Spiegel jouw skills aan hockeyhelden als Matla en Pieters

Iedereen leert het liefst van zijn held. Dat is het basisprincipe van b-like, een nieuwe app waarin hockeyers hun skills daadwerkelijk kunnen spiegelen aan helden als Frédérique Matla en Terrance Pieters.

Oprichter van b-like is Hugo de Bruijne. Hij was ooit een van die gepassioneerde vaders die bijna dagelijks als trainer/coach op het veld stond om de jeugd van zijn club Noordwijk beter te maken. Als groot sportliefhebber en enthousiaste hockeyer kon hij lange tijd teams en jeugdspelers technisch beter maken, maar liep hij tegen zijn beperkingen aan. ‘Om technieken goed aan te leren, moet je die goed kunnen voordoen. Zeker de nieuwste skills beheers ik onvoldoende’, zegt De Bruijne.

De trainer haalde in zijn enthousiasme soms topspelers van grotere clubs naar Noordwijk om daar de jeugd de fijne kneepjes van het hockey bij te brengen. ‘Kids willen hockey niet leren van een ‘suffe’ vader. Ze zien veel liever inspirerende voorbeelden als Terrance Pieters en Frédérique Matla, die het bovendien ook nog eens veel beter voor doen. Johan Cruijff gaf al aan dat de helden van morgen altijd een poster boven hun bed hadden van de helden van nu.’

Leren van helden

Het leren van helden vormt het basisprincipe van de nieuwe app b-like, een multisport-app met de focus op hockey. Met b-like kunnen gebruikers zich letterlijk aan hun helden spiegelen. Nu al kunnen ze op b-like hockeyhelden als Malta, Pieters, Pien Sanders, Marijn Veen, Jip Janssen, Thijs van Dam en Jeroen Hertzberger bewonderen en zich aan hen spiegelen.

Dat ‘spiegelen’ was bij de ontwikkeling van de app het belangrijkste en lastigste onderdeel, geeft De Bruijne aan. ‘We werken aan een model waarmee bewegingen zo exact mogelijk worden herkend, zodat je ze kunt vergelijken met die van jouw voorbeeld. Nu al is het leuk om te vergelijken. In de toekomst gaat de spiegelfunctie je veel meer inzichten geven. We werken er – met behulp van wetenschappers – hard aan deze techniek te verbeteren.’

Inspireren om naar buiten te gaan

Zijn platform heeft, zo benadrukt De Bruijne, een duidelijk ander businessmodel dan andere social media platformen zoals TikTok, Instagram en YouTube. ‘Hun doel is om mensen met entertainment zo lang mogelijk te binden. Wij willen ze juist uitdagen om buiten te gaan sporten. Daarbij staat privacy en veiligheid hoog op de agenda. We bieden iedereen de mogelijkheid om zelf video’s in de app te uploaden, wij noemen dat Sparks. We houden scherp toezicht op de video’s die worden gedeeld. Alle content moet erop gericht zijn om andere mensen positief in beweging te zetten.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door b-like (@blike.app)

De b-like app is te downloaden voor iPhone (iOS), de Android-versie volgt later.


1 Reactie

  1. HugodeBruijne

    Mooi artikel Eelko!


Wat vind jij? Praat mee...