Een suikerklontjesbord en een watertappunt

Hdm is 2 jaar geleden begonnen met de Gezonde Sportkantine. Het is sindsdien gemeengoed geworden bij de Haagse club. De Gezonde Sportkantine (GSK) is geïntroduceerd door 2 aansprekende jeugdige ambassadeurs: Boris Burkhardt en Mila Muyselaar. Hun posters hangen nog steeds in het clubhuis en hebben ervoor gezorgd dat hdm een vliegende start heeft gemaakt met het gezonder maken van hun kantine.

Gratis snoepgroente en -fruit

Tijdens de kick-off is er snoepgroente en fruit uitgedeeld op de club. Het leverde ontzettend veel positieve reacties op. Net als de tips die wekelijks werden gecommuniceerd. ‘De tips werden ook opgehangen in het clubhuis en je zag echt dat het de discussie op gang bracht’, aldus Jolanda Mahieu, lid van de commissie GSK bij hdm. Ze is sinds de zomer lid van de commissie: ‘Het was eigenlijk heel logisch. Ik ben van oorsprong diëtist en heb kinderen in de jongere jeugdteams.’ De jeugd is de doelgroep die hdm met name wil aanspreken met de Gezonde Sportkantine.

Limonade én water

De introductie van de Gezonde Sportkantine heeft geleid tot blijvende veranderingen in het kantine-assortiment en gewoontes op de club. De limonade in bekertjes na een wedstrijd of training zijn veranderd in een kan water en een kan limonade.  ‘En je ziet dat ze allebei op gaan. Als je het aanbiedt drinken kinderen ook gewoon water’, aldus Jolanda. Er staan nu standaard gezonde broodjes op de kaart en er zijn bekers met vers fruit te krijgen. Het ‘suikerklontjesbord’ is ook volledig ingeburgerd. Op het bord is te zien hoeveel suikerklontjes er in verschillende drankjes zitten. Het heeft er onder andere toe geleid dat sommige drankjes uit het assortiment zijn gehaald. Het bord wordt momenteel geüpdatet.

Werken met thema’s

Komend jaar willen Jolanda en haar medevrijwilligers de Gezonde Sportkantine op een andere manier onder de aandacht gaan brengen: ‘We gaan werken met thema’s. In een periode van 6 tot 8 weken kunnen dan alle kanten van één onderwerp worden belicht.’ Het eerste thema dat onder de aandacht gebracht gaat worden, is ‘drink water’. Het sluit aan bij het watertappunt dat hdm vorig jaar gewonnen heeft via een duurzaamheidsactie van Nudge. Via het tappunt kun je met één druk op de knop je bidon vullen.

Het volgende thema wordt snackgroente. Er zullen vanaf dan ook groente verkrijgbaar zijn in de kantine, zoals kleine tomaatjes, komkommers en paprika.

Hdm heeft niet de ambitie om alles dat ongezond is te bannen uit het clubhuis. ‘Het gaat erom dat mensen moeten kunnen kiezen. We hebben chips, maar ook het gezondere popcorn. Het is aan jou.’

Meer weten?

Wil je meer weten over de manier waarop hdm de Gezonde Sportkantine heeft geïntroduceerd? Bekijk dan de best practice op hockeycorner.nl.


Wat vind jij? Praat mee...