Tips: hoe vergroot je de sponsorinkomsten van jouw club?
Vrijwel alle hockeyclubs willen meer geld binnen halen. Toch blijft dat lastig. Daarom organiseerde de KNHB dinsdagavond 5 november in Utrecht een workshop sponsoring, waarbij expert Peter van Baak (40) van SponsorVisie frisse ideeën presenteerde. Een korte impressie van de avond, afgesloten met concrete tips.
‘Ik keek als jong mannetje in het veld vooral naar de vliegtuigen die over het Amsterdamse Bos vlogen. Veel aanleg voor het spelletje had ik niet. Toen bleek het wel een goed idee om mij misschien op goal te zetten. Dat ging al beter’, introduceert Van Baak zichzelf in een volle zaal bij de KNHB met wat zelfspot. Hij had naar eigen zeggen geen talent, maar wel veel inzet. Daarom keepte hij lang in Hurley Heren 1, nadat hij zich via Heren 4 in het eerste had geknokt.
Van Baak heeft sindsdien van sponsorwerven zijn vak gemaakt. Hij heeft geleerd van de tien jaar dat hij samen met zijn compagnon Rick van Breugel met SponsorVisie sportclubs helpt aan nieuwe inkomsten.
De goedgevulde zaal met bestuursleden van hockeyclubs wordt dinsdagavond daarna snel de hamvraag gesteld. ‘Kan jullie vereniging wat extra geld gebruiken?’
‘Jaaaaaaa!!’, is het antwoord op de vraag van spreker Van Baak. ‘Mooi! Dan gaan we aan de slag.’
Dan volgt het eerste idee, waarvoor mensen uit onder andere Emmen, Zutphen, Leiden en Den Bosch zijn gereden. ‘Mail nou niet een sponsor aan met de vraag: wil je sponsor worden? Klop aan en zeg: ik heb een goed idee.’
‘Is er een bouwmarkt bij jullie in de buurt?’
De tijden van passief een reclamebord langs het veld verkopen, vanwege de gunfactor, is voorbij volgens Van Baak. De slag om sponsors win je door je actief te storten op de sponsor, je te verplaatsen in het product en dan de link te leggen met de hockeyclub. Dat begint met de directe omgeving.
‘Is er een bouwmarkt bij jullie hockeyclub in de buurt?’, vraagt Van Baak. Hij kijkt de zaal in. Een paar vingers gaan na een paar seconden omhoog. ‘Mensen gaan meestal op zaterdag naar de bouwmarkt. Dan zijn ze vaak eerst bij jullie op de club. De vraag is: Hoe zorg je dat ze na het hockey nog even langs de bouwmarkt rijden? Een reclamefolder op de bar? Of iets anders?’
Van Baak vraagt de zaal daarna of ze allemaal een ‘NEE/NEE’-sticker op hun brievenbus hebben geplakt?
Alle handen gaan meteen de lucht in.
‘Dat is dus helemaal fout, daar moet je meteen ‘JA/JA’ van maken!’
Alleen dan weet de hockeyclub wat er plaatselijk speelt. Volgens Van Baak moeten de leden van de sponsorcommissies rap de winkelstraat in van hun stad of dorp. Bij de lokale middenstand is ook het geld te halen. Zorg dan wel dat je een goed idee voor ze hebt.
Want, zegt de sponsorexpert: ‘Je kunt een lokale wijnhandel binnenlopen en vragen of ze willen sponsoren. Dan denkt die eigenaar: daar gaat mijn geld. Hij denkt niet dat hij meer wijn gaat verkopen. Opper het idee om een wijn van de maand te schenken in het clubhuis met een speciale ledenkorting voor bestellingen bij de winkel. Dan is de ondernemer om.’
Als de workshop is afgelopen, volgt de borrel aan de bar in Utrecht Papendorp. Nieuwe ideeën zijn soepel de hoofden in gemasseerd en zorgen voor een uitgelaten sfeer. Ajax staat met 1-3 voor in Londen. Het 0,0 procent bier gaat vrolijk naar de mond. Dan vertelt een bezoeker dat hij vorig jaar een deal met de plaatselijke bakker heeft gemaakt. ‘Ze maken nu banketstaven in de vorm van een hockeystick. De hockeybal is van marsepein. Leuk hè!’
8 tips uit de KNHB-workshop ‘Sponsoring’
- De sponsor is geen donateur, maar een relatie van de club. Onderhoud deze relatie. Geef persoonlijke aandacht.
- Leg de sponsor uit waar het geld naartoe gaat. Als je vijfhonderd euro voor een bord ophaalt, communiceer je wat je met dat geld gaat doen. Of je nou nieuwe ballen koopt of hoekvlaggen.
- Bedank de sponsor regelmatig, het liefst op een leuke manier. Waardering is het minimale dat sponsors willen ontvangen.
- Houd de sponsorbrochure simpel. Sponsors zitten niet te wachten op eindeloze tabellen en getallen. Uitgebreide informatie kan altijd op aanvraag. Gebruik goede fotografie met facts en figures.
- Zoek leden en de ouders van leden op LinkedIn en analyseer wat clubgenoten op professioneel gebied doen. ‘Een goudmijn’, vertelt Van Baak erbij. ‘Je weet wie je potentiële sponsors zijn, maar ook wie je kan helpen met een bepaald probleem.’
- Benader oud-sponsors. Vraag waarom ze vroeger sponsorden en waarom ze gestopt zijn.
- Verkoop naast reclameborden ook digitale reclame, op de narrowcasting, website of in de app. Digitaal kan de boodschap elke keer wisselen en actueel zijn – bijvoorbeeld een aanbieding.
- Kijk naar de acties met partners van de KNHB. Zoals de Volvo clubbonus: duizend euro voor de club bij elke nieuwe Volvo en vijfhonderd euro voor occasions. Ook Auping en de Rabobank hebben lucratieve acties.
Andere manieren van financiering/inkomsten
- Crowdfunding kan een manier zijn om plannen te realiseren binnen de hockeyclub. Voorbeelden zijn een deel van het waterveld van Fletiomare (64.000 euro) en de inrichting van het clubhuis van AMHC Westerpark van 20.000 euro.
- Bij grote investeringen is een obligatieplan interessant. Dat is lenen bij de leden en supporters. Zo werd de blaashal (indoorhal voor zaalhockey) en een nieuw veld van Hurley voor 466.000 euro gefinancierd. Cartouche deed dit eerder door ruim 450.000 euro op te halen bij de leden voor de zaalhockeyhal.
Deze workshop is ook 18 januari 2020 te volgen op het Nationaal Hockeycongres. Voor een uitgebreide uitleg en nog veel meer tips.
Lees meer over hockey en geld
- ‘Waarom doen we altijd zo geheimzinnig over geld in de Hoofdklasse?’
- Topclubs soms in de geldproblemen, zegt Stichting Waarborgfonds Sport
- Waarom Laren niet zomaar terugkeert in de top vier
- Manenschijn (Rotterdam) over lagere budgetten in het hockey
- Leden houden HGC met extra bijdrage van 100.000 euro overeind
- Buise van HHcv: ‘Hoofdklassecompetitie wordt met minder clubs’
Wat vind jij? Praat mee...
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.