Oranjevrouwen op social media: #kellymoetopinstagram!

Social media zijn niet meer weg te denken bij de Oranjevrouwen. Vooral op Instagram zijn ze heel actief en groeit het aantal volgers snel. ‘Het is alleen maar leuk joh, de jeugd vindt dit helemaal fantastisch’, zegt Margot van Geffen (9.595 volgers).

Joyce Sombroek (7.253 volgers) zat privé op Facebook maar toen er een verschuiving naar Instagram kwam ging zij mee. ‘We hebben daar een snelle groei in volgers en merken dat mensen het heel leuk vinden om foto’s en filmpjes te zien van ons. Ik denk dat het voor het hockey heel goed is. We geven een kijkje in het leven van een topsporter.’

Interactie

De interactie is volgens de twee internationals ook leuk. Meisjes of jongens stellen vragen over keeperstechniek of de backhandslag. ‘We worden veel getagd (genoemd in een foto, red.)’, vertelt Sombroek. ‘Er worden massaal selfies geplaatst, ze delen handtekeningen die ze van ons hebben, zeggen ‘mijn dag kan niet meer stuk, het was fantastisch, ik heb gekeken bij het Nederlands team en ik heb handtekeningen van die en die…’

Maar soms worden ook niet zulke snuggere vragen gesteld. In principe reageren ze daar niet op want anders kunnen ze wel aan de gang blijven. Van Geffen: ‘Als het een goede vraag is dan reageer ik wel. Soms is het ook zo dat ik post: ‘Om 14.00 uur spelen we een wedstrijd, kijk op livestream van nos.nl’. En dan zijn er best veel die vragen: ‘Welke zender? Dan denk ik: lees gewoon.’

Van Geffen vindt Instagram veruit het leukste social kanaal. Het is volgens haar leuker om beelden te delen dan tekst zoals op Twitter. ‘Ik vind het ook leuk om foto’s van anderen te zien, om te zien wat mijn vrienden, die ik niet elke dag zie, aan het doen zijn.’

Spontane groep

Soms lijkt het erop dat de social media van de Oranjevrouwen geregisseerd is, zoals vorige week dinsdag toen bijna alle speelsters in een paar uur tijd een foto van zichzelf met Maartje Paumen deelden om haar te feliciteren met haar 200ste interland.

‘Wij spreken niets af, denken niet zoveel na over wat we doen op Instagram. Dit kwam allemaal uit onszelf’, zegt Van Geffen. ‘We hebben een redelijk spontane groep’, zegt Sombroek met gevoel voor understatement.

Een jaar geleden besloten de hockeyvrouwen tijdens het WK in Den Haag twee weken van social media af te gaan. Ze wilden zich afsluiten voor de buitenwereld en volledig focussen op het WK, net zoals ze in 2012 op de Olympische Spelen hadden gedaan.

Van Geffen: ‘Voor de Hockey World League hebben we dat niet gedaan. Het is leuk voor onze volgers om te volgen wat wij aan het doen zijn. Ik denk ook niet dat er rond dit toernooi veel negatieve invloeden zouden kunnen zijn. Maar rond de Spelen is het heerlijk om je overal voor af te sluiten. Lekker focussen op je eigen toernooi.’

‘Snackable content’

Sombroek vertelt dat ze de onderwerpen probeert af te wisselen. ‘Meestal post ik een foto voor en de wedstrijd. Soms een foto van de training of van hoe ik een vrije dag invul.’

Ze maken zelf foto’s, of er worden foto’s door één van de teambegeleiders gemaakt en sinds kort krijgen ze van de KNHB ook ‘snackable content’. Zeg maar snoepgoed voor social media. Het zijn wedstrijdfoto’s van de bekende fotograaf Koen Suyk die worden verspreid in de groepsapp.

Sombroek: ‘Wij mogen zelf kiezen wat we er mee doen. Het moet wel leuk blijven. Het is niet zo dat we strak gestuurd worden, we moeten wel onszelf kunnen blijven.’

Er is één speelster in Oranje aan wie de ‘snackable content’ niet is besteed. Ze is niet zo actief op de socialkanalen. Van Geffen en Sombroek roepen tegelijk haar naam: ‘Kelly!’

Kelly is Kelly Jonker. Het team heeft voor haar een hashtag gemaakt: #kellymoetopinstagram. Van Geffen: ‘Als iedereen nou deze hashtag post, dan kan ze er niet meer onderuit.’

Top-3 volgers op Instagram:

1. Ellen Hoog 80.400
2. Naomi van As 53.200
3. Maartje Paumen 42.900

Jouw social posts op hockey.nl

Op hockey.nl zullen de social media posts van de Oranje Dames en Heren veelvuldig voorbij komen. Maar ook jouw tweet, Facebook-post of Instagram-foto kan hier verschijnen. Het gebruik van slimme ‘hockey hashtags’, zoals nu #road2rio en #HWL3, vergroot je kans om op hockey.nl te schitteren.


Wat vind jij? Praat mee...