adidas-topman over nieuwe shirt: ‘Spelers moeten zich er lekker bij voelen’

Deze week werd het nieuwe shirt van Oranje gepresenteerd. Frank Basters is als directeur brand activation bij adidas verantwoordelijk voor het nieuwe shirt van de Nederlandse elftallen. Hij vertelt over het ontwerp.

Welke eisen zijn er van tevoren aan de shirts gesteld?

‘De basis is altijd duidelijk: spelers moeten zich lekker voelen in een tenue. Het moet passen bij de bond en het land dat we samen vertegenwoordigen. De hoofdsponsor moet goed zichtbaar zijn en het moet zo veel mogelijk fans van OranjeHockey aanspreken. Specifiek had de bond deze keer aangegeven voor het uittenue graag terug te willen naar een kleur die je vaak terugziet in de geschiedenis van OranjeHockey: blauw. Met ruimte om te spelen met de specifieke kleur blauw, om het zo eigentijds mogelijk te maken.’

Er volgt nu ook steeds sneller een volgende cyclus?

‘Ja, we werken al twee decennia samen met de bond, en kunnen op dit vlak lezen en schrijven met elkaar. We hadden samen geconcludeerd dat de tijd rijp was voor een snellere wisseling, met elke twee jaar nieuwe tenues en niet zoals gebruikelijk een olympische cyclus. En dat de collectie die beschikbaar is voor fans aanzienlijk uitgebreid diende te worden, ondanks de commerciële risico’s die dat met zich meebrengt. Ik ben er dan ook trots op dat naast de shirts, nu ook de shorts, shirts en kousen voor fans beschikbaar zijn, zodat fans het volledige tenue en de trainingscollectie kunnen kopen.’

BREDA, 29-06-2018, Rabobank Champions Trophy 2018. Foto: Bart Scheulderman

Wanneer is de ontwikkeling van deze shirts gestart en waarmee zijn jullie begonnen? Kun je aangeven wat de vervolgstappen zijn geweest?

‘Wij starten zo’n achttien maanden van tevoren. Dat begint met het vergaren van inzichten in ontwerpwensen, gaat door in een schetsfase en presentatie aan vertegenwoordigers van de bond. Na akkoord worden samples gemaakt en wordt er gekeken of wat op papier bedacht is, in de praktijk ook zo sterk is. Na weer een goedkeuringsronde, wordt de productie opgestart. Er is ook veel tijd nodig om op verantwoorde manier materialen te vergaren en produceren.’

Het thuisshirt is nu een andere kleur Oranje? Hoe wordt die kleur bepaald?

‘Oranje is een dankbare kleur, aangezien het zo opvallend en onderscheidend is. Wie oranje ziet, waar ook in de wereld, denkt onmiddellijk aan Nederland. Maar bij nieuwe shirts, zeker shirts die vier jaar in gebruik zijn, is iedereen – de spelers voorop – toe aan iets nieuws. De ruimte die je als ontwerper hebt zijn details zoals kraag, biesjes, eventueel een print, de accentkleur maar zeker ook de kleur oranje. Bij keuze kijk je bijvoorbeeld naar eerdere shirts, ter inspiratie. Zo is er nu gekozen voor tenues met twee kleuren, voor een meer klassieke uitstraling. Er is ook een eigentijdse print doorgevoerd in thuis-, uit- en trainingsshirt, waarbij elementen uit het wapen van het Koninkrijk Nederland speels zijn verwerkt.’

Het vorige zwarte uitshirt werd bejubeld. Er is nu voor blauw gekozen. Waarom?

‘Deels om weer iets nieuws te hebben, waarbij de keuze beperkt wordt door de kleur van het thuistenue. Een uittenue moet te allen tijde onderscheidend van kleur zijn, zodat je altijd een kleur hebt waarmee je onderscheidend bent ten opzichte van tegenstander en scheidsrechter. Blauw is een kleur die je terugziet in de geschiedenis van OranjeHockey. De oranje accenten maken het wat ons betreft af. De kleuren verbinden de verschillende tenues, tot een collectie waarbij verschillende artikelen goed te combineren zijn. Door de spelers maar ook door de fans.’

Hebben de spelers op enige manier inspraak gehad in de ontwikkeling van de shirts?

‘Er is continu dialoog met spelers over de ontwerpen, over alle producten eigenlijk. Over de pasvorm, wat ze mooi vinden en wat niet. Het is uiteindelijk aan de bond om te bepalen wie betrokken wordt in een goedkeuringsproces, waarbij de technische kant zeker een bepalende rol speelt. Zeker met een cyclus van vier jaar, zoals we hadden, is betrokkenheid van spelers een uitdaging. Je beslist immers zo’n vijf jaar voordat een tenue voor het laatst gedragen wordt. Niet alle spelers spelen dan nog.’

Je gaf in een eerder interview aan dat het niet belangrijk is of jij het shirt mooi vindt. De redactie is bijvoorbeeld vooral gevallen voor het trainingstenue. We zijn benieuwd wat jij van alle shirts (wedstrijd of training) de mooiste vindt?

‘Ik zie de jongste fans op wedstrijddagen op en rond het stadion rondrennen in volledig tenue met eigen naam op de rug of die van hun favoriete speler. Ik hoop en denk dat het blauwe uittenue en witte trainingsshirt veel voetbaltenues gaat verdringen als nieuwe favoriete trainingstenue van veel hockeyjeugd. Voor diegenen die Oranje willen steunen door oranje te dragen zijn het oranje presentatiejack en de -polo fraaie, zeer comfortabele producten. Ook erg geschikt voor Koningsdag. Ik neig zelf naar het witte trainingsjack. Toch echt OranjeHockey, maar net iets subtieler en minder opvallend.’

We hoeven dit keer niet vier jaar, maar slechts twee jaar te wachten op de volgende tenues. Is de ontwikkeling al begonnen?

‘Ha ha, gelukkig nog niet. Alle focus lag op deze introductie, waar veel bij kwam kijken, zeker door de impact van corona op onze productie en logistiek en het hockeyprogramma.’


7 Reacties

  1. WouterMellaart

    Benieuwd naar de nieuwe keepersshirts!

  2. WouterMellaart

    Benieuwd naar de nieuwe shirts voor keepers!

    1. benzinewagen

      Ze zijn met man en macht bezig om die bodyprotectors in een singlet te proppen

  3. benzinewagen

    Tegenwoordig is het (tenenkrommende) geleuter belangrijker dan het resultaat. Ik ben geen stylist of bijzonder kritisch persoon, maar als iemand met deze ontwerpen bij mij aan het bureau zou komen, dan was hij voor een opfriscursus een paar maanden naar het buitenland (willekeurig welk...) gestuurd en had een ander de opdracht gekregen voor een beter ontwerp en vrolijker kleurstelling. Deze pastelkleurige rommel past wellicht bij een aantal Koningshuizen in de vorige eeuw die nog vertraagd bezig zijn om zich vanuit de Ascott-stijl om te vormen, maar niet op een hockeyveld waar al dan niet op afstand via TV- of andere schermen uiteindelijk tienduizenden toeschouwers naar moeten kijken. Dat heeft niet zozeer iets met smaak te maken, maar met functionaliteit in een sport waar het om snelle bewegingen gaat - met zowel oog voor details als het grote geheel.

  4. goud

    Voor meer succes zou ik het toch vlak voor de feestdagen introduceren mét foto’s van kinderen die het volledige tenue gebruiken om te trainen ;)

  5. wijbe

    Keepershirts? Jammer...

    1. goud

      Eens maar begrijp wel dat de afweging anders is; ongeveer 1/15 van de doelgroep is keeper. Te verwachten omzet op keepershirt dus ook 1/15e.....


Wat vind jij? Praat mee...