Kunstgrasveld én ontmoetingsplek, verpakt in 1 container

Field in a box: de naam zegt het al. Kunstgrasgigant TenCate biedt vanaf dit jaar een compleet kunstgrasveldje aan dat kan worden verpakt en verscheept in slechts 1 container. ‘Maar’, stelt sales- en productmanager Hein Heerink, ‘het is veel meer dan alleen een trapveldje.’ Met extra innovatieve toepassingen als wateropvang, led-verlichting en zonne-energie dienen de veldjes ook sociaal-maatschappelijke doelen. Daarmee probeert TenCate bedrijven, ngo’s en overheden te enthousiasmeren om in de veldjes te investeren.

Waarom is Nederland, met zijn weinige inwoners, één van de tophockeylanden in de wereld? De reden daarvoor zijn de vele hockey-accomodaties in ons land, stelt Heerink. ‘In Nederland zijn veel goede hockeyfaciliteiten, ook voor de breedtesport. Maar kijk je bijvoorbeeld naar India, waar hockey ook een grote sport is, dan zijn die faciliteiten er niet in voldoende mate. Daardoor is India, ondanks dat het vele malen meer inwoners heeft, geen beter hockeyland dan Nederland.’

RS89255_DSC_7240-lpr
Een vlakke ondergrond en ook kunstgras zijn in deze tijd noodzakelijke faciliteiten om goed hockey te kunnen spelen. Overheden kunnen helpen die faciliteiten te verzorgen, maar juist ook het bedrijfsleven. TenCate richt zich met Field in a box op die laatste categorie. ‘Grote multinationals hebben tegenwoordig een groot budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).’

17 VN-werelddoelen

Daar speelt Field in a box op in door aan te sluiten bij de 17 global goals van de Verenigde Naties. Op al deze werelddoelen wordt op de site van TenCate een antwoord geformuleerd, dat voortkomt uit het ‘community centre’ dat het kunsgrasveldje met zijn voorzieningen wil zijn. Zo geeft de aanleg van het veldje de lokale werkgelegenheid een impuls, legt Heerink uit. ‘In plaats van een team met ingenieurs te sturen, gaat er slechts 1 projectleider van TenCate naar de locatie. Die werkt samen met lokale aannemers en werknemers om het veld te installeren.’

RS55761__VBS0282-lpr
Ook zullen de elektrische voorzieningen van Field in a box op zonne-energie draaien. De verlichting van het veld met ledlampen, maar ook het gemeenschapscentrum en andere mogelijke voorzieningen ter plekke kunnen van stroom worden voorzien. Een gemeenschapscentrum? Dat hoort er inderdaad ook bij. In de container waarin het veld wordt verpakt en vervoerd, worden na het uitpakken deuren en ramen geplaatst. Zo ontstaat er een clubhuis, kleedkamer of leslokaal dat voor meerdere doelen kan worden gebruikt.

Multi-community centre

‘Het begint bij een miniveldje, en door nieuwe innovaties toe te voegen wordt het een echt multi-community centre’, stelt Heerink trots. In 2015 is het hele project uitgedacht en is er onder andere al ervaring opgedaan in Zuid-Afrika met een veldje met een GreenSource waterzuiveringssysteem, waarbij water onder het veld wordt gebufferd. ‘Voor het vervoer hadden we toen nog 2 boxen nodig.’ Eén dezer dagen gaat de eerste schop in de grond in New-Delhi in India. Daar bouwt TenCate het eerste demo-veld uit 1 container. Heerink: ‘Met alle functionaliteiten erop en eraan, zodat we kunnen laten zien aan onze beoogde partners waartoe we in staat zijn. Dat veldje is de officiële aftrap voor de rest van India en de wereld.’

RS89472__VBS9971-lpr

Interesse

Productmanager Heerink vertelt dat er al zowel Indiase bedrijven als multinationals hebben aangegeven zeer geïnteresseerd te zijn in Field in a box. ‘We merken dat er behoefte aan is. We willen voor bedrijven echt een serieuze MVO-optie zijn, en dat lukt mede door alle extra toepassingen.’

Kosten

En wat mag het kosten, zo’n veldje? Dat ligt volgens Heerink aan de lokale situatie, bijvoorbeeld waar het veldje naartoe moet worden verscheept, wat voor ondergrond er ter plekke is, welke functionaliteiten er wel of niet bij horen, et cetera. ‘Maar, we kunnen wel stellen dat we gemiddeld voor een ton een Field in a box kunnen opleveren.’

Niet goedkoop dus, maar het is alsnog een fundamenteel prijsverschil met vergelijkbare veldjes die nu beschikbaar zijn. ‘Andere veldjes zijn al snel 50 procent duurder. Dat prijsverschil zit hem onder andere in de onderbouw’, vertelt Heerink. ‘De meeste kunstgrasvelden hebben een onderbouw waarvoor de grond tot 50 cm diep moet worden afgegraven. Dat kost veel tijd en geld, doordat het ook allemaal afgevoerd en aangevoerd moet worden. Wij hebben een simpelere, doeltreffende onderlaag ontwikkeld, waarvoor maar 5,5 centimeter hoeft te worden afgegraven.’

RS55771__VBS0285-lpr

Innovatie en samenwerking

Kortom: een hele berg innovaties, allemaal verpakt in 1 container. Heerink: ‘We hadden het niet gekund zonder de goede samenwerking met andere partijen. Bijvoorbeeld met Philips voor het licht en door onze jarenlange ervaring en samenwerking met Cruyff Courts. Ik heb er vertrouwen in dat Field in a box een mooie toekomst tegemoet gaat.’


Wat vind jij? Praat mee...