Het clublogo van UNO: van welpje naar volwassen leeuw

Een kangoeroe, een kasteel of een mees die bovenop een stick is geklommen: hockeyclubs hebben de meest uiteenlopende clublogo’s. Soms rechttoe rechtaan, soms een mysterie dat moet worden ontrafeld. Hockey.nl gaat op zoek naar het bijzondere verhaal erachter. Deze aflevering: UNO.

Het logo bestaat uit een oranje omrand schild met daarin een, eveneens oranje, leeuwenkop en de tekst hockeyclub UNO. Het woord UNO is aan elkaar geschreven met in de letter N het cijfer 1 afgebeeld. Er zijn twee varianten van het clublogo: de witte variant op het blauwe shirt en de blauwe variant op het witte thuisshirt.

Oude logo

Maar had UNO al niet een logo? Jazeker, maar dit is het nieuwe logo dat onlangs werd onthuld. De Utrechtse club die in 2015 door een aantal ouders werd opgericht vanwege de wachtlijsten voor de jeugd bij clubs uit de regio groeit als kool. UNO krijgt er seniorenteams bij. Dat geeft een nieuwe dynamiek aan de club. Daarom was er vanuit het bestuur de gedachte het clublogo een meer volwassen uitstraling te geven.

Bram Birkhoff, wiens dochter lid is van UNO, ontwierp het nieuwe logo. Daarbij gebruikte hij het oude logo als startpunt. In dat oude logo was een welpje met schaduw afgebeeld met een bal en daarboven de woorden Hockeyclub UNO. Het geheel was in oranje uitgevoerd op een witte achtergrond.

Van welp naar leeuw

Volgens Birkhoff stond het welpje in het oude logo voor de oorsprong van de club als symbool voor de kinderen die beginnen met hockey. Kinderen worden groter dus groeit ook het welpje. Daarom is in het nieuwe logo een leeuw afgebeeld.

Het logoschild is een moderne variant van het oude schild. Het woord UNO staat in het nieuwe logo golvend afgebeeld. De golven staan symbool voor bewegen, voor kinderen die met hockey aan het bewegen zijn. Het woordbeeld UNO bestaat uit één vorm. UNO betekent ook één. In de letter N is dan ook het cijfer 1 te zien. Dat cijfer heeft te maken met waar UNO voor staat als club. Voor het nieuwe logo had het bestuur de koppen bij elkaar gestoken en daaruit kwam het motto ‘Iedereen op 1’.

Lees meer:


Wat vind jij? Praat mee...