemene zin zeggen we dat Twitter vooral geschikt is voor de wedstrijdverslaggeving. Facebook en Instagram zijn geschikter voor foto’s. De jeugd zit vooral op Instagram, de oudere doelgroep op Facebook.’

Tip 8: Interessant voor de sponsors

‘Tijdens de ABN Amro Cup hebben we de hashtag #abnamrocup gebruikt. Daar hebben we een tiendaags project van gemaakt, waarin we iedere dag een nieuwe, leuke foto hebben geplaatst. Dit is een mooie manier van sponsor-activatie. Zo kun je waarde creëren voor je sponsoren en andere stakeholders, zoals de gemeente. Het is goed voor de goodwill.’

Tip 9: Zie het ook als een manier om geld te genereren

‘Het grote voordeel van social media is dat je vooral de leden en ouders bereikt, maar – als je het goed doet – ook nog veel anderen. Dat vergroot de binding en maakt dat iedereen deel kan zijn van de vereniging. Het gaat tenslotte om het verenigen. Daarnaast verhoogt het de bekendheid en aantrekkelijkheid van je club voor nieuwe leden (= aanwas), sponsors (= geld) en bezoekers (= omzet). Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van alle mogelijkheden die social media bieden én dat je actief bent.’


Wat vind jij? Praat mee...